CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??  (läst 23405 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #20 skrivet: maj 20, 2008, 22:38:02:02 »
Den vp:n kan du slänga. Köp en riktig vp som fungerar året runt och inte bara när det är varmare än 7 grader. Jag förstår inte att man kan sälja vp som bara fungerar när det är varmt ute.
Stäng av den tills det blir varmare.

Jag har haft ungefär samma ute temp här i Hässleholm de senaste dagarna men har med bara pooltaket på just nu 21,2 grader utan något annat. Det sjunker under natten men stiger lika mycket under dagen. De sista dagarna har tempen ute inte kommit över 16 grader på dagen och runt 2 grader på natten.

Min vp fungerar inte just nu, men i julas så hade jag 29 grader i poolen när det var 0 grader ute. Det är så man vill att en VP ska fungera.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Poolgiganten

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #21 skrivet: maj 20, 2008, 23:10:59:59 »
Vet inte om jag e trög eller...  men vad jag kan gissa så verkar MBSCA fortfarande köra på sin elvärmare eller... 
Om inte vad har du skaffat för VP ?

Eller så gör vi så här  Du fixar min Merca så fixar jag din pool så den ryker..... <sol>  :angel: hihi

Har själv provar lite olika lösningar hemma på min pool  vad som ger mest och hur mycket den tappar under natten.
Jag har 9kwh elvärmare , 75kwh fjärrvärme vxl, 23m2 solpaneler Fafco, 13,8kwh VP G&J
Så jag provar lite olika uppvärmningar med massa temp mätpunkter så jag kan se hur mycket pool tappar vid olika utegrader och med olika sorts uppvärmningar.

Poolen har bra isolering och poolskydd,
Status just nu är vid 4 graders ute temp så klarar elvärmaren bara att hålla 32 grader men orkar inte höja tempen ( kan se att det kommer in 32 graders vatten till pumpen och efter elvärmaren så åker det ut 32,8 till poolen ) men under en natt så står pool tempen stilla.

Johan





Utloggad Fia

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #22 skrivet: maj 20, 2008, 23:16:43:43 »
Jag tror jjboj har läst fel, det är fortfarande elvärmare han kör med, vad jag kan se. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #23 skrivet: maj 21, 2008, 00:26:39:39 »
Ja den va inte gratis så man hoppas ju det att funka liksom...Men ni säger altså att nått e fel? Sätter man handen framför utblåset tex känner man ingen skildnad..Hur 17 kan man kolla att den funkar. Så svårt detta.

PS: Jag hjälper dig gärna med din MB ;D :DS

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #24 skrivet: maj 21, 2008, 07:59:54:54 »
......Jag har 9kwh elvärmare , 75kwh fjärrvärme vxl, 23m2 solpaneler Fafco, 13,8kwh VP G&J
Så jag provar lite olika uppvärmningar med massa temp mätpunkter så jag kan se hur mycket pool tappar vid olika utegrader och med olika sorts uppvärmningar.....

Kan du legge opp egen tråd for dine forsøk og erfaringer?

Utloggad VDB

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #25 skrivet: maj 21, 2008, 22:05:32:32 »
Ja den va inte gratis så man hoppas ju det att funka liksom...Men ni säger altså att nått e fel? Sätter man handen framför utblåset tex känner man ingen skildnad..Hur 17 kan man kolla att den funkar. Så svårt detta.

PS: Jag hjälper dig gärna med din MB ;D :DS

Hej! Prova att hålla handen i poolen i ca 1-2minuter så att handen vänjer sig med poolvattnet
sedan håller du framför  poolreturen så kommer du att känna skillnaden.

Det är så liten skillnad att det är svårt att känna när du sätter handen direkt framför utloppet.



mvh VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #26 skrivet: maj 22, 2008, 00:36:50:50 »
Jo det förstår jag. En del säger att detta är normalt och en del säger att det e fel på den. Hur 17 ska jag nu veta vilket?

Utloggad Ingvar

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #27 skrivet: maj 22, 2008, 10:37:26:26 »
Om du inte har möjlighet att mäta direkt mot värmaren, gå till elskåpet tillhörande huset och kolla hur elmätaren rör sig med värmaren på respektive av. Om den drar 6KW kommer du att se en tydlig skillnad om den funkar. Nästa steg kan vara att kolla att alla tre faserna är med fram till värmaren. Om en fas är borta så kanske den drar ström från de två övriga men detta ger ju lägre kapacitet. Här måste du nog mäta direkt mot värmaren för att kunna vara säker.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad www.mbsca.com

SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #28 skrivet: maj 22, 2008, 10:41:58:58 »
Jag kör med vanlig 220v stick propp..

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pahléns 6kw funkar skitdåligt. Ska det va så??
« Svar #29 skrivet: maj 22, 2008, 11:14:56:56 »
Du ska använda 3fas 400V för den värmaren om jag kollat rätt. Om du kör 1fas 230V så blir det inte mycket värme. Ta hjälp av någon elkunnig och kolla inkopplingen.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag