Polarpumpen Supertyst poolvärmepump! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Rund pool 5,5m - första poolprojektet  (läst 4333 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

SV: Rund pool 5,5m - första poolprojektet
« Svar #60 skrivet: januari 03, 2022, 11:07:55:55 »
Vill du  nödvändigt täcka den vita plasten?
Annars skulle jag nog bara gå mot (nära) poolväggen med en bräda som skruvades på trallgolvet.  <dontkn>
Lite svårt att förstå hur du tänkt med dina förklarande bilder tycker jag?

PÅ den låga delen av altan skulle du ju kunna göra en solfjäderformad upphöjning runt hela poolen med plankorna gerade för perfekt passform och låta dem sticka in en bit över kanten.
Gör en liten skiss på hur jag tänker.

Tack för ditt svar!

Jo jag vill dölja hela vita delen, ska se om jag kan skissa upp något under dagen som förklarar hur jag tänkt...  <antman>

Bra input, har tänkt hela tiden att det måste vara samma "layout" på ramen runt hela poolen men med solfjädertipset där så började det snurra runt lite idéer  O0

Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad Basic

« Svar #61 skrivet: januari 03, 2022, 17:04:56:56 »
Vill du  nödvändigt täcka den vita plasten?
Annars skulle jag nog bara gå mot (nära) poolväggen med en bräda som skruvades på trallgolvet.  <dontkn>
Lite svårt att förstå hur du tänkt med dina förklarande bilder tycker jag?

PÅ den låga delen av altan skulle du ju kunna göra en solfjäderformad upphöjning runt hela poolen med plankorna gerade för perfekt passform och låta dem sticka in en bit över kanten.
Gör en liten skiss på hur jag tänker.

Här har jag skissat lite, se bifogade bilder. På övre delen tänker jag 3 stycken 34x145 bitar som är i riktning mot poolen. Dessa fungerar som stöd. På dessa 3 tvärställer jag 3 eller 4 av samma trall, dvs de följer poolens 12 kantiga form. Trallbrädan längst ut förankras med typ 6x90 skruv. Likaså de nedre som fungerar som stöd.

Sektionen som är en nivå ner tänker jag att man kanske kan bygga nåt som ser ut som på bild. 5 stycken "stöd" som förankras i befintlig trall med vinkeljärn och som har ett större vinkeljärn som går strax ovanför den vita delen av poolen och agerar stöd åt den trallbrädan som agerar som typ "skruvregel"

I min värld borde det hålla och typ principen är densamma men lite olika lösningar beroende på nivåskillnader.

Det längre vinkeljärnet skulle vara detta kanske:

https://www.amazon.se/Gedotec-Tunglastningskonsol-aluminium-silver-matt/dp/B00JFNH61Y/ref=pd_aw_day0_32/262-6392318-5166934?pd_rd_w=1dzUK&pf_rd_p=8ef3d05b-bb9d-4f6e-b710-32a396a2a318&pf_rd_r=SWVEX17W68ZNWTSSNQDR&pd_rd_r=82853c68-669e-48b1-9405-151bef885e26&pd_rd_wg=fUcL4&pd_rd_i=B00JFNH600&psc=1&th=1
« Senast ändrad: januari 03, 2022, 21:00:35:35 av Basic »

Utloggad Basic

« Svar #62 skrivet: januari 06, 2022, 11:56:03:03 »
Kikade lite i sortimentet med avseende på vinklar. Vad tror ni om denna lösning för att få ett "längre" stöd?

Tanken är att det inte ska skruvas fast någon trallbräda i just denna vinkel utan bara vara som ett extra stöd för att motverka eventuell sviktning?

Jag har ingen uppfattning om vilket överhäng en 34x145 trallbräda kan ha utan att svikta för mycket.

Utloggad Basic

« Svar #63 skrivet: januari 14, 2022, 12:54:25:25 »
Har en fundering kring stativ till värmepumpen, en Gullberg Jansson.

Funderar på att införskaffa ett universalstativ, typ denna:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/varmepumpar-tillbehor/stativ-416000?gclid=CjwKCAiA24SPBhB0EiwAjBgkhunXHrx-D19fwfVldeZ7L6ETYPm1YVX17F5q9Eqxj2O2kGW3LTK3WhoCRTEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Eller ska man gå på deras "originalstativ"? <dontkn>

Någon som har erfarenheter att dela med sig?

Utloggad TommyC

« Svar #64 skrivet: Igår kl. 09:28:39 »
Jag förstår inte kopplingen dom gör till träfasad. VP ska ju stå minst 2-3 dm från vägg så vad har träfasad med stativet att göra? Stativet ska skruvas i underlaget så att det står statigt. Jag byggde ett litet trädäck till VP. Placeringen är på berg som lutar så benen är olika höga för att få trädäcket plant. Har man en betongplatta som underlag så går det nog lite snabbare med ett färdigt stativ.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Energisparprodukter

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Bästa pris på poolsvampen.
Supertyst poolvärmepump! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd