VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vattenhastighet genom solslinga  (läst 5142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Vattenhastighet genom solslinga
« skrivet: maj 03, 2007, 17:28:08:08 »
Hej på er alla :)

  <help>Jag har ett par frågor som ställer till det lite i tankebanorna. <help>

 Först: Efter filtret går ju 50mm rör som retur till poolen. Därpå kommer en vinkel sättas för att få upp vattnet till solslingan, som ligger på garagetaket. Orkar vattnet upp igenom slingan då? tänkte börja med ca:300m med möjlighet att "bygga ut" med mer om det behövs.Det lutar ju lite (tror det kan va ca: 220 .) Eller behövs en strypventil också, efter uttaget som kan tvinga flödet upp genom slingan?
 Pumpen får ju då ett lite större motstånd, men eftersom det ändå är samma mängd vatten som går igenom tror jag inte det har någon betydelse överhuvud taget. För pumpen då menar jag - eller?

  Är det någon mening att från pumpen o upp gå med 50mm rör och gå ned till 1" (ev. ngt större) slang som solslinga? Och därigenom på tillbakavägen få en högre hastighet på flödet så man slipper backventil på returledningen till poolen?
Eller behöver man det ändå? Om man har satt en strypventil minskar väl trycket på huvudreturen. Då får väl vattnet från slingan "lättare" att ta sig tillbaka in i flödesriktningen. Eller kommer vattnet att "sugas" in som något undertryck typ ejektorverkan?
 Vet inte riktigt hur man skall förklara just den biten  :-\, låter konstigt när jag själv läser men ni kanske förstår vad jag menar. :angel:

 Jag har inte en aning om hur stort tryck pumpen har, mer än att det går knappt att hålla för vid inloppet när man kör normalt sas. på sommaren

 Hälsningar JPe

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vattenhastighet genom solslinga
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2007, 23:06:25:25 »
Jeg ville ha paralell koblet flere slik at totalarealet blir ca som i en 50mm rør, da får du ikke problemer med trykk og du får ned hastigheten i hvert rør.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenhastighet genom solslinga
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2007, 14:32:20:20 »

 Jag hade nog lite brått när jag beskrev slingan, den kommer att monteras in i en "låda" under glas. Paralellkopplat precis så som du sa Bidda.
Jag har försökt gå igenom vad som har diskuterats om både hastigheter och för/ nackdelar med olika lösningar, både här på forumet och även på Rickard's värmepumpforum.se. Men det som avgjorde vilken lösning jag ville ha var en fd. arbetskamrat som kör sin polvärme med slang. Förra sommaren hade han ca: 30-320 som snitt i sin pool. Ifs hade vi en kanonsommar här nere i blekinge. Hans slang är dock lite grövre än vad min kommer vara, men min kommer då ligga i lä sas.

 Mera synpunkter tas emot tacksamt så jag får lite mer kött på benen och kan beställa grejerna som behövs.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vattenhastighet genom solslinga
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2007, 13:15:14:14 »
Du har inte funderat på att köpa färdiga solpaneler, det måste bli effektivare.
T.ex. http://www.primastar.nu/index.htm
Ello
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vattenhastighet genom solslinga
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2007, 12:09:58:58 »
Tjena Ello

 Jo jag har haft funderingar på att köpa ett "färdigt" koncept , men det finns ju nästan lika många synpunkter på de olika tillverkarna som dem som satt dit dem. Men det enda som tycks ena er som gjort det "lätt" ;)  ;)för sig, är att automatik är något att satsa på. Jag är ju inte heller säker på att mina rörslingor kommer att bli jättebilliga, men envis som synden vill jag iaf. testa ett par år. O0
Eller något år allafall... Sen kommer det nog bli en värmepump som står för uppvärmningen, men det måste vänta ett par år pga. andra prioriteter som är mer akuta. :( och inte har med poolen att göra.

Har begärt in offerter på alla delar från flera VVS företag, och det (pengarna) >:( rusar gärna iväg lika snabbt som ide'erna är många, men ett komplett system kommer i teorin hamna runt 5000:-. Tyvärr då utan automatiken som skulle kosta  5-5½ tusen ytterligare(om man ser till de olika hemsidor som delar med sig av sina priser) :angel:. Därför bl.a. för att försöka ligga på den undre skalan så vill jag prova en enkel slinga.

 Hälsn.JPe

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vattenhastighet genom solslinga
« Svar #5 skrivet: maj 09, 2007, 13:46:30:30 »
För 5000 får du styrning hos Primastar. Sen kan du köpa deras solpaneler som inte kostar mer än 2995 för 8.3 m2.
Men om du är så envis som du säger så skall du köpa polyeten och göra som du har tänkt.
Du får nog ge en 17-1800 kr för 300 m.
Och du skall ha en trevägs ventil så att du kan styra vilken väg vattnet skall gå. Också den kostar ett antal kr men ingår när du köper hos Primastar.
Väldigt mycke om Primastar men jag har bara bra erfarenheter från dom.
Sen tillkommer ju fastsättningen för du tänkte väl inte bara lägga den löst på taket. Jag har brottats med en 50-slang när jag drog rören till mina solfångare och det är ingen barnlek det kan jag lova dig. 1" slang är väl lite lättare men den ligger ju i slinga när du får den så du måste fästa den på något vis annars återgår den till samma form som den hade i slingan.
Tänk också på att ju mindre slang du väljer desto större yta får du som exponeras av solen= bättre effektivitet.
Hoppas det går bra. O0
Ello
« Senast ändrad: maj 09, 2007, 13:55:29:29 av Ello »
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag