VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen  (läst 19628 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« skrivet: mars 16, 2007, 21:00:34:34 »
 Hejsan  <antman>
Jag har pratat med några kompisar till mig som jobbar i rörpular branchen och frågot dom hur man skall koppla in min Phalens 75kvh värmeväxlare till poolen.

Problemet är att dom ser ut som frågetecken  :-\   Den ena tycker att man skall koppla in den på den " heta " sidan och då kunna styra så man inte måste värma hela huset när den vämer poolen. Den andra tycker man skall koppla in den på en ny (Shunt) tror jag det hette efter husets  värmesystem.

Ni som vet eller har kolla på detta   Hur skall man göra ???

Vet någon hur den orkar värma en pool på 4x7 som också har 5st solpaneler ? Och om det finns något bra styrutrustning man kan ha som styr mellan vxl och solpanel beroende på vädret ute.
Mvh'
Johan

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #1 skrivet: mars 16, 2007, 21:45:16:16 »
Det är klart att du inte ska värma huset bara för att du värmer poolen!!
En styrning mellan pool och fjärrvärme har jag inte sett till, men det verkar rätt enkelt att bygga, typ om det är (ca) 4 grader varmare på taket så kopplas inte fjärrvärmen in, det borde lite styrlogik fixa + lite ventiler!

Men varför ska du ha båda alternativen? med lite temp i fjärrvärmesystemet har du gott och väl 50 kW över vxl vilket borde diskvalificera solfångarna ur uppvärmningshänseende! för med 50kW till 4x7 kan du säkert ligga konstant på 35-40 grader i poolen, beroende på fjärrvärmetemp!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #2 skrivet: mars 16, 2007, 21:51:24:24 »
Jeg ville ha koblet varmeveksler til eget rørløp med egen pump som styres av temp på vannet før varmeveksler. Styring til solvarmer systemet finnes å få kjøpt, tror det er en egen tråd her også. Koble solfanger inn etter filter og før varmeveksler på samme måte som om det hadde vært en VP. Prinsipp se skiss:


Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #3 skrivet: mars 16, 2007, 23:08:54:54 »
Nu börjar bitarna falla på plats !!
 Va ni kan  man blir imponerad   O0

Ja varför har man både och...  Jag fick med 5 st solpaneler med egen pump på 0.5hk när jag beställde poolen ( höst erbjudande  )
Så min tanke var att låta Solpanelerna göra allt jobb när dom kan och låta Fjärrvärmen jobba när solen inte lyser eller när man vill bada lite varmare..

Rätta mig om man e helt fel ute   men jag fick ju me dom så  <hmm>.  Pratade med Alfalavall som leverarde min nya fjärrvärme vxl och dom hade inge bra lösning på att styra två system efter olika temp.   Men finns det någon super tekniker eller dyl som läser detta så sjung ut bara  <sol>

Johan

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2007, 08:42:23:23 »
Hvis du ikke har montert solfangerne så prøv å få levert de tilbake mot eks. styring til VV. Du klarer deg fint med VV og det mindre å vedlikeholde. Bedre varmestyring får du også. Gjør som RLA foreslår bygg bare VV inn i systemet.

PS pumpen for varmtvannet bør også forigles mot at rensepumpen går i tilegg til å styres av temp på poolvanet. Rense pumpen styrer du via timer.

Vi er noen her på forumet som generelt er skeptiske til å bruke solfangere utenom filteret (egen pump) da det lettere kan få med smuts som tettet igjen panelene. I tilegg kreves det mere rør til/fra poolen, nei..... gå får bare VV  (sier jeg som får begge deler, men VP).... ;)

Utloggad tobbe

SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2007, 10:48:03:03 »
Bidda, har du kopplat förbi din solfångare? Jag har värmeväxlare, men funderade även på att skaffa solfångare som ett komplement till VV eftersom värmepumpen går nästan hela tiden när poolen ska hållas varm.
Kanske får skrota idén med solvärme då...
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #6 skrivet: mars 17, 2007, 11:34:29:29 »
Nei, skal i sommer bruke begge deler, men det fordi jeg har VP (luft/vann) hadde jeg hatt fjernvarme med VV så hadde jeg kuttet ut solfanger.

VP vil hos meg stå etter solfanger og samtidig bare varme opp til 26 grader (bastemp) over dette vil solfangerene bidra hvis solforhold.

Koblet slik:

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #7 skrivet: mars 17, 2007, 15:49:34:34 »
Oj oj nu vet man inte ut eller in . Men jag får nog fundera igenom solpanelerna 1gång till.
Jag som trodde dom orkade värma upp en 4x7 pool om det är sol  :angel:  ( 5 st ) 18m3  men det kanske inte är så.
Om man kör fjärrvärmen på kvällar och nätter som grundvärme.

Men men man skall ju inte börja gräva poolen förren om 2 veckor så det dyker nog upp en hel del andra frågor..  ojoj :-\ 

Johan

Utloggad Fia

SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #8 skrivet: mars 17, 2007, 16:39:15:15 »
Nu måste jag göra ett inlägg. Om du kör solfångare under dagen, vid sol,  och fjärrvärme kvällar och nätter och vid moln,så har du helt klart varmt i poolen!
Jag gör så men med bergvärme molninga dagar och inga nätter.
Vi hade runt 27-30 hela förra sommaren.

Vi har poolyta 24,5 och 4 st solfångare allt från Poolfab.
Visst kan du göra som du tänkt, det är inte fel!

Du fick ju solfångar anläggningen gratis, inget att fundera på då, tycker jag.
Kör på! O0

« Senast ändrad: mars 17, 2007, 17:40:25:25 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad B L K

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 118
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livet börjar vid 32grader i poolen .... :-)
    • Visa profil
SV: Att koppla in värmeväxlare på fjärrvärmen
« Svar #9 skrivet: mars 17, 2007, 17:35:21:21 »
Snuggt med rakasvar!!   :)

Upp med skiten och låt det rulla .. ;)   Bara det blir varmt så blir jag och barnen nöjda !.

Tack 8)
 

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag