CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Konstant temp, eller höja/sänka?  (läst 6209 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrCash

Konstant temp, eller höja/sänka?
« skrivet: augusti 12, 2014, 12:40:19:19 »
Hej.
Jag är en nybliven spabadsägare, och jag undrar hur ni gör.
Ska man ha tempen på ca. 38 gr. konstant, eller kan man dra ner tempen då man inte badar och höja en stund innan man badar?
Hur gör ni?
Hur lång tid tar det att gå från, säg 28 gr. till 38?
Lönar sig någon av metoderna?

Vi har inte ens fyllt badet än, så vi har ingen koll alls.

Tacksam för svar.

Poolgiganten

Utloggad axelexa80

SV: Konstant temp, eller höja/sänka?
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2014, 21:34:28:28 »
Jag har en tunna på 2300 liter som värms av en 2000w elvärmare. Det ökar ca 0.5 grader/timmen. Jag har isolerat väl med cellplast. Locket är viktigast, där har jag 10cm cellplast. Tycker inte du ska justera tempen så vida du inte har den oisolerad eller möjligen bara har tänkt att bada en gång i månaden. Min värmare  behöver jobba ca 4-5 timmar/dygn för att hålla konstant 38 grader.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Konstant temp, eller höja/sänka?
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2014, 13:18:48:48 »
Beror ju mycket på hur ofta du ska bada, 1-2 gånger i veckan, värm bara då, varje dag så värm jämt, värmer badtunna 2300L med bergvärme och 100kw vv, värmde 2 grader i timmen vid ute temp på 0-10 grader utan lock och isolering, har nu isolerat och lock så skall kolla när det blir kallare :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad MrCash

SV: Konstant temp, eller höja/sänka?
« Svar #3 skrivet: augusti 20, 2014, 13:34:53:53 »
Tack för era svar.

Den har varit fylld nu i ca. 2 veckor. hittills med konstant 38 grader. Det får nog fortsätta vara så. Även om det bara blir ett par gånger i veckan vill man ju inte behöva planera.

Ska bli intressant att se hur mycket elförbrukningen går upp. Är det någon som har koll på ca. pris. Badet är ett Caldera Marino på ca 1350 liter.

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Konstant temp, eller höja/sänka?
« Svar #4 skrivet: augusti 20, 2014, 18:27:33:33 »
Beror helt på värmare, hur bra / tjock isolerad samt utetemp. Mig kostar det 3,50kr/h jag värmer, och värmde som sagt 2 grader i timmen innan isolering.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Utloggad Erica

SV: Konstant temp, eller höja/sänka?
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2014, 00:12:46:46 »
Naturlagarna är entydiga vad det gäller energiåtgången - ju kortare tid som det är varmt desto mindre energi går det åt. Så har man en värmare som ger konstant effekt (t.ex. en elvärmare) så går det åt klart mindre energi med värmning bara vid behov jämfört med varmhållning. Det som kan förrycka kalkylen något är att energin kostar olika vid olika tider på dygnet, olika veckodagar etc. Kan man undvika att ta ut värmeeffekten vid höglast (=högsta taxan) så är det givetvis en fördel.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag