Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump dygnet runt eller ej?  (läst 1744 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad axelexa80

Pump dygnet runt eller ej?
« skrivet: juli 12, 2014, 21:05:06:06 »
Borde postat på badtunneforumet men det är lite dålig fart där, hoppad det är ok. Har en glasfibertunna (2300 liter) som jag isolerat rejält med 100mm cellplast runt om inkl lock. Kommer innan vintern att ha isolerat in även "pumphuset" med rejält med cellplast så att allt ligger inslutet bakom minst 100mm cellplast. Har en värmare på 2kw som just nu står på 35 grader vilket känns mycket behagligt på sommarkvällarna. Nu till min fråga, eftersom jag tänkt ha värme (35 till 38 grader) även på vintern funderar jag lite på elförbrukning. Eftersom värmaren slår av och på automatiskt skulle jag göra det enkelt för mig i låta pumpen gå dygnet runt (250 watts pump med sandfilter). Dock förstår jag ju att stillastående vatten håller värme bättre än cirkulerande vatten, så man kanske annars ska köra i intervaller om tex 4 timmar på 4 timmar av?? Vad tror ni verkar mest ekonomiskt för min tunna?

Poolgiganten

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Pump dygnet runt eller ej?
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2014, 15:31:31:31 »
Ähh låt pumpen gå hela tiden, den tappar inte mycket när den är isolerad, har samma storlek på tunna som dig och har också isolerat, ser fram imot att se vad kostnaden blir i vinter :)
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag