Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?  (läst 12921 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle Anka

Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« skrivet: oktober 07, 2006, 08:18:21:21 »
Någon som har en Europac eller liknande och som kan visa på hur den monterats.
Hade tänkt skruva den 70 kg tunga maskinen på min nybyggda friggebod men den skall tydligen ha en distans på 50 cm från vägg och stå på fjädrande kuddar av något slag.

Har ni gjutit en platta eller hur har den monterats?

Sedan står det i instruktionen att cirkpumpen "bör" ligga under vattenytan. Hade tänkt sätta min drygt 0,5-1 m ÖVER likaså i friggeboden. Någon som har liknande och haft problem med denna lösning? Vad jag förstår är det lite bökigt att bli av med bubblor när luften pressas uppåt av naturen.

Tacksam för tips. ::) ::)
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Poolgiganten

Utloggad Calle Anka

SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2006, 22:30:05:05 »
Ingen som vet?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5547
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2006, 08:20:34:34 »
Hur många kan montera en luftvärmepump lägre än vattenytan?
Inte många, så nog måste det fungera även med värmepumpen ovan vattenytan, men det blir naturligtvis lite kinkigare med luften.

Så länge du kör hela vattenflödet genom värmepumpen så skall det dock omöjligtmkunna bli några problem med detta, så stort flöde som där går pressar garanterat ut all luft, dessutom borde värmepumpen ha inbyggda skydd mot "skadliga" driftsförhållanden, t.ex. luft i växlaren, eller för lågt vattenflöde.

Jag har inte själv någon luftvärmepump till poolen, men jag hjälpte grannen montera sin, vi satte den på ett markfundament byggt av lecablock.
Sätter du den på väggen till friggan så köp KAN det bli resonanser i väggen som upplevs störande, det är anledningen till att de rekomenderar fjädrande kuddar, du borde kunna köpa konsoller och kuddar från någon webshop som säljer vanliga luft/luft-värmepumpar, se bara till att de håller för din värmepumps högre vikt, en vanlig luft/luft-värmepump väger bara runt 40 kilo.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Calle Anka

SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2006, 20:03:36:36 »
Tack för info. Det var dock inte luftpumpen jag åsyftade när det gäller montage under eller ovan vattenytan utan cirkulationspumpen till filtret. Luftvärmepumpen antar jag måste monteras på typ Lecablock och kanske sedan förankras i väggen men däremot cirkulationspumpen bör man väl kunna placera ovan vattnet utan större problem?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2006, 08:30:47:47 »
Ikke noe stort problem: bare monter tilbakeslagssikring så ikke vannet forsvinner fra pumpa.

Utloggad Calle Anka

SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #5 skrivet: oktober 16, 2006, 09:23:40:40 »
Bra....det var det jag ville höra....och misstänkte.

I dag sätter vi skopan i backen  :)...hoppas grundvattnet inte står högt bara.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2006, 23:22:37:37 »
Vår VP ska stå 50 cm från väggen så att luften kan strömma fritt runt om. Bör nog gälla alla....
Tom
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad Calle Anka

SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2006, 11:56:52:52 »
Det låter som en bra lösning.....min skall stå vid denna vackra skapelse....egenritad och byggd frigga  8)
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Utloggad Tom

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Klagshamn/Malmö
  • Antal inlägg: 32
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #8 skrivet: oktober 17, 2006, 12:11:03:03 »
Wow, det var en snygg skapelse du fixat. verkligen smakfull och ett bra tips.
Glasfiberpool, 3,64x7,0 med inbyggd trappa

Utloggad Poolnicke

SV: Montera luftvärmepump och cirk pump - hur göra?
« Svar #9 skrivet: oktober 17, 2006, 21:17:20:20 »
Calle Anka,

Tror att det finns en viss tilltagen marginal när de skriver att värmepumpen skall placeras 50 cm från väggen. Om du flyttar upp värmepumpen en bit från marken så kan du säkert ha mindre än 50 cm som avstånd.

Det som skall säkerställas är att du får in rikligt med luft som inte är nerkyld från utblåset. Själv har jag placerat pumpen ca 20 cm från väggen trots att instruktionen angav 30 cm. Men eftersom man får in luft underifrån så verkar det fungera. Har inte haft några problem med omotiverade stopp eller att det inte har blivit varmt i poolen.

Det följde med gummikuddar med värmepumpen som fjädrar lite för att undvika störande ljud från vibrationer. Eftersom värmepumpen hänger på garaget så har jag inte funderat över om detta skulle vara ett problem. Om du skall ha några gäster i friggeboden så  kan du ju bjuda på en extra whisky så störs dom nog inte  :D

Se bild

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag