CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bypas till värmeväxlare  (läst 8102 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaSSaM

Bypas till värmeväxlare
« skrivet: augusti 18, 2007, 23:01:05:05 »
Jag håller på att förbereda min installation av en värmeväxlare till min pool. Men har en lite fundering på hur jag skall lösa det med flödet igenom växlaren.

Innediametern är 30mm på kopplingen men mitt sustem är uppbyggt med 50mm pvc rör. Så någon typ av bypas måste dit.

Går det att sätta en tkoppling på anslutningarna och sätta ett 20mm rör mällan s1 och s2 då borde det inte strypa flödet.
Eller skall man setta en tkoppling på 50mm på anslutningarna och ett 50mm rör med en kulventil mällan s1 och s2 så det blir justerbart?

Nästa fråga är placeringen av växlaren.
Den skall kopplar till en Optima 700 som jag håller på att installera till mitt hus.
Pumpen har jag i garaget/förådet till poolen.

Jag kan sätta den i förådet jämte pump o reningsvärket till poolen. Men då får jag dra isolerade koppar rör till växlaren från huset.
eller skall jag sätta växlaren inne vid pannan och dra in pool vattnet dit med 50mm pvc rör som jag tömmer på vatten på vintern.

Om jag sätter den ute i garaget så har jag problem på vintern när jag inte använder poolen då står vattnet still i värmeväxlaren. Fryser säkert sönder.

Avståndet mellan pool pump och huset kan vara ca 5-6m om jag räknar hur långa rören blir.

Någon som har ett litet tipps på hur jag skal lösa detta på ett smidigt sätt?

Poolpacket ifrån poolkungen åttan 4,2x 6,5 Djup 1,20
Uppvärmining. lite slang på garagetaket. Håller på att installera ny värmepump Optima 700. Kopplar en värmeväxlare på den till poolen.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: augusti 19, 2007, 09:29:11:11 »
Citat:
"Eller skall man setta en tkoppling på 50mm på anslutningarna och ett 50mm rör med en kulventil mällan s1 och s2 så det blir justerbart?"

JA

"...eller skall jag sätta växlaren inne vid pannan och dra in pool vattnet dit med 50mm pvc rör som jag tömmer på vatten på vintern."

JA, kan du flytte alt til pannrummet?

"Avståndet mellan pool pump och huset kan vara ca 5-6m om jag räknar hur långa rören blir"

Inget problem med lengden


Skal ikke varmeveksler isoleres/deksles inn? Har du 2 sånne vekslere slipper du by-pass  ;)
Setter du egen sirk.pumpe på hettvannet så kan du styre denne med tempmåling, eks en slik:

http://www.willabgarden.se/main/fullpost.asp?ArtID=30555&AvdID=184&Page=1&Show=1

Utloggad MaSSaM

SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: augusti 19, 2007, 10:35:47:47 »
Tack Bidda ditt svar.

Då blir det en kulventil mällan S1 och S2. Jag tror jag får plats med det imällan två t-kopplingar.

Jag kan flytta in värmeväxlaren till mitt pannrum men jag får inte plats med reningsvärk och pump. Så det måste stå kvar där det gör idag.
Det finns ett avlopp i pannrumet (tvätstugan) så om det händer nått med kopplingarna till poolvattnet så får man hoppas att den tar det mästa.
Jag kommer att isolera växlaren också samt rören som går till växlaren. Jag såg att det fanns att köpa färdigt isoleringskitt till denna växlaren. Det är en Alfa Laval CB27-50 Jag vet inte redigt hur många kW den kan ge ut men jag tror den skall räcka för mig.

Jag kommer att sätta en cirkulations pump vid växlaren också. Jag tittade lite på den länken som du skrev. Det var kommer nog jag att köpa det var ett rimligt pris på den.

Jag kommer att styra min värmeväxlare med en 3-vägs ventil så jag kopplar bort pannan då jag värmer poolen.
Styrningen till detta kommer jag att göra med ett plcsystem och några relä med ett motstånd för att lura pannan att det är kalt ute. Men jag hadde ingen analogmodul till att koppla in givare på så den tempratur mätaren värka vara en bra lösning för mig.

Det är mycket att tänka på så man slipper att göra det två gånger.

// MaSSaM
Poolpacket ifrån poolkungen åttan 4,2x 6,5 Djup 1,20
Uppvärmining. lite slang på garagetaket. Håller på att installera ny värmepump Optima 700. Kopplar en värmeväxlare på den till poolen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2007, 13:47:00:00 »
Kan du inte använda CP från pannan? Alltså samma som du har till radiatorerna!
Det verkar rätt onödigt med en extra när du redan har en!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad MaSSaM

SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: augusti 19, 2007, 14:05:43:43 »
RLA nu håller jag på att installera en nu panna till huset med en värmepump. Jag har tänkt att koppla på en värmeväxlare till detta någon stans. Garaget eller inne i huset i pannrumet (tvättstugan)

Jag hadde tänkt mig mellan pannan och värmepumpen en motorstyrd 3-vägsventil och en t-koppling på andra ledningen så jag kan koppla bort pannan. Eller finns det ett bätre sett att koppla in ven värmeväxlaren som är på bilden?

Jag förstår inte vad du menar med CP och en extra av vad?
Poolpacket ifrån poolkungen åttan 4,2x 6,5 Djup 1,20
Uppvärmining. lite slang på garagetaket. Håller på att installera ny värmepump Optima 700. Kopplar en värmeväxlare på den till poolen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: augusti 19, 2007, 16:55:22:22 »
OK! Sorry!
CP = cirkulationspump!

Om du ska lura VP (värmepump) att det är kallt ute för att få den att starta samt att ställa om en 3-vägare kör du ju med CP från VP (radiator-CP) och då behövs ingen extra pump som du skrev att du skulle installera!

Blir lägre investering samt lägre driftskostnad!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad MaSSaM

SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: augusti 19, 2007, 18:40:36:36 »
Ok tack för svaret RLA  :)

Som du menar så skall jag koppla in värmeväxlaren på samma ledning som jag har till radiatorena i huset med en 3-vägs ventil. Då kommer den att använda samma CP som radiatorena har.

Som jag hadde tänkt var att koppla det på de ledningarna som går mällan värmepump och panna. Det är två andra ledningat i pannan med de går till samma tank och vatten. Jag vet inte vilket som är bäst.

Jag har tittat lite på hur de gjort på denna ritning http://web.telia.com/~u45516687/301517.pdf

Principschema VVS Optima/CL300 på sidan 16 ser man att växlaren är kopplar innan pannan.

På det schemat så är det en CP till radiatorena P1 och en till värmeväxlaren P2
Och vad händer om jag kopplar den på ledningen där radiatorena är kommer inte hela pannan kylas ner. Värmvattnet blir lidande kanske.

Det ser ut dom om men slår om VXV3 så kör bara värmepumpen till värmeväxlaren och inte till pannan

// MaSSaM
Poolpacket ifrån poolkungen åttan 4,2x 6,5 Djup 1,20
Uppvärmining. lite slang på garagetaket. Håller på att installera ny värmepump Optima 700. Kopplar en värmeväxlare på den till poolen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2007, 19:57:49:49 »
Nu har inte jag en IVT men även IVT prioriterar VV, det betyder att om du behöver både värme till pool och VV så kommer VP göra VV först, det betyder praktiskt att den inte kallnar.

Nu är det ju så i grunden att IVT har "krånglat" till det med flera CP, men jag tror inte att det blir problem med att använda P1 som pump till pool-vxl, det är så jag gjort det. Jag har däremot ingen 3-vägventil utan bara kranar så jag kan inte värma hus, pool, VV samtidigt, jag får välja mellan att värma hus eller pool, sen sköter min hembyggda styrning automatiken (VP tror det är kallt ute) och VV är som sagt prioriterat. När poolpumpen stannar tror VP att det är sommar, när den startar att det är vinter, sen lurar jag VP att mitt poolvatten är returtempen i radiatorslingan varför den stannar när poolvattnet är uppe i börvärde, hur enkelt som helst!

Man får rodda lite i kablaget och montera några extra potentiometrar, givare och reläer så tänk på att garantin troligen sätts ur spel, men billigt blir det om man kan/törs!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad MaSSaM

SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2007, 20:19:49:49 »
Bra förklarat RLA :) det hjälpte mycket.

Det stämmer att VV prioriterar värmvattnet först. Så det kanske inte är så dumt att sätta den på den ledningen ändå. Motorstyrd 3-vägsventil eller inte det spelar ingen större roll. Lite billigare som du har gjort kanske.

Citera
När poolpumpen stannar tror VP att det är sommar, när den startar att det är vinter, sen lurar jag VP att mitt poolvatten är returtempen i radiatorslingan varför den stannar när poolvattnet är uppe i börvärde, hur enkelt som helst!

Hur menad du med att VP vet när poolen stannar. Du har någon typ av styrning på det typ PLC eller nått?
Har du kopplat någon givare på poolvattnet? Så du ställer börvärdet på typ 28 grader i pannan så stannar VP?

Garantin är jag förstådd i att den säkert sätts ur spel. Men det är roligare att bygga nått själv  ::)

Tack ska ni ha.
Kommer med mer info senare hur det har gått.

//MaSSaM
Poolpacket ifrån poolkungen åttan 4,2x 6,5 Djup 1,20
Uppvärmining. lite slang på garagetaket. Håller på att installera ny värmepump Optima 700. Kopplar en värmeväxlare på den till poolen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Bypas till värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2007, 20:28:40:40 »
När poolpumpen startar så tar jag en signal från pooltimern till ett relä där jag skiftar utegivaren till VP till en potentiometer som är satt till -35 grader (burrr), när pumpen stannar går relät tillbaka och då blir det rätt utetemp, alltså inget värmebehov!
Jo, jag har gjort lika med GT1 (returgivaren) där har jag satt en givare på poolvattnet och skiftar samtidigt som utegivaren, då tror VP att pooltempen är returtempen på radiatorslingan och VP stannar vid poolens börvärde!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag