Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: På gång att bygga gjuten betongpool  (läst 15421 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #30 skrivet: augusti 19, 2017, 20:35:52:52 »
Har du gjort någon beräkning på armeringen eller använt någon färdig ritning ? Längst ned i hörnet vägg-platta har du visserligen störst sidkraft (skjuvning), men max. böjkraft på väggen kommer ju en bit upp på väggen. Det vill till att den är så böjstabil att det inte bildas sprickor från ytan in mot armeringen, något som skulle få armeringen att börja rosta.

Poolgiganten

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #31 skrivet: augusti 20, 2017, 06:59:43:43 »
Är slangen från backspolningen så grov som 50mm?
Jag tänkte att den var typ 25mm... vi har ett dricksvattenfilter hemma som backspolar och den har 20mm slang..
Men då gör jag ett större hål för backspolningsslangen helt enkelt 👍

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #32 skrivet: augusti 20, 2017, 07:06:53:53 »
Jag vet att det ska till horisontell armering högst upp fortfarande men jag får fråga byggarna ifall dom tror det behövs någon ytterligare utöver nätet längre ned.
Vi har inte använt någon ritning utan vi har dimensionerat på "frihand". Dom har gjutit några pooler varav den äldsta är snart 10år gammal och håller än.

Men jag ska kolla upp det iallafall innan Vi gjuter väggarna, väntar nu på att betongbunkern ska få tid att komma för att gjuta golvet.

Har du nån armeringsritning över eran pool?

Utloggad d_evertsson

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #33 skrivet: augusti 20, 2017, 10:41:04:04 »
Jag använde mig av Konrads konstruktion när jag gjöt vår pool i höstas.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11539.msg87115#msg87115

Utloggad AndersK

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 4
  • Ska bli gött å bada 2017!
    • Visa profil
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #34 skrivet: augusti 20, 2017, 10:49:09:09 »
Hej. En undran bara. Du kommer väl placera distanser under armeringsnäten?
/ Anders
Folkpool Durapool 6x4m.
Heatforce S66

Utloggad MathiasS

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #35 skrivet: augusti 20, 2017, 13:01:52:52 »
Är slangen från backspolningen så grov som 50mm?
Jag tänkte att den var typ 25mm... vi har ett dricksvattenfilter hemma som backspolar och den har 20mm slang..
Men då gör jag ett större hål för backspolningsslangen helt enkelt 👍

Ja, 50mm använder du när du backspolar. Och ska du spola det ner i ett avloppsrör så är det 110mm som gäller, annars kommer du fylla avloppet snabbbare än det rinner undan.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #36 skrivet: augusti 20, 2017, 13:16:03:03 »
Det är distanser monterat under nätet i plattan nu. Dom sattes i när allt annat var klart för att undvika att spräcka frigoliten när man går på nätet.

Utloggad Erica

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #37 skrivet: augusti 20, 2017, 18:45:58:58 »
Distanser är absolut nödvändiga, inte bara för att skydda frigoliten utan för att järnen skall bli korrekt ingjutna. Inga armeringsjärn får ligga närmare betongytan än 30 mm för att förhindra att armeringen rostskadas.

Vår ritning lånades ut till några bekantas poolbygge för några år sedan - jag skall se om vi kan skaka fram den igen ! Vi hade alltså 12 mm järn både vertikalt och horisontellt i väggarna, dubbelarmerat så att järnen låg drygt 30 mm in i betongen från resp sida. Formstag var av "dubbelbult" typ med en hylsa med en krage på mitten, stag som blir kvar inne i konstruktionen. Vanliga formstag av bandjärn får inte användas - det ger läckor.

Vår pool är 8x4 m, med djup varierande mellan 1 - 1.6 m. 20 cm frigolitisolering både under botten och på väggarna. Vi funderade på att göra poolen djupare, men detta visade sig för dyrbart eftersom vi hade behövt spränga under hela botten i så fall. Det hade blivit rejält dyrt och dessutom riskabelt, eftersom poolrummet ligger i direkt anslutning som en tillbyggnad till huset. Att spränga så nära huset är alltid en risk.

Ni har tydligen tänkt att gjuta botten först och väggarna sedan och det går att göra, men man måste då gjuta in ett särskilt sammanfogningsband i skarven - det skall alltså gå in en bit i plattan och en bit väggen, runt hela konstruktionen. Det andra alternativet är att gjuta botten och väggar i en operation.  Något av dessa alternativen får man välja, annars blir det ofta läckor mellan botten och väggar. Vi valde det senare alternativet.
 
Betongen måste vara av rätt kvalitet och vibreras "lagom". För lite vibrering ger gjutsår och läckor. För mycket vibrering gör att stenballasten åker ned mot botten i stället för att förbli jämnt fördelad i konstruktionen. Konstruktionen måste eftervattnas under tiden betongen härdar för att inte riskera sprickor. Jo det är en del att tänka på om man gjuter en pool - men gör man rätt får man en hållbar och tät pool som håller nästan hur länge som helst.

Utloggad AndersK

  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Total likes: 4
  • Ska bli gött å bada 2017!
    • Visa profil
SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #38 skrivet: augusti 20, 2017, 19:26:05:05 »
Det är distanser monterat under nätet i plattan nu. Dom sattes i när allt annat var klart för att undvika att spräcka frigoliten när man går på nätet.

Bra tänkt😀. Lycka till med resten👍

:: Anders
Folkpool Durapool 6x4m.
Heatforce S66

Utloggad MantaTIC

SV: På gång att bygga gjuten betongpool
« Svar #39 skrivet: augusti 20, 2017, 21:53:23:23 »
Vi kommer använda samma typ av formstag som du beskriver, en lång pinne med 2brickor som man sedan Knäcker av.
Armeringen kommer ligga 5cm in från ytorna.

Javi kommer att gjuta botten först, formen blir väldigt komplicerad om man ska gjuta allt i ett stycke och med stor risk att det går fel på så många olika sätt.

Vart kan man köpa sådant sammanfogningsband?
Vi har tänkt köra med liner så det lär funka fint utan men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden så det kan ju vara bra att lägga i ett sånt.

Vilken betong rekommenderar ni?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag