CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak  (läst 14859 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #20 skrivet: november 08, 2016, 20:58:36:36 »
Gjöt i förra veckan, innan all snö kom men i spöregn.
Byggde upp frigolitstommen till trappen på ena kortsidan samt satte 2 stöttor på varje långsida och 1 på kortsidan, alltså på insidan. Utsida satte jag bara 1 stötta på varje långsida.
Men sedan tog vi det säkra före det osäkra när vi gjöt.
Hade tillgång till en kran som vi hängde en basker i. Körde 1 vända med 3 kubik kl.8 sedan körde vi vända 2 med 4 kubik efter lunch.
Allt som allt tog det 3,5 h o gjuta. Tyvärr inga bilder då regnet stod som spön i backen.

Blocken bukar någon mm nedtill men annars inga problem. Kan konstatera att allt fogskummande av småskarvar var helt onödigt.
Men men, bättre det än totalhaveri.


Poolgiganten

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #21 skrivet: november 08, 2016, 20:59:46:46 »
Stommen till trappen.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #22 skrivet: november 08, 2016, 21:04:06:06 »
Har gjutit in gängstänger som jag har tänkt att reglar till altandecket ska fästas i.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #23 skrivet: november 11, 2016, 15:37:50:50 »
Periskopet är tänkt som tilluftskanal.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #24 skrivet: november 11, 2016, 15:42:25:25 »
O en till eftergjutning bild.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #25 skrivet: november 11, 2016, 21:09:13:13 »
Gjöt i förra veckan, innan all snö kom men i spöregn.
Byggde upp frigolitstommen till trappen på ena kortsidan samt satte 2 stöttor på varje långsida och 1 på kortsidan, alltså på insidan. Utsida satte jag bara 1 stötta på varje långsida.
Men sedan tog vi det säkra före det osäkra när vi gjöt.
Hade tillgång till en kran som vi hängde en basker i. Körde 1 vända med 3 kubik kl.8 sedan körde vi vända 2 med 4 kubik efter lunch.
Allt som allt tog det 3,5 h o gjuta. Tyvärr inga bilder då regnet stod som spön i backen.

Blocken bukar någon mm nedtill men annars inga problem. Kan konstatera att allt fogskummande av småskarvar var helt onödigt.
Men men, bättre det än totalhaveri.

En bragd! Förstår att du ser fram emot många sköna, slappa dagar vid poolen i sommar  O0
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #26 skrivet: november 12, 2016, 21:12:13:13 »
Ja det ska bli skönt när det kommer riktigt vatten i poolen som man kan plaska i. En liten bit kvar bara.

Igår börja vi att återfylla. All lermassa var bortkörd så vi återfyllde med stenmjöl. Platonmatta mot cellblocken.
Passade på att peta ned 25 st 1 meters 200mm vägtrummerör för att gjuta plintar i senare.



Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #27 skrivet: november 12, 2016, 21:16:48:48 »
Eller jag och jag. Jag gjorde 0 utan satt i köket o glodde när 2 grävgubbar och denna lilla pjäs jobbade.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #28 skrivet: november 12, 2016, 21:24:46:46 »
Fick dock brottas med PEM slangen. För er som inte har haft det stora nöjet att göra det så rekommenderas muskler, fil, silikonsprej och tålamod. Fila toppen 45 grader så "skägget" efter sågningen försvinner. Silikonspraya och se till att slangen blir helt inskjuten i klämmkopplingen, alltså förbi o-ringen. Dra åt klämmkopplinen med polygrip modell större.

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #29 skrivet: november 19, 2016, 19:27:58:58 »
Ja ha då kom det till sist <antman>...
Den 1a lilla utmaningen som inte var nödvändig.

Har alltså blivigt en glipa på 5 mm i underkant av det ena inloppet. Har hänt efter att jag har återfyllt. Förhippningsvis har vi fyllt dåligt med betong under röret till inloppet och det bara har truckts ned när de padda. Blir att gräva på utsidan och lossa kopplingen för tt se om det går att trycka upp röret i bakkant.
« Senast ändrad: november 19, 2016, 20:37:43:43 av JoWe »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag