CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Walu cover  (läst 4044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TeeOne

Walu cover
« skrivet: maj 05, 2011, 12:28:13:13 »
Har försökt leta men hittar inte mer än någon liten blänkare här i forumet... Är det jag som är dålig på att leta så tar jag tacksamt emot hjälp att hitta relevanta trådar.

Hur som, för all enkelhets skull så landar vi på ett lätt manövrerbart platt överdrag utan längsgående fast monterade skenor. Plåtar på vintern. Inser att det inte är en livstidslösning utan att plasten kommer att behöva bytas ut om några år.

Erfarenheter av walu, och av den svenska varianten som också är friliggande med alurör på tvärsen tas tacksamt emot!
« Senast ändrad: maj 05, 2011, 13:21:07:07 av TeeOne »

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Walu cover
« Svar #1 skrivet: maj 05, 2011, 23:09:20:20 »
Sök på "rollschutz" så får du en hel del träffar på ett annat fabrik av samma typ av poolskydd. Vad jag har läst är många väldigt nöjda med detta o hade jag inte haft en upphöjd sarg/oval så hade jag nog köpt detta.

Walu pool skyddet har som du själv konstaterats inte berörts i mer än någon enstaka tråd och verkar finnas lite erfarenhet från detta på forumet. I alla fall hittills.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad TeeOne

SV: Walu cover
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2011, 00:34:49:49 »
Sök på "rollschutz" så får du en hel del träffar på ett annat fabrik av samma typ av poolskydd. Vad jag har läst är många väldigt nöjda med detta o hade jag inte haft en upphöjd sarg/oval så hade jag nog köpt detta.

Walu pool skyddet har som du själv konstaterats inte berörts i mer än någon enstaka tråd och verkar finnas lite erfarenhet från detta på forumet. I alla fall hittills.

/ronson


Aha - rollschutz! Kärt barn har många namn, vilket speciellt verkar gälla det här slags skyddet!
Tack snälla ronson, har nog sett termen här men måste tänkt ungefär wtf, inte vill jag ha nåt som heter så   ;D

Utloggad Steffe

SV: Walu cover
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2011, 06:04:17:17 »
Jag har ett s.k. bar cover, dvs. ett överdrag med aluminiumrör som går tvärs över som vevas upp m h a vevstake. Har även plåtar på vintern även fast leverantören sa att detta även fungerade som vinterskydd utifall man satte en förstärkningsrem under skyddet tvärsgående från kortsida till kortsida. Jag hade dock vinterplåtar över från min gamla pool så jag använder dessa.

Jag tycker överdraget är kanon. Jag har specificerat nedan det som jag tycker är positivt med överdraget och vilket gjorde att jag valde just detta.

- Funktionssäkert: Inga skenor som kan krångla eller som gör att det drar snett. Enkel lösning vilket gör att det inte är mycket som kan gå fel.
 
- Snabbt: Det tar mig bara några sekunder att veva av överdraget och ännu förre sekunder att dra på det så det är nog ett av de snabbaste överdragen helt klart.
 
- Säklert. Jag har småbarn och ville ha ett som jag kunde lita på samt som går snabbt och lätt att dra av/på så att man verkligen använder det. Överdraget kan spännas fast i framkant (alltid fastspänt i bakkant), men fungerar även fast det inte är faststpänst.
 
- Sparar energi: Förhindrar att värme avgår. Märkte enorm skillnad från när jag inte hade överdrag tills jag köpte det.

Sen så är det väl kanske att ett lamelltäcke är snyggare (tar dock längre tid att dra av/på), men det kostade mer. Ett lågt pooltak hade varit bra också, men det passade inte på min tomt (kostar också pengar, men verkar helt klart vara värt det). Alla andra typer av överdrag med skenlösningingar gick i alla fall bort för mig.


Utloggad TeeOne

SV: Walu cover
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2011, 23:06:42:42 »
Ja det här är säkert modellen som fyller flest av våra krav och önskemål!

Tack O0

Utloggad timia77

  • 3:a året med pool
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Svärtinge (Norrköping)
  • Antal inlägg: 42
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Ingenjör
    • Visa profil
SV: Walu cover
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2011, 17:46:45:45 »
Hejsan

Vi är i tankarna att köpa ett liksdant överdrag med skenor MEN vi har en oval pool med en sarg runt om...hur funkar det då med de skenor som går tvärs över poolen? På kortsidorna är ju vår pool smalare och då blir väll inte säkerheten lika bra??
Förklara gärna för mig hur det fungerar med oval pool och ett sådant överdrag.

/Maria
Poolmans Palmyra 3,7 x 7,5 m. 8,8kW värmepump. Walu poolskydd.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag