CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek och uppvärmning  (läst 2905 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Calle Anka

Storlek och uppvärmning
« skrivet: augusti 21, 2006, 21:33:19:19 »
Har precis byggt hus och nu funderar vi på vad som skall ske med resten av tomten....ca 3000 kvm.
Ungarna tjatar om pool varenda dag så nu kan jag inte stå emot längre.

Min fråga gäller storlek på poolen kontra uppvärmning.

Har två offerter från Folkpool;

- den ena på Markpool Classic 4x8 m och med solpanel+elvärmare.
- den andra på Markpool Classic 4,5x9 m med värmepump Europac.

De har höstkampanj just nu på växlaren och priserna med solpanel+elvärmare eller värmepump blir ungefär det samma.

Den lilla poolen rymmer 42 kbm och den lite större 53 kbm.

Funkar det med en värmepump och 53 kbm om man vill hålla mellan 28-30 grader?

Tilläggas kan att vi tittar på Poolsafe lösningen som isolerar en del...men frågan hur mycket?

Skall man tilläggsisolera väggarna också?
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Storlek och uppvärmning
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2006, 22:04:54:54 »
Ta helt klart paketet med värmepumpen, den kan du använda även molninga dagar. Köra med elvärme är dyrt! Kolla så värmepumpen är tänkt att värma så mycket vatten.
Poolsafe är bra att ha, det sparar mycket värme och kemikalier + att den är barnsäker.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Storlek och uppvärmning
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2006, 22:38:02:02 »
Du kan sikkert velge å ta minste pool med varmepumpen og få med en del ekstra ;)

Utloggad Poolnicke

SV: Storlek och uppvärmning
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2006, 07:20:04:04 »
Paketet med värmepump är bäst affär om du skall ligga på 30 grader. Visst kommer man upp i 30 grader med solpanel men en normal sommar så är det bara möjligt enstaka dagar.

Jag har hittils gjort av med 1200 KWH den här sommaren. Då har jag legat hela tiden på 30-31 grader. Med elvärmare hade det gått åt 4-5000 KWH.

Min pool är på 25 kbm.

Kan inte bedömma hur mycket el som hade gått åt utan solfångare men säkert nästan dubbelt så mycket.

Tror inte att det är en katastrofaffär att ha både solfångare och värmepump, som jag har, så länge man har köpt en billig solfångare. Men det förutsätter en livslängd på solfångaren på mer än 10 år.

/poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Calle Anka

SV: Storlek och uppvärmning
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2006, 07:34:23:23 »
Tack för svar.....det lutar åt en 4x8 med Europac+....volymen 53 kbm verkar vara lite för stor för värmepumpen annars. Sedan blir det ju mindre installation också....solpanelerna hade jag tänkte sätta med 45 gr på ett staket bakom poolen och det slipper man ju bygga då. Vill nämligen inte lägga dem på taket på vårt nybyggda hus.

Tänkte åka till Folkpool i Järna och titta lite i veckan....hoppas man får lite inspiration.
Bygger en folkpool 4x8, värmeväxlare Europac och roman end. Mosaikliner mm. Skall byggas hösten -06. Badas i maj -07. Under våren byggs trädäcket med spottar och relaxdel.

www.villaoscar.se

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag