Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 134327 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #110 skrivet: mars 26, 2016, 12:37:21:21 »
I´m back!

Efter en energikrävande separation tog det tvärstopp i poolbygget, men nu är jag igång igen med en ny, underbar, stöttande och idérik sambo. Ett exempel på hennes idérikedom: Hon tyckte trädäcket var alldeles för litet, så jag byggde ut det och inser att det var en bra idé. Dock hade befintliga däcket hunnit blekna så vi får nog räkna med något år med olikfärgade plankor i däcket, innan de bruna blivit gråa.  :)

Har sänkt ner och isolerat en IBC-tank på 1000 liter som bufferttank. Poolytan blir 22,5 kvm så en kubik buffert bör räcka.

Har även dragit avloppsröret runt poolkanten, det som ska leda tillbaka vattnet från överloppsrännan och till bufferttanken. För den automatiska nivåregleringen har jag köpt en hudsonventil för ca 500 kr.

Har byggt en ställning över poolen som jag lägger en pressening på för att inte få en massa skräp och regnvatten i poolen nu när jag ska påbörja slipning, spackling och målning av golv och väggar.

Jag tror också att jag hittat en lösning på galler till överloppsrännan. Ett ordinärt plastgaller kostar ju en förmögenhet (900-2000 kr metern!  >:( ). En bekant som har en CNC-industri har dock sagt att han nog kan hjälpa mig om jag gör en skiss. Tycker det skulle vara snyggt med ett galler i polerat, syrafast stål med snedställda "slitsar" där vatten rinner emellan. Alternativt en plåt i någon form av aluminiumlegering. Längs plåtens kanter funderar jag på att sätta en vit U-list i plast för att skydda polens epoxyfärg och eliminera stegljud.

Just nu går mycket tid åt till planering av inköp av utrustning för rening m.m. Funderar på att importera en automatisk saltklorinator från USA. Verkar kunna gå att få den för ca 10.000 kr inkl tull och moms jämfört med 25.000-30.000 kr i Sverige.

Har lovat min dotter att hon ska få ha poolparty på sin 9-årsdag i början av juni, så jag känner en viss press...  :)
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #111 skrivet: mars 26, 2016, 14:47:33:33 »
Nu har jag skickat måttskiss och detta fotomontage till min bekant som kan tillverka plåt av alla möjlig slag. Ska bli spännande att se vad han föreslår; vilken typ av rostfritt stål, eller bättre med någon form av aluminiumlegering? Vi får se.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #112 skrivet: mars 26, 2016, 15:08:21:21 »
 O0 Ser riktigt fint ut, fundera dock till på kombinationen med saltvatten i poolen.
Vi hade gärna haft rostfria detaljer i poolen, men fick avstå det till förmån för saltvatten.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad 25° i vattnet

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #113 skrivet: mars 26, 2016, 20:11:34:34 »
Aluminiumlegering nej !, aluminiumet oxiderar av klor och förstörs ,där behöver du inte ens en saltklorinator för att fixa det

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #114 skrivet: mars 29, 2016, 10:28:38:38 »
Konstaterar att mycket tid går åt vid datorn nu när jag ska köpa in all teknik. Har just nu beställt en värmeväxlare 75 kw i titan för 3.000 kr och ska nu gå vidare med saltklorinator.

Har hittat denna i USA. Någon som har erfarenhet av Aqua Rite Pro?
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Dimitris76

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #115 skrivet: mars 29, 2016, 13:16:20:20 »
När jag gjörde min marknadsundersökning för några veckor sedan kom jag fram att Pentair Intellichlor system hade de bästa recensioner. De är dessutom väldigt kompakta med hela elektronik (förutom nätadaptern) inbyggd i ett och samma skal som monteras in-line.
De kommet på olika kapaciteter.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #116 skrivet: mars 29, 2016, 13:29:00:00 »
När jag gjörde min marknadsundersökning för några veckor sedan kom jag fram att Pentair Intellichlor system hade de bästa recensioner. De är dessutom väldigt kompakta med hela elektronik (förutom nätadaptern) inbyggd i ett och samma skal som monteras in-line.
De kommet på olika kapaciteter.

/Dimi

Tack Dimi!

Ska omgående titta på den.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #117 skrivet: mars 30, 2016, 17:42:26:26 »
Fortsätter leta teknik parallellt med byggandet. När det gäller sandfilter har jag fastnat för Pentair Tagelus 2 Top monterat 610 mm. Det påstås att dess Clearpro-teknik tar smutspartiklar ner till 10 my och därför ger kristallklart vatten. Är det overkill att ha ett sådant filter?

Någon som har erfarenhet av det?

(Hittade ett för 4000 kr på en nätbutik i Holland men tyvärr kunde de inte leverera så stort paket till Sverige. Kostar över 7000 kr i Sverige, varför det nu är sådan prisskillnad.)
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Erica

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #118 skrivet: mars 30, 2016, 18:25:14:14 »
Låter lite märkligt om graden av filtrering (partikelstorlek) skulle bero på filtret som sådant. Det borde väl i så fall vara valet av filtermedia som blir avgörande. Sandfilter tar inte de allra minsta partiklarna. Diatomitfilter tar betydligt finare partiklar, men har andra nackdelar (diatomit är svårt att köpa i Sverige och är riskabelt om man andas in det, man bör ha andningsskydd etc, dessutom måste ny diatomit läggas i vid varje backspolning). Vi hade ett sådant när vi bodde i USA. Visst, det gav kristallklart vatten, men som sagt, det finns nackdelar med den tekniken också. Men sandfilter brukar väl trots att det inte tar de allra minsta partiklarna ändå ge ett vatten som de flesta är nöjda med.

Utloggad Betong-poolaren

  • Advokat
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 13
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #119 skrivet: mars 30, 2016, 19:52:29:29 »
Låter lite märkligt om graden av filtrering (partikelstorlek) skulle bero på filtret som sådant. Det borde väl i så fall vara valet av filtermedia som blir avgörande.

Det verkar vara ett särskilt membran som tar de minsta partiklarna. Så här står det i produktbeskrivningen:

---
I första steget filtreras vattnet som vanligt genom en sandbädd eller glas bädd beroende på vilket filtermedia man väljer och i andra steget genom de patenterade Clearpro membranen.
 
Inga patroner/membran som måste bytas eller manuellt rengöras utan man backspolar som med ett helt vanligt sandfilter.
---
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag