CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vibrationsfri betong?  (läst 26701 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #30 skrivet: maj 01, 2015, 13:54:37:37 »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #31 skrivet: maj 02, 2015, 22:56:04:04 »
Imorgon är det dags att gjuta plattan till pumkhuset och idag hämtade jag en sån däringa betongvibrator men jag vet ju inte hur jag ska använda den :-D

Har ju sett när proffsen vibrerat tidigare men jag har inte kollat så noga hur de gör och framförallt vad de INTE gör. Har ni några snabba tips för hur den där staven ska användas? Finns det några "regler" för hur nära formen jag ska kan gå? Och hur mycket/länge ska jag vibrera? Ska jag vibrera lite då och då i takt med att jag pytsar i betongen eller ska jag vänta tills all betong hamnat i formen vilket lär t aen stund (blandar själv i tombola)?

Har byggt en träform enligt bilden

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #32 skrivet: maj 02, 2015, 23:02:33:33 »
Inte köra för länge skulle jag säga. Kör du för länge sjunker all sten/sand till botten. Svårt att beskriva exakt, stoppa ner den lite här och där som du tycker att det ser ut att behövas. Bubblar lite från luften som kommer upp, sedan blir det nästan helt slätt.

Finns säkert bättre sätt att beskriva, detta då jag bara använt dem några få gånger så jag har begränsad erfarenhet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #33 skrivet: maj 03, 2015, 06:52:04:04 »
Tack för svar, Erik. Undrar även hur mycket tid jag har på mig. Det är ca 300 liter betong som ska på plats och hur lång tid har jag på mig att blanda och hälla i betongen i formen, från första till sista "satsen", innan betongen börjar brinna där jag så att säga började hälla i betongen?

Antar att min fråga är : kan jag fokusera på att endast blanda till all betong innan jag börjar vibrera och jobba med rätbrädan och hur lång tid har jag på mig?

(usch, vilken klumpigt formulerad fråga)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #34 skrivet: maj 03, 2015, 08:09:47:47 »
Om du ska blanda ca. 300 liter, och du har en hyfsad tombola, så tar det ungefär en timme, så kör på med blandningen till allt är klart. När formen är fyld grovriktar du ytan, och sen vibrerar du försiktigt runt om. Vibrera inte länge på varje ställe. Sen finriktar du med rettbrädan, och sän är det bara att vänta några timmar till det är klart för putsning.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #35 skrivet: maj 03, 2015, 09:19:54:54 »
Låter ju lätt som en plätt!  O0
Nu kör vi!

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #36 skrivet: maj 03, 2015, 09:25:40:40 »
Lycka till, anvend bara inte för mycket vatten, men hold dig till rekommendationen som står på säckarna. Blandningen blir "våtare" när den får gått några minutter i tombolan, och varje körning bör blandas i ungefär 10 minuter.
Kör hårdt! O0
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad fredsan

SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #37 skrivet: maj 03, 2015, 22:13:08:08 »
Det gick bra, eller helt ok. Det var svårt att köra med rätbrädan vid rören så där blev det en liten förhöjning, precis där ena väggen ska vara. Det går väl att slipa ner när det härdat klart?

Här en bild innan glättning.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #38 skrivet: maj 03, 2015, 22:35:48:48 »
Det gick bra, eller helt ok. Det var svårt att köra med rätbrädan vid rören så där blev det en liten förhöjning, precis där ena väggen ska vara. Det går väl att slipa ner när det härdat klart?

Här en bild innan glättning.
Schnyggt:)

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Vibrationsfri betong?
« Svar #39 skrivet: maj 04, 2015, 07:49:07:07 »
Det gick bra, eller helt ok. Det var svårt att köra med rätbrädan vid rören så där blev det en liten förhöjning, precis där ena väggen ska vara. Det går väl att slipa ner när det härdat klart?

Här en bild innan glättning.


Lite tips till senare gjutningar. Vid rör, eller andra saker som gjör att det blir svart att komma åt, går det bra att använda en vanlig murslev i samband med putsning, glatning. Går vist att retta till i efterhand, men det är ännu enklare att ta det innan betongen har herdat.
Roligt att det funkade bra med din platta O0
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag