CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: ej klopuck om man kör filtret på timer  (läst 4864 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

ej klopuck om man kör filtret på timer
« skrivet: maj 15, 2012, 19:06:15:15 »
Under perioder när det inte badas så mkt brukar jag köra filtret på timer, och jag har klopuck i brädavloppet, nu hittade jag denna text på en poolsida, hur viktigt och rätt är detta ?

Filtrering
Reningsverket skall kunna omsätta poolvolymen mins 4 ggr/dygn. Det kan styras med tidur beroende på hur mycket poolen används och temperatur m.m. Vi rekomederar dock att reningsverket går 24 tim om dygnet. Vid användning av klor-puckar måste systemet cirkuleras hela tiden för att undvika stillstående och aggresivt vatten som som annars kan orsaka rost i t ex bräddavloppet, blekning av liner och/eller uppkomst av veck. Vid styrning via timer FÅR man INTE ha kemikalier liggandes i bräddavloppet utan måste placeras i en flytande klorfördelare.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #1 skrivet: maj 15, 2012, 19:21:08:08 »
Ups!! :o
Det visste inte jag. Vi har haft klorpucken liggandes i breddavloppet i 8 år o vi kör med timer.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nyburjare

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #2 skrivet: maj 15, 2012, 19:45:49:49 »
Ups!! :o
Det visste inte jag. Vi har haft klorpucken liggandes i breddavloppet i 8 år o vi kör med timer.

Då är jag lugn o fortsätter så,tror mer på din erfarenhet än en poolbutik O0

Utloggad thesmurfen

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2012, 20:24:55:55 »
oj ja det där lät ju sådär..Hur länge kör ni er pump då Fia?

Vår pump drar ju runt vattnet på knappa 1½h vilket betyder att vi kommer behöva köra pumpen ca 6h/dygn om man enbart ska gå på att hålla vattnet fräscht men det kanske är lite för lite om man tänker på dessa nya fakta?

Nu gäller ju bara dessa timmar under förutsättning att det blir en kanonsommar så inte värmepumpen behöver jobba så hårt, annars måste ju cirkulationspumpen vara igång ändå ;)
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad nyburjare

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2012, 20:37:22:22 »
oj ja det där lät ju sådär..Hur länge kör ni er pump då Fia?

Vår pump drar ju runt vattnet på knappa 1½h vilket betyder att vi kommer behöva köra pumpen ca 6h/dygn om man enbart ska gå på att hålla vattnet fräscht men det kanske är lite för lite om man tänker på dessa nya fakta
Kör du runt vattnet på 1,5. Timmer??. Hur många kubik hasr du då?



Nu gäller ju bara dessa timmar under förutsättning att det blir en kanonsommar så inte värmepumpen behöver jobba så hårt, annars måste ju cirkulationspumpen vara igång ändå ;)

Utloggad Fia

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2012, 22:50:27:27 »
Vi kör från 09,00 - 20,00 o dygnet runt om jag kör bergvärmen.
Vi har 1 hk (0,75 kw) kapacitet ca: 17 m3/tim o ca:32m3 i poolen.
« Senast ändrad: maj 16, 2012, 08:05:26:26 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad thesmurfen

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2012, 06:56:43:43 »
Nybörjare:
Vår pool är på 14m3 och pumpen kör 11m3/h..så här går det undan förstår du ;)

Fia: Ok, men då har du ju den igång rätt mycket ändå...

Vi kommer självklart ha pumpen på mer än 6h/dygn under de varma sommarmånaderna då våra tre barn kommer bo där i skulle jag tro, men detta är första året med pool så vi har ju ingen aning om HUR länge den behöver vara på...
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad nyburjare

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #7 skrivet: maj 16, 2012, 09:13:27:27 »
Vårt vatten bli inte särskilt smutsigt, använder man överdraget och inga träd över poolen tror jag inte att man alls behöver omsätta 4x per dygn, man ser ju när det behövs mekanisk rening, kemisk är viktigare , det är nog så att det får bli värmebehovet som styr när pumpen skall gå, brukar också stänga på natten då det ofta är vanligt med 10 grader på natten så ger det inte så mkt effekt.

Pucken ligger ju skyddad i korgen och löser sig väldigt svagt inte minst när pumpen inte går, att detta skulle ge skador på avlopp , rör eller pool .......... tveksamt, opch att övergå till flytande korg är inget bra för mig som har ett överdrag som ligger på ytan, då skulle överdraget blekas där kloret flyter

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #8 skrivet: maj 16, 2012, 10:01:53:53 »
Finns det inte någon erfaren poolförsäljare som vet om ABS-plasten i utloppet far illa av klorpuckar som ligger där när cirkulationen står still?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nyburjare

SV: ej klopuck om man kör filtret på timer
« Svar #9 skrivet: maj 16, 2012, 10:27:20:20 »
Finns det inte någon erfaren poolförsäljare som vet om ABS-plasten i utloppet far illa av klorpuckar som ligger där när cirkulationen står still?

de flytande behållarna är av samma kvalitet, har aldrig sett eller hört att dessa förbrukas eller förstörs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag