VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Strulig pump vid dammsugning  (läst 6145 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theresian

Strulig pump vid dammsugning
« skrivet: maj 22, 2011, 14:56:13:13 »
Hej,

har en gjuten pool på 4x8 meter. Fick problem när vi skulle dammsuga poolen första gången i år. Pumpen funkade bra och sög vattnet genom bräddavloppet utan problem. Men så fort vi kopplade på slangen till dammsugaren (manuell på pinne) slutade pumpen suga och tappade trycket. Efter mycket meckande märkte vi att det var slangen som var kass och sög luft. Köpt en ny slang men har fortfarande samma problem??? Har inte haft detta bekymmer de två tidigare åren och är mycket förbryllad.

Jag kopplar bort slangen, luftar systemet och får igång cirkulationen igen. Men så fort jag kopplar på slangen stannar vattnet. Pumpen går, men inget tryck och då inte heller någon "vattensugnung". Nån som varit med om nåt liknande som kan ge råd till en desperat nybörjare?

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2011, 15:08:28:28 »
Hej och välkommen!

Har du kollat så att slangen är vattenfylld innan du kopplar på den?

//
Lars
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Theresian

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2011, 15:30:07:07 »
Oh Ja, har kollat, kollat igen, och dubbelkollat lite till... Har "doppat" om den sådär vertikalt ett par gånger också. Där ska omöjligt kunna stå vatten i slangen.

Hur känsligt är det för luft? Hur små luftfickor räcker för att stoppa trycket/suget?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2011, 17:15:39:39 »
Sätt änden av slangen som skall sitta mot intagen o låt vattnet fylla på slangen tills det bubblar i andra änden. Då är slangen fylld. Håll den sedan uppåt o sätt fast den i skimmern så ska det funka, man får vara lite snabb också. ;)

Att doppa den några gånger upp o ner räcker inte.

Lycka till.... O0

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Theresian

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2011, 17:21:54:54 »
Ronson,

menar du att jag ska ha ena sidan fast i själva dammsugarmunstycket, och den som ska sitta i hålet i bräddavloppet ska jag först "fylla på" genom att hålla den under vattnet framför munstyckena som sprutar ut vatten? Fylla slangen på så sätt? Eller har jag helt missuppfattat dig?
de sitter ju långt under vattnet så det vete katten om jag når dit? Funkar det inte lika bra att fylla på med trädgårdsslangen?

Utloggad Erica

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2011, 20:08:16:16 »
Det behövs bara lite luft för att pumpen skall sluta pumpa, även om det ibland kommer igång igen om det inte är gör ,ycket luft . Har du pumpen över eller under poolnivån ? År pumpen över poolens vattenyta blir det klart svårare.

När vi bottensuger vår pool så fyller vi först slangen med vatten och så öppnar vi ventilen för bottenutloppet fullt ut och kopplar på sugslangen. Sedan stänger vi  ventilen, kommer det luft så öppnar vi igen en kort stund tills det pumpar igen och stänger sedan o.s.v. När pumpen pumpar fullt även med bottenventilen är stängd så är det dags för själva bottensugningen. Men den tekniken kan ni ju vara använda om ni har ett bottenavlopp kopplat till filtret och om pumpen står under poolnivån. Flertalet pooler idag har ju inga bottenavlopp eftersom det är lite knepigare om man har liner, man får ju då en håltagning till, i botten dessutom. Men eftersom ni har en gjuten pool kan ni ju mycket väl ha ett bottenutlopp.

Utloggad spider

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2011, 20:47:01:01 »
Jag hade problem med att min pump sög dåligt. Provade att fylla slangen med vatten från trädgårdsslangen istället. Då fungerade det klockrent med suget. Verkar inte behövas så mycket luft för att den skall suga dåligt.

//Andrée

Utloggad Theresian

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2011, 21:11:38:38 »
Jag tackar för era tips och idéer. Har inget bottenavlopp. Poolen är från -77 (!) och pumpen står inne i pannrummet ovan poolnivån. Tyvärr hann jag inte vattenfylla slangen med trädgårdsslangen innan åska och regn satte stopp för dagen. Men vi ger oss på det imorgon igen. Jag hoppas att jag misslyckats med att tömma den sista luften ur sugslangen så att det funkar när jag vattenfyllt med hjälp av trädgårdsslangen. Det har ju funkat innan och pumpen går som ett urverk så jag fattar inte vad det annars skulle kunna vara   :-\

Utloggad Erica

SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2011, 21:37:33:33 »
Om pumpen är gammal finns det en tänkbar felkälla till. Vi hade en tid problem med att pumpen omotiverat sög luft i olika situationer. Vi letade efter läckor men kunde inte hitta någon. Men så började pumpen låta lite konstigt och så stannade den med utlöst motorskydd. Vi lämnade in den på översyn (väl dags efter många års drift) och man bytte lagringar och axeltätning i pumpen. Efter det var luftproblemen också borta. Tydligen hade luft läckt in vid själva motoraxeln.

Ziner

  • Gäst
Ziner
SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #9 skrivet: maj 23, 2018, 07:07:51:51 »
Hade samma problem. Visade dig vara så att jag inte dragit åt locket i botten på skimmern ordentligt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Strulig pump vid dammsugning
« Svar #10 skrivet: maj 23, 2018, 08:51:33:33 »
Du kan också ha en spricka i botten av skimmern som gör att den suger luft när det blir ett större undertryck av slangen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag