CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare  (läst 20532 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pea

SV: Pea's ovanmarkare
« Svar #20 skrivet: augusti 29, 2007, 21:12:17:17 »
är väl dags att uppdatera med lite bilder. maxitempen har varit på plats ett tag och funkar grymt bra, den går ca 4 tim varje tidig morgon och pooltempen håller sig konstant mellan 31-32°c. jag vet ju inte hur det hade varit utan men jag är övertygad om att det har lönat sig att isolera ordentligt.

golvet runt poolen och det nya soldäcket vid sidan om är klart och oljat 2ggr med fluggers nya impredur med lite ceder brytning, ytan känns lite "vaxad" och det ska enligt uppgift stå emot vatten m.m. mycket bättre än vanlig olja, hoppas det stämmer för den va svindyr ???

sargen runt poolen återstår, den medföljande plåtsargen åkte dirket till tippen. blir förmodligen ljust brunlaserad sibirisk lärk men det får vänta till våren, tänkte prioritera att få klart väggarna runt poolen och så är det lite målning på huset kvar att fixa.

den gamla altandelen skall bli uterum nästa år och så ska det bli en friggebod på gräsytan vid andra poolgaveln, från 2008 ska man ju få bygga 15 kvm utan bygglov :) tänkte bygga en veranda till friggeboden och en brygga från den över blomsterrabbaten upp mot poolen.
och så ska det ju bli lite staket/plank vid sidan om nya soldäcket men det ska börja där uterummet slutar så det får bli nästa år.

måste säga att det varit ett jäkla slit, bra mycket jobbigare än vad jag trodde från början men satan så roligt har det varit. fick nästan abstinens häromdan när bräderna tagit slut, tror nästan att latmasken gått i ide  ;D

jag retar mig fortfarande på att det är så dålig passform på solfolien, den är ju specialbeställd till min pool och borde passat mycket bättre, hur ser era ut jämfört med min?
« Senast ändrad: augusti 29, 2007, 21:17:37:37 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pea's ovanmarkare
« Svar #21 skrivet: september 02, 2007, 08:35:07:07 »
 O0 ....du får finne saks å klippe solfolie til, vår passet perfekt.

Utloggad Pea

Pea's ovanmarkare ska bli en markare
« Svar #22 skrivet: oktober 04, 2007, 20:21:07:07 »
eftersom man gillar att slita å ha valkar i nävarna har vi bestämt att gräva ner poolen, kommer att kosta en slant att bli av med alla massorna, men det kommer att bli så mycket snyggare och förmodligen en betydligt bättre investering för en ev kommande försäljning av huset.

jag har kollat med poolman och det ska gå ypperligt att gräva ner vår palmyra, han rekomenderade torrbetong närmast så att man kan tömma poolen på vatten utan att riskera för högt marktryck. vi åker på en ny liner för 4500:- men det är det värt, den nuvarande blev det ju dessutom en hel del rynkor på och den nya typen av liner ska vara betydligt mycket lättare att få bra.

hehe, risk för att grannarna ringer nån med tvångströja när jag börjar riva  ;D
tur att man gillar att pula lite ;)
« Senast ändrad: oktober 04, 2007, 20:26:25:25 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #23 skrivet: oktober 07, 2007, 18:34:36:36 »
hmm.... det tog emot.... ??? :-\
egentligen hade det potential att bli ganska snyggt men den känns så stor på tomten + att grannen retar sig på den och vägrar skriva under bygglov.
men nu är det ingen återvändo. vi har iaf lärt oss väldigt mycket och förhoppningsvis kommer nästa skepnad att bli mycket bättre. vi kommer att satsa på en gjuten platta, dyrare men det känns bäst och är nog värt ganska mycket den dan man vill sälja huset.
poolen skall ner i samma nivå som den nya altandelen, dvs 50cm ovan mark = bygglovsfritt  :)
kommer att bli skönt att kunna börja tidigt i vår och inte känna sån press att bli klar snabbt som vi kände iår. bättre att ge det tid och tänka igenom alla detaljer både 2 å 3 gånger.
så här såg det iaf ut i morse.

Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #24 skrivet: oktober 07, 2007, 18:37:21:21 »
och så här ser det ut nu :'(
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #25 skrivet: oktober 07, 2007, 22:34:10:10 »
 :D pågangsmot har du tydeligvis, ser ikke på dine bilder at du har noen granne.....

Utloggad Pea

SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #26 skrivet: oktober 08, 2007, 14:30:35:35 »
Har en granne åt andra hållet, men tycker inte att dom platsar att få visas i bild här  ;)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Pea

SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #27 skrivet: oktober 25, 2007, 18:02:52:52 »
nu e man snart tillbaks på ruta 1, nån som vill köpa en lätt begagnad liner?  ::)
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #28 skrivet: oktober 25, 2007, 21:13:03:03 »
Hmm men du hur ser det ut med bygglovs regler hos er? Hos oss så gäller det 50cm ovan mark = bygglovsfritt 60 cm ner i baken = bygglov! Alla höjdförändringar 50 cm upp eller ner kräver hos oss bygglov!

Jag har också problem med en granne! 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: Pea's ovanmarkare byter skepnad till en markare
« Svar #29 skrivet: oktober 25, 2007, 22:34:50:50 »
Vi behövde inte bygglov för att gräva ner pool, bara en bygganmälan.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag