Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Luftbubblor ur inlopp  (läst 18932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
Luftbubblor ur inlopp
« skrivet: maj 19, 2013, 15:50:02:02 »
Jag har fått ett litet problem som jag inte får rätt på. Typ var 5:e minut far det ut ett gäng luftbubblor ur inloppet till poolen.
Har letat och letat efter något läckage som drar in luft i systemet med kan inte hitta något. Har försökt lufta så gott det går genom att släppa på olika kopplingar ifall det står luft någonstans.
All utrustning är under vattennivån i poolen. Jag har ingen luft i cirkulationspumpen. Trycket i sandfiltret ligger på normala 0.9 bar.
Jag har bra tryck i inloppet.
Om det nu är luft i systemet så borde det ju tryckas ut tillsist och avta, men det gör ju inte det.
Det enda som kan innehålla så här mycket luft är ju sandfiltret. Finns ju inget sätt att ordentligt avlufta det. Jag har testat med att släppa på manometern för att se om det pyser ut luft där vilket det inte gjorde. Har även släppt lite på slangarna för att se om det kommer ut luft där vilket det inte heller gjorde.
Om det nu inte är luft som står någonstans så måste det ju innebära att ny luft sugs in i systemet. Har kollat alla kopplingar och kan inte hitta några läckage.
Om det nu är ett läckage på sugsidan av pumpen borde det då inte fyllas luft i silkorgen på pumpen innan det transporteras vidare? Om det nu är läckage på trycksidan av pumpen borde det inte då läcka lite vatten där?

Jag hade inte detta problem förra året utan det har kommit nu. Lite luft var det då med men inte så här mycket och då var det mest efter dammsugning eller vilt badande då det kan skvalpa lite i skimmern och dras ner luft den vägen...gissar jag.
Jag tömde hela systemet på vatten under vintern vilket kanske var onödigt då all teknik står inne i pannrummet i källaren och därför frostfritt.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2013, 16:45:32:32 »
...om jag har för låg vattennivå så suger det luft i breddavloppet....?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2013, 17:07:52:52 »
Jag hade lite låg nivå förut efter att jag hade backspolat och inte fyllt på igen. Typ upp till halva breddavloppet. Det är dock åtgärdat nu.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2013, 17:44:26:26 »
Det kan ta sin tid innan alla bubblor är borta, mest beroende då på hur din rördragning ser ut. Sedan har du ju möjligheten att luft kommer med vattnet, att det efter din vattenpåfyllning har bildats små luftbubblor här och var som en efter en lossnar och spolas ut. Det låter inte som något större problem. Vänta ett slag och se om det inte löser sig självt.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2013, 18:12:34:34 »
Det är som du säger Erica, inget stort problem då allt fungerar som det ska, det är bara ett förbaskat irritationsmoment >:D

Jag trodde också att det skulle lösa sig självt efter ett tag men nu har det varit såhär i snart en månad, startade cirkulationen då.
Hade en fundering på att montera någon sorts luftning på högsta punkten i själva rördragningen och på så sätt se om det går att få ut luft. En anborrningsbygel och sen bara en gängad plugg som man kan släppa lite på för att släppa ut luft.
Min vvx sitter högst i systemet och dit borde ju luften sträva, dock har jag den kopplad med en bypass och kopplar jag förbi vvx och kör genom bypassen som sitter betydligt mycket lägre ner så kommer det fortfarande luftbubblor ur inloppet. Borde inte vara där luften är då?
Jag får helt enkelt vänta ett tag till och se om det är ett sånt där bra problem som löser sig självt ;D ...om ingen kommer med den ultimata lösningen villsäga ;)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad TommyC

SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2013, 18:20:24:24 »
Du kanske ska testa lösningen som Rickard beskrev i en annan tråd här. Stoppa ner vattenslang i skimmerns utlopp. Med bra drag i vattnet borde det kunna driva ut luften.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2013, 18:30:39:39 »
Jag har funderat på det men jag har ju bra tryck som det är nu. Över 1 bar kommer jag inte få med trädgårdsslangen. Har även fall på PEM-slangen från breddavlopp till cirkulationspump så jag har inga problem att få vatten dit.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2013, 07:35:34:34 »
Har du kontrollerat att inte pumpen drar in luft ? Vi hade detta en gång då pumpens lager och tätningar blivit lite slitna. Första tecknet var att luft sögs in vid axeltätningen och kom ut med vattnet. Sedan förvärrades problemet och motorskyddet löste ut. Nya lager och ny axeltätning löste problemet. Det kostade én del men mycket mindre än vad en ny pump skulle ha kostat.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2013, 21:05:57:57 »
Får kolla det. Pumpen har bara gått en säsong så det är isf garanti. Frågan är hur jag lättast ser om axeltätningen läcker luft?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad MathiasS

SV: Luftbubblor ur inlopp
« Svar #9 skrivet: maj 20, 2013, 21:44:42:42 »
Teorierna kring att det skulle stå luft nånstans i en slang har jag lite svårt att tro på faktiskt. Om jag täpper till breddavloppet så att pumpen suger luft via detta så kommer det luftbubblor i någon knapp minut, därefter är hela systemet tömt på luft igen.....I det perspektivet verkar det märkligt att luft skulle vara stående under lång tid i systemet. Slutsats.....ny luft kommer in hela tiden...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag