CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pahléns Hi-temp titan efter klorinatorn?  (läst 2429 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Pahléns Hi-temp titan efter klorinatorn?
« skrivet: mars 30, 2014, 15:09:52:52 »
Jag har monterat min värmeväxlare Hi-temp titan efter klorinator eftersom returen till poolen ligger nergrävd. Jag såg i instruktionerna att värmeväxlaren ska ligga före klorinator dock för att undvika "slitage".


Pahléns skriver själva:
Hi-Temp titan är försedd med en spiral av titan för de mestkrävande installationerna.


Min fråga är då, är en liten saltvattenpool med en klorinator mer än vad denna värmeväxlare ska klara av eftersom rekommendationen är att sätta klorinatorn efter värmeväxlaren?
På Pahléns vanliga värmeväxlare (alltså inte titan) hittade jag att max. klorvärde var 3mg. För titan har jag inte hittat något max. värde men det borde ju vara avsevärt högre.
Med tanke på att normal klorhalt ligger runt 1-1,5mg kanske borde det ju inte vara någon fara...?


Jag kontaktade Pahléns direkt och frågade men de hänvisade till min återförsäljare, han sa att han rekommenderade att följa Pahléns rekommendationer men kunde inte svara på vad för problem jag kan få.
Jag kontaktade då Pahléns igen per telefon och fick svaret att de inte pratar med privatpersoner. Jag skickade då frågan till dem via kontaktformuläret de har på sin webb-sida och fick svaret att det bara är avsett för återförsäljare... Jag mailade då på deras "kontakt" mail (info@pahlens.se) och det har de inte svarat på trots att jag nu mailat två gånger...
Riktigt dåligt av Pahléns tycker jag!


Frågan jag ställt är:


1) Vilken klor- och salt-halt ska Hi-temp klara av?
2) Vilka, och hur snart kan problem uppstå om jag har klorinatorn före värmeväxlaren?


Jag tycker ju själv inte att det borde ta Pahléns många sekunder att svara på dessa frågor, speciellt eftersom de tagit sig tiden att svara mig att de bara svarar återförsäljare...


Mvh,
Anders



AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Guinness

SV: Pahléns Hi-temp titan efter klorinatorn?
« Svar #1 skrivet: april 14, 2014, 10:06:14:14 »
Sanningen är väl att dom inte vet, dom vill nog inte ge dig klartecken på din installation för att "klara" sig från dina eventuella framtida problem.
Det är ju enklast för dom att säga att klorinatorn skall vara monterad efter vp. 

Jag har ingen aning, men jag antar att klorhalten just efter klorinatorn kan vara ganska hög, kanske någon annan som vet.
Folkpool 9 x 4,5m med nyinstallerad HYDRO-PRO 13 VP

Utloggad MathiasS

SV: Pahléns Hi-temp titan efter klorinatorn?
« Svar #2 skrivet: april 14, 2014, 12:44:31:31 »
Framförallt är det ju helt omöjligt för en leverantör att garantera att det fungerar bakom just din klorinator.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Ingvar

SV: Pahléns Hi-temp titan efter klorinatorn?
« Svar #3 skrivet: april 14, 2014, 17:24:34:34 »
Jag tror att det är rätt många som installerar klorinatorn före värmepumpen/växlaren. Själv har jag haft det så sedan 2007, och det har inte varit några problem ännu i alla fall. Det blir ju rätt mycket mer rördragning om man inte kan ha växlaren i teknikrummet, vilket är normalfallet. Först ska man då dra in rör till teknikrummet, passera pump och filter, för att sedan gå ut ur rummet för att passera VP/VXL, och sedan in igen för att passera klorinatorn, och sedan ut igen för att komma till poolen. Är det någon som gjort det så komplicerat?
« Senast ändrad: april 14, 2014, 17:32:00:00 av Ingvar »
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Pahléns Hi-temp titan efter klorinatorn?
« Svar #4 skrivet: april 14, 2014, 18:42:52:52 »
Anledningen till att man ska montera salt/klor-automater sist i ledet är att man inte vill att den koncentrerade klorgasen som kan bildas vid uppehåll i cirkulationen fräter sönder även värmekällan. Det äter till slut upp även titan. Om man har längre uppehåll på cirkulationen (mer än normala driftstopp dvs) så ska dessa tömmas på klor!
Följ instruktionen, dom finns av en anledning.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag