VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Alternativ till JF Storpool?  (läst 16603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkan222

Alternativ till JF Storpool?
« skrivet: februari 15, 2010, 11:23:43:43 »
Efter flera års snyltbadande av mig och familjen hemma hos min mamma är det nu dags. Så fort snön smält så ska det börja grävas för pool.
Har väl nästan bestämt mig för en storpool från JF. Men har ju sett några andra alternativ i samma prisklass. Känns som att mycket talar för JF men det finns kanske nån som kan övertyga mig om motsatsen? Har dessutom redan byggt två ovanmarkpooler en JF och en som var dubbelt så dyr (kommer inte ihåg märke). Tyckte inte jag märkte någon större skillnad under montering mellan de två men det kanske syns om 5-10år.


Poolgiganten

Utloggad mikjan

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2010, 22:22:41:41 »
Hej
Har erfarenhet av detta , jag köpte en pool samtidigt som en arbetskompis, han från jf och jag från nettopool.
En sak kan jag ju säga jag är välldigt glad att jag köpte från nettopool med facit i hand.
Skillnaden var mycket markant och det var samma pengar

MVH
Micke

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2010, 08:10:43:43 »
Hej Linkan,

Jag har gjort samma resa, jag valde mellan JF och en pool från dåvarande Lagunpool! Den från Lagunpool var betydligt dyrare och det som främst skilde var att min kan en vuxen person stå på kanten till poolen utan att den svajar. Min liner är också 0,75 istället för 0,40 eller 0,50 som det är på de flesta billiga! Min liner har även snäppin fäste vilket gjorde det otroligt enkelt att få den rak och utan veck.

På samma sätt så är min pump och filter dubbelt så stort som min granne som har JF fritid.

Men frågar man min granne så är han jättenöjd med sin JF då han ersatte sargen mot trä och fäste i däcket så även den känns stabil! I övrigt så har jag nog nästan bara hört positivt om JF.

Om jag tyckte det var värt de extra pengarna! Absolut min pool känns mer gedigen och stabil. Men allt är en fråga om smak och tycke! Och pengar! :-)

Lycka till! 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2010, 13:13:56:56 »
Hej Linkan.
Jag håller med Lundberg. Har gjort ett bygge med JF. Har inget direkt och klaga på. Dom ställer alltid upp osv.
Men som Lundberg skriver vad är priskillnaden på en kraftigare liner med snäpp.in fäste.
Det tror jag skulle varit värt mycket. För att lägga en "vanlig" liner helt skrynkelfri är inte lätt samt att
du ser alla skrynklor hela tiden.
Man får inte glömma att man gör denna invenstering för många år framåt.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2010, 20:36:36:36 »
Då fick man lite mer att fundera över. Får fortsätta leta runt och kolla priser och info i pooldjungeln. Återkommer säkert i ärendet. Tack för tipsen

« Senast ändrad: februari 16, 2010, 21:57:03:03 av Linkan222 »

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2010, 22:09:24:24 »
Har sökt igenom poolförsäljarna igen och jämfört lite. Kollade bla nettopool.se och det är ju drygt dubbla priset mot en JF storpool. Det jag mest funderad på var om det fanns något i samma prisklass som hade bättre kvalite, men det känns som JF redan pressat ganska lågt.
Jag inser också att man troligen får en bättre produkt om man betalar 55000kr istället för 25000kr. Men som jag kan se det finns det pooler av betydligt högre kvalitet än JF poolerna men har man en viss budget så verkar ju en JF pool fungera. Har efter en grundlig "google research" funnit att dom flesta som har en JF pool verkar nöjda både med pool och med JF som företag. Men ska leta lite till så får vi se.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #6 skrivet: februari 17, 2010, 08:49:03:03 »
Har sökt igenom poolförsäljarna igen och jämfört lite. Kollade bla nettopool.se och det är ju drygt dubbla priset mot en JF storpool. Det jag mest funderad på var om det fanns något i samma prisklass som hade bättre kvalite, men det känns som JF redan pressat ganska lågt.
Jag inser också att man troligen får en bättre produkt om man betalar 55000kr istället för 25000kr. Men som jag kan se det finns det pooler av betydligt högre kvalitet än JF poolerna men har man en viss budget så verkar ju en JF pool fungera. Har efter en grundlig "google research" funnit att dom flesta som har en JF pool verkar nöjda både med pool och med JF som företag. Men ska leta lite till så får vi se.

Hej igen,

Om budgeten styr dig så tror jag att du gör rätt i att välja JF. Ett tips på vägen dock. Tänk till ordentligt inför denna investering. Ta hellre de extra 20.000:- och gör saker rätt från början vad det gäller isolering i botten på sidorna. Uppvärmning, poolskydd etc. Annars riskerar du att känna senare som att poolen äter alla pengar istället för att kunna njuta av den!

Vi tog alla "tråkiga" kostnader från början. Nu när vi handlar till poolen så köper man roliga saker som förhöjer värdet på badlivet istället!

Och glöm inte alla pengar som rinner ut på allt sådant som man inte hade planerat! Allt är dyrare än man tänkt sig!

Lycka till och jag lovar du kommer aldrig ångra att ni skaffade pool! :-)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #7 skrivet: februari 17, 2010, 20:34:25:25 »
Ja som vanligt är det ju pengarna som styr i slutänden. Hade ekonomin tillåtit hade jag gärna gjutit en pool. Men trots att jag är snickare och skulle kunna göra form och armering själv så blir det en dyr historia.
Har precis som du säger planerat att köpa en billig pool men utan att snåla på tillbehören. Det blir sommar och vintertäckning, upprullare till sommartäckningen, 2-3 av JFs solpaneler som ska automatstyras. Botten kommer att isoleras med 50mm? frigolit. Funderar på billigare frigg varianten med 5cm paddat stenmjöl och sen fawolen innan linern ska i? Hur man isolerar sidorna är jag dock lite mer osäker på. Poolen blir nergrävd med trall runt. Tips och råd emottages tacksamt.

Utloggad Fia

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #8 skrivet: februari 17, 2010, 22:48:21:21 »
Paddat stenmjöl o fawolen i botten blir mycket bra, vilken typ av isoleringen i botten kan jag inte svara på, för isolering av sidorna så fungerar detta väldigt bra, enligt min granne.

http://www.wiedland.se/thr/

Sök på ordet "Rymdfolie" här i forumet så hittar du en del att läsa om den.

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #9 skrivet: februari 18, 2010, 20:23:54:54 »
Finns det inte en risk att man får en kondensfuktig plåt som aldrig torkar om man klär sidorna med folie. Nu ska väl förhoppningsvis vattnet vara varmare än utsidan som ligger under trallen, vilket innebär att det inte kondenserar på utsidan men iaf. Ska undersöka lite men det verkar ju vara ett bra material.
Ingen som testat vanlig bubbelplast runt poolen som isolering. Bör ju kosta en bråkdel av rymdfolien, men kanske bara en bråkdel av effekten också?

Utloggad Poolianus

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #10 skrivet: mars 19, 2010, 11:03:39:39 »
Hej

Om du inte redan köpt pool skall du kolla Primastar ! Där har du pooler som motsvarar
J&F mfl och med en kvalitet som jag upplevt mycket bra. Dessutom har Primastar en
personal som vet vad dom talar om och kan hjälpa dig "dag och natt" via telefon om
det strular. Deras pooler tillverkas i USA och bara det inger förtroende. Det var väl
amerikanerna som startade poolhysterin ??

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #11 skrivet: mars 19, 2010, 18:48:59:59 »
Sök runt lite på forumet så finns det flera trådar som avhandlar denna typ av frågeställning.

Det finns en hel del olika pooler o leverantörer att välja på i den prisklassen. Fundera också på ifall du skall gå upp en prisklass eller inte. Det finns för det mesta alltid en koppling mellan pris o kvalite.

Kontrollera också att du kan få bra service, har du närmare en leverantör än en annan så kan det vara viktigare en den lilla priskillnaden mellan poolerna.

Det är många på forumet så är nöjda med sina pooler i denna prisklass o utan den prisklassen så skulle nog många inte ha råd med pool överhuvudtaget. Den fyller sin funktion som bad o samlingsplats.

Lycka till i valet av pool.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #12 skrivet: mars 23, 2010, 22:27:58:58 »
Jo pris och kvalitet brukar ju ofta gå hand i hand. Nu är det ju så här att poolen är det sista av tre projekt med gemensam budget. Nytt kök och utbyggnad, nu är det bara poolen kvar men som vanligt har ju budgetar spräckts och saker har tillkommit.
Så poolens budget är inte riktigt lika stor som det var tänkt. Ska kolla primastar, Made in USA känns ju bättre än China.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #13 skrivet: mars 24, 2010, 07:21:32:32 »
Jag känner inte "Poolianus" men jag är alltid skeptisk till nya medlemmar som i sitt första och ofta enda inlägg tvärsäkert uttalar sig om en viss produkt eller ett visst företag. Övertyga mig gärna att jag har fel....

Z

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #14 skrivet: mars 26, 2010, 20:53:17:17 »
Du kan ju ha en poäng där Ziggy...

Fortsätter med en fråga som jag kom att tänka på idag.
Hade sån tur att jag kom över 60m2 60mm frigolit på jobbet idag. Då kom jag att tänka på hur jag har sett folk göra här på forumet.

Vad fyller stenmjölet för funktion på frigoliten? Fungerar det inte att gräva ur, fiberduk, dränera med singel, frigolit och sen fawolen/betongmatta? Kanske tänker jag fel eller har missat något, synpunkter?
« Senast ändrad: mars 26, 2010, 21:06:26:26 av Linkan222 »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #15 skrivet: mars 26, 2010, 23:09:06:06 »
Frigoliten håller inte för den punktbelastning som skenor, stödben etc utgör. Dessutom är det svårt att få den stum om den ligger direkt på singeln.

Stenmjölet används för att få ett hårt underlag för att undvika gropar o hälavtryck. Används även för att jämna ut trycket o försänka stöd o dragplåtar i.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #16 skrivet: mars 27, 2010, 21:01:20:20 »
jag la makadam, sen stenmjöl och planande ut allt. Sen byggde jag den yttre ringen av poolen och la frigoliten i den så att den låg mot skenorna. sen la jag filtmatta för att få en mjuk botten!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #17 skrivet: mars 28, 2010, 10:50:22:22 »
hur tjock hade du inuti, 25 eller 50?

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #18 skrivet: mars 28, 2010, 11:00:29:29 »
Nackdelen med det är väl att man är inne på baddjupet och tar om man lägger frigoliten innanför bottensargen.

Tänkte nog lägga 2x60mm frigolit på singel, sen blir det stenmjöl men om man lägger vintermatta under linern, ska man lägga den innanför poolramen? 

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #19 skrivet: mars 28, 2010, 11:28:45:45 »
ýep, normalt lägger man 25mm invändigt av en hårdare typ. Jag skulle gjort det om jag gjort om min pool. Men du har ju fått tag i 60mm så jag skulle lägga den i botten o stenmjöl över.

sök lite på forumet, finns många olika metoder alla med sina för o nackdelar.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #20 skrivet: mars 28, 2010, 19:59:58:58 »
hur tjock hade du inuti, 25 eller 50?

/ronson

40, och ja det inkräktar på baddjupet. Tänkte inte så långt när jag byggde!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #21 skrivet: mars 28, 2010, 21:52:48:48 »
Då är det ju bra att du delar med dig av misstagen så att vi andra kan slippa göra dom, tack så mycket  ;)

Har läst en hel del byggtrådar och andra trådar i ovanmarkdelen, men det är svårt att veta vilket sätt som är bäst. Samtidigt är jag lite orolig över att behöva gräva så djupt. Bara dränering och min frigolit är ca 250mm. Har räknat med att behöva gräva ca 170-180cm, är lite fundersam vad som finns i backen.

Hur stort hål behöver man för en storpool (verkar som att det blir en sån) som är 7,3x3,6m? Hittar inga mått på hur mycket plats stödben osv behöver.


Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #22 skrivet: mars 29, 2010, 22:40:23:23 »
Från ytterände till ytterände på stödbenen på en 7.3x3.6 är det 5511mm.

Gräv en 1/2m fritt runt om + lutning o sedan gräv ut lite extra just vid stödbenen.

/ronson
« Senast ändrad: mars 30, 2010, 22:37:55:55 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #23 skrivet: mars 30, 2010, 11:24:50:50 »
Tackar för informationen Ronson, satt och läste igenom din byggtråd igår kväll. Har läst den förut men det börjar ju dra ihop sig nu så jag tänkte jag skulle kolla igen, alltid tar man ju till sig nånting man ska eller inte ska göra.

Tänker nog köra med bottenlist ist för sandvall. Känns lite sisådär att börja ösa in stenmjöl när man väl fått betongmattan på plats.

Snart dags att starta en byggtråd, grävare kontaktad... O0

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #24 skrivet: mars 31, 2010, 19:24:20:20 »
Hej linkan,

Lycka till med ditt bygge, jag använde en list istället för stenmjöl som vall och det var riktigt bra och enkelt! Mina stödben gick ut ca 1 meter från poolen så det gick åt mycket yta för markarbete.

mvh niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad x man

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #25 skrivet: mars 31, 2010, 19:37:41:41 »
Håller med föregående talare. Bottenlisten i cellplast som appliceras med ett speciellt spraylim från 3M är hur smidig som helst att montera.

Resultatet blev kanon, jämn och fin kant runt hela botten och ingen sand som kommer i direkt kontakt med linern. Köpte själv dessutom nålfiltsmatta från "teges pool" som jag la över stenmjölsbädden o därefter listen. 

Lycka till!

//Janne
 
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad Linkan222

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #26 skrivet: april 01, 2010, 16:39:09:09 »
Såg att du hade trädäck kvar att bygga x man. Kan tipsa om att Byggmax säljer 28x145 trallvirke för 9,9kr/lpm normalt ligger ju 28x120 på ca 13-14kr. Var tvungen att ringa och höra om det bara var något tillfälligt, men det var det tydligen inte. Ska snart åka och lägga på lager tänkte jag. Det gör ju iaf en skillnad på 20-30kr per m2. Det är ganska många procent av trallkostnaden som försvinner.

Sitter och försöker räkna på en ungefärlig totalkostnad men det är riktigt svårt. Trots att jag är snickare är det svårt att räkna ut kostnader för stomme till trädäcket innan poolen är på plats så man ser hur många bärlinor osv man behöver runt om. För att inte tala om dräneringspump, slangar och kopplingar till solvärme.

Utloggad x man

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #27 skrivet: april 01, 2010, 20:15:29:29 »
Tack för tipset linkan! Som sagt, det är väldigt svårberäknat hur mycket virke man behöver.

Hoppas priset står sig tills våren är här på allvar och man kan börja bygga, börjar klia i fingrarna <antman>

//Janne
Oval Palmyra 3.70 x 7.50 x 1.35 med G&J GJPASRW-20 värmepump. Uppbyggd sommar 2009. Trädäcksbygge med allt vad det innebär färdigt höst 2010.

Utloggad VDB

SV: Alternativ till JF Storpool?
« Svar #28 skrivet: april 02, 2010, 07:20:55:55 »
Hej! Kolla in Trans-mekano Dom har grymma ovanmarkpooler
lite dyrare än JF. Super kunnig personal.

mvh VDB
Thermopool 4x7 1,50  Pahlen maxi temp 51

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag