Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilket fabrikat har du???  (läst 13271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Glenn

Vilket fabrikat har du???
« skrivet: januari 07, 2007, 17:43:26:26 »
Hej!!!

Sitter här läser och läser och har kollat runt på alla olika fabrikat och modeller men kan inte bestämma mig....

Så nu undrar jag vilket fabrikat har du??? Är du nöjd? Var det enkelt att montera poolen??? Köpte du komplett packet???

Det måste tyvärr vara en ovanmarkpool och bör vara 120 cm djup. Lagunapool har en 8 formad som är ovanmark.

Finns det ovala pooler som inte kräver nergrävning och stödmurar???

Tacksam för svar

/Glenn

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #1 skrivet: januari 07, 2007, 22:04:32:32 »
Velkommen til forumet.

Vi har en liten oval uten sidestøtter/tilfylling. Atlantic Pools, type Regatta. Enkel å montere. Kjøpt komplett hos www.partnerline.no (finnes sikkert en svensk leverandør også) og byggebilder finner du via linkene nederst.

EDIT: link til fabrikken her.
« Senast ändrad: januari 26, 2007, 11:37:22:22 av Bidda »

Utloggad Svempa

  • Glad, nybliven poolägare.
  • Kan en del
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #2 skrivet: januari 08, 2007, 09:48:42:42 »
Vi valde Opal åtta från Nettopool.
Den var enkel att montera. Tog en heldag för mig och frugan med viss hjälp av ungarna.
Värsta jobbet var betongplattan. Hade kanske valt stenmjöl istället, om jag skulle gjort den idag.

Vår modell är 150cm djup. Måste därför efterfylla med 50cm torrbetong. Detta behövde man inte på 120cm djup. (Ångrar ändå inte val av djup, då det är väldigt knappt att dyka i 120cm).

Orsaken att vi valde Opal var pris och att leverantören hade jourtelefon kvällar+helger.
Har varit skönt med denna backupen, när man stått och kliat sig i huvudet ang kemikalier etc O0.

Vi betalade 45.000kr för poolpaket (9,2x6x1,5m) med sandfilter. Har köpt till UV filter och värmeväxlare (75kw) för 11.000kr och extra rostfri stege för 1800kr.

Vi är nöjda med vårt val. Ser fram mot att starta upp säsongen i mars/april.

Oavsett vad du väljer för märke så tror jag att du aldrig kommer ångra att du köpt pool.

Lycka till!!
Svempa
Pool: Opal Åttan 9,2x6m, 150cm djup från Nettopool.
Uppvärmning: Värmeväxlare

Utloggad Fia

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #3 skrivet: januari 09, 2007, 21:26:52:52 »
Hej Glenn. :)

Innan du beställer så var noga med att jämföra vad paketen innehåller. En del paket har t.ex. inte stege med.
Här har du fler åttor.
http://www.poolbutikenilund.com/Pooler%201/Attaformade%20pooler.html
och
http://www.rubinpool.se/vara.asp?id=102

Ovala ovanmarkare
www.teges.se
http://www.jf-fritid.se/
http://www.europools.se/
Ett litet axplock.
« Senast ändrad: januari 09, 2007, 21:31:47:47 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #4 skrivet: januari 13, 2007, 20:27:22:22 »
Ju fler modeller och fabrikat man kollar på dessto svårare blir det att välja.... <dontkn>
Fastnad dock lite för poolerna från Pool och spa i lund.... Lite dyrare men poolstomme i rostfritt stål är ju inte fel... Pool ska ju dock hålla i många år, helst...

Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #5 skrivet: januari 19, 2007, 19:05:58:58 »
Nu är det bestämmt en 8 från poolkungen, komplett paket för 52 100:-, inte så dyrt tycker jag med pooltäcke, belysning och stege mm....


Ska lägga in en beställning på måndag och då beställer jag ett par hundra meter trall och plintar mm på lokala brädgården... Nu blir det av , ÄNTLIGEN:) ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #6 skrivet: januari 19, 2007, 19:44:06:06 »
 O0 Gratulerer med valget, du får gi oss bilder når du kommer igang. Hva er planen for oppvarmimg?

Utloggad Poolnicke

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #7 skrivet: januari 20, 2007, 06:42:33:33 »
Vilken storlek valde du på poolen?

Edit. Hittade poolen efter priset.

Måste vara en 3,5 x 5,4 x 1,20.

Priset verkar inte helt vansinnigt  även om du säkert kan kapa lite om du väljer att importera  pool istället.

Vill höja en liten varningsflagga för poolöverdraget och värmaren i paketet.  Tittade på poolöverdraget och såg att det är enormt många gummistroppar. Blir nog ett mindre h.....e att sätta på detta. Tror säkert att skyddet är supersäkert men fundera på hur bekväm du är.

Med tanke på elpris så skulle jag lägga till pengar till en värmepump istället för en elvärmare.



/Poolnicke
« Senast ändrad: januari 20, 2007, 08:24:41:41 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #8 skrivet: januari 20, 2007, 08:25:31:31 »
Jobbar som kyltekniker och har ett specialprojekt på gång:), om det inte skulle fungera så kan jag koppla in en vvx mot min jordvärmepump som värmer huset....

Jag trodde man kunde välja bort elpatronen och välja en vvx istället?? Får höra med dom på måndag....

Ha det gott

Utloggad Poolnicke

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2007, 08:32:15:15 »
Kunde inte hejda mig utan snajdade ihopen liten prisjämförelse som nästan får in en värmepump i din budget.

Edit: Såg ditt inlägg om dina färdigheter kring  värmen. Du får väl åka på semester för de  sparade pengarna istället. Kanske  hämta poolen själv i österrike hos pooldoktorn  :)



/Poolnicke
« Senast ändrad: januari 20, 2007, 08:39:17:17 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #10 skrivet: januari 20, 2007, 09:29:12:12 »
Visst finns det pengar att tjäna men jag vet inte vad jag ska ha för prylar till en komplett pool  <dontkn>och därför känns det bättre att köpa komplett paket även om det är dyrare, men det är ju lite skillnad i pris nästan en poolvp på köpet om man importerar...


Utloggad Poolnicke

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #11 skrivet: januari 20, 2007, 09:35:07:07 »
Vad  du behöver till poolen  finns det  många i  forumet som kan  hjälpa  dig med. På  både gott och ont.  Vem tillverkar poolkungens pooler?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #12 skrivet: januari 20, 2007, 09:49:15:15 »
Låt oss ta din pool som exempel, hur mkt prylar gick det åt till din, skulle min budget på ca 50 000:- hålla??? Hur pass enkelt är det att beställa från pooldoktor.net???

Man behöver:
Poolen (stomme, liner avlopp mm, reningsverk) Det fanns som komplett paket hos pooldokter

Så om jag köper det dyra hos pooldoktorn och det som man behöver komplettera med i sverige så skulle jag kanske spara en peng....

Är det någon som är villig och hjälpa mig???

Köper allt som poolnicke förslår hos pooldoktor/poolkungen + extra lampa        35 000:-
Köper ett bra poolskydd enkelt och snabbt (några förslag???)                       15 000:-
Poolvärmepump 5 kw   ;D                                                                           500:-

Totalt                                                                                                 50 500:-

Får ta upp detta med frun:)
« Senast ändrad: januari 20, 2007, 09:56:36:36 av Glenn »

Utloggad Poolnicke

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #13 skrivet: januari 20, 2007, 10:09:01:01 »
Nu när du frågar så håller jag på att göra en sammanställning på vad jag har köpt. Den är inte klar men närapå.  Lägger in en liten preview  :)

Håll tillgodo. Obs kan ta en stund innan den visas.  Bilden blev ganska stor.

/Poolnicke

www.feldt.se/pool/2007/budget_utfall.jpg
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #14 skrivet: januari 20, 2007, 10:20:26:26 »
Poolnicke! Snygg sammanställning!
När jag byggde om köket gjorde som du gjort till poolen, när jag byggde poolen "tordes" jag inte, det kostar lite mer än man tror från början....
Nåja, det jag tänkte på i din lista var att du köpt trallskruv för 45' det stämmer väl inte? (hoppas jag) eller har du ädelmetall i skruven ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Poolnicke

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #15 skrivet: januari 20, 2007, 10:48:25:25 »
Ooops! Nog kändes det som 45 000 skruvar men inte kostade dom 45000. Ändrar så att  det hamnar i cellen för hela altanen.  Har samlat ihop alla kvitton för altanen men har inte hunnit sammanställa ännu.

Viktigt att påpeka är att jag  har gjort allt jobb själv förutom att gräva.

När det gäller beställning från pooldoktorn så har jag fått betala på faktura i efterskott. Man undrar hur länge han vågar leverera så generöst. Det enda som är lite knepigt att beställa från Österrike är språket.

/poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #16 skrivet: januari 20, 2007, 11:12:48:48 »
Har også tilsvarende oversikt for vårt prosjektet, bare med materiellkostnader. Blir fort mye penger av slikt "tull"  ;D

Kostnadsoversikt


Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #17 skrivet: mars 18, 2007, 20:10:18:18 »
Nu är bygget igång, eller rättare sagt rivningen av den gammla altanen...

Nästa vecka börjar jag gräva det som ska grävas, slang, avlopp, elrör mm....

Sedan blir det två veckors uppehåll, då bytas söder fasaden, sedan blir det målning av hela kåken när det blir lite värmare ute sedan blir det mer pool byggande....

Skönt att få fasad och och hela huset målat innan man börjar bygga helt nya altandäck mm...

Vad blev det då för pool? En 8:a från www.hobbypool.de 1.20 djup och 3.2 x 5.25, det känns som det är hyfsade prylar, man får ju vad man betalar för....

Ha det gott... Uppdaterar med bilder när "bygget" är igång....

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #18 skrivet: mars 24, 2007, 13:29:54:54 »
Glenn:

Jag försökte gå in på hobbypool.de men det gick inte att komma in på deras sida.. Vi är själva intresserade av att köpa en pool i tyskland och det skulle vara kul att kolla vad de hade att erbjuda..
Var hittade du den hemsidan??
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad Fia

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #19 skrivet: april 01, 2007, 22:42:32:32 »
Hej Glenn, hur går det med bygget? Blev det något hål i backen?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Glenn

SV: Vilket fabrikat har du???
« Svar #20 skrivet: april 02, 2007, 20:03:11:11 »
Jodå, gammla altanen är riven och "hålet, ca 25 cm djupt" är grävet, plintar och annat är på plats. Väntar på virke, stenmjöl och botten isolering. Håller som bäst på att byta klädsel på husets söder sida.  Bilder och annat kommer när bygget är igångpå riktigt:)

Ha det gott

/Glenn

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag