Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grannar i poolen  (läst 27444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lenata

Grannar i poolen
« skrivet: juli 30, 2014, 14:13:12:12 »
Hej

Har köpt hus för tre år sedan och upptäckt att jag inte bara har köpt ett hus med pool - jag har även fått ärva grannarnas badvanor! Tydligen har det varit en ganska "tajt" relation mellan tidigare ägare och mina grannar så de har sprungit mellan varandra hela tiden. Det gör att jag titt som tätt hittar grannarna i min pool, både vuxna och barn!

Nu byggde jag ett nytt staket i år 1,80 högt runt om poolen med två ingångar med hasp på insidan. Tror ni inte de har tagit sig för att ta sig in genom att peta upp haspen (föräldrarna alltså, inte barnen).

Det är känsligt med relationerna eftersom det faktiskt bara är runt fem hus där jag bor. Men det är främst med två av dem som jag har problem. har ni varit med om något liknande? Hur var reaktionen om ni sa ifrån att det inte var godtagbart?... Jag är både road och förtvivlad samtidigt känns så respektlöst det här. Funderar på att ta med mig haklapp och bestick och sätta mig vid deras altanbord när de grillar och se glad ut........

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2014, 14:18:15:15 »
Känner igen läget , kan ofta uppstå vid husägarbyte.

Jag tror du måsta vara väldigt tydlig och säga till , vinkla det ur säkerhetssynpunkt du kan inte övervaka eller ta ansvar för andras barn i din pool, undrar om dessa föräldrar inser detta och detta även om det hemska skulle ske att ett barn drunknar...  :o

Utloggad Lenata

SV: Grannar i poolen
« Svar #2 skrivet: juli 30, 2014, 14:20:14:14 »
Ja problemet är väl inte barnen som är det värsta utan deras FÖRÄLDRAR som både släpper in dem och går därifrån. Nu är det hyfsat stora barn (tioårsåldern och uppåt) men det känns olustigt. Framför allt nu när jag ibland är ute och springer och låser ytterdörren men kanske har altandörren öppen (bor lååååångt ut på landet).

Undrade bara om det var landsortsfolk som höll på så här eller om det även vara andra.... O0

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #3 skrivet: juli 30, 2014, 14:46:16:16 »
Skicka faktura ... på klor, skötsel, kapitalkostnad etc etc eller lägg upp ett schema för skötsel och underhåll som alla skall sköta.

Vad är du för överdrag? sett en som satte ett hänglås på detta

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #4 skrivet: juli 30, 2014, 14:49:22:22 »
Det är som sagt ganska vanlig, har grannarna under lång tid varit bortskämda med att kunna utnyttja grannens pool då sitter detta i muskelminnet, det är upp till dig att markera hur du vill ha det , att det nu är nya förutsättningar, ett tips kan vara att börja med att begränsa , tala om när de får tillträde och hur länge samt hur poolen skall skötas,lämnas och underhållas

Eller montera ett rejält lås på grinden , du har skyldighet i lag att hindra obehöriga i din pool, om det händer något är det du som ställs till svars

Utloggad mac-jones

  • Badmästare
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Visby
  • Antal inlägg: 36
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grannar i poolen
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2014, 14:53:47:47 »
Håller med nyborjare, men du måste kanske vara extra tydlig med att påpeka att det är din pool och din fastighet och att du inte har allmäntbad för alla i kvarteret.

Mvh M.Jones (Visby)
Simma lugnt  O0

Utloggad Erica

SV: Grannar i poolen
« Svar #6 skrivet: juli 30, 2014, 21:48:02:02 »
Sådana här små "samarbeten" grannar emellan kan fungera jättebra om alla är med på det hela och umgås flitigt, men vill man inte det kan det förstås bli problem. Samtidigt är det känsligt, det blir nog inte så roligt om man tar den hårda vägen heller, sätter lås, kastar ut grannarna o.s.v. Då blir kanske grannsämjan på nollpunkten och att leva i ett område där grannarna fightas, anmäler varandra så fort det finns chans (typ felparkering, hund som skäller, ovårdad gräsmatta, barntillsyn, störande musik, bygglovsfrågor o.s.v.) eller i vissa fall t.o.m. börjar slåss eller kastar sten på varandra m.m., är ju inte så roligt. Avundsjuka mot poolägarna kan också förekomma. Jag minns ett fall jag läste om där någon gick och hällde råttgift i grannens pool...

En medelväg där man kommer överens om villka regler som måste gälla, inte minst ur poolsäkerhetssynpunkt, är nog den mest framkomliga utan att få en grannfejd på halsen. Vi bor numera på landet, inga grannar inom synhåll, men när vi bodde i USA så badade ibland en del av grannbarnen i vår pool. Det var helt ok med oss, men endast om antingen 1) vi var hemma själva eller 2) en vuxen från den aktuella familjen var med och var ansvarig och man ringde först och kollade med oss om det passade. Man kan av säkerhetsskäl inte låta yngre barn vara ensamma i en pool. Vi sätter gränsen (även för våra egna barn) att inget barn badar ensamt och att om de är två så skall de vara så väl simkunniga att de även klarar av livräddning om den andre skulle få problem.

Sedan finns det ju också tillfällen då man inte vill ha oanmälda besök av det här slaget, t.ex. om man har party eller om man vill ha sig ett privat kvällsdopp, plus förstås att poolen ibland kan vara obadbar t.ex. efter en chockklorering. Under USA-tiden hade vi en liten vändbar skylt på grinden till poolområdet. Röd sida betydde stopp, grön ok. Grinden var låst, men grannarna hade nyckel som inte fick lånas ut till andra. Efter ett par år minskade besöken sedan två familjer till skaffat egen pool ! :)

Utloggad nyburjare

SV: Grannar i poolen
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2014, 23:27:22:22 »
Starta inte värmen nästa säsong  :D vänta på klagomålen på att vattnet är kallt , säg då att ni kan dra en 3-fas kabel från grannens garage.

VARFÖR är det "ok" att använda grannes pool men inte hans garage, kolla om det finns nåt godare i hans kyl som man inte själv har etc etc kanske till o med sluta med att man lånar grannens fru  <love>

Utloggad MathiasS

SV: Grannar i poolen
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2014, 23:31:47:47 »
Badade någon utan tillåtelse i min pool skulle jag nog bränna ett par säkringar....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grannar i poolen
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2014, 01:51:42:42 »
Starta inte värmen nästa säsong  :D vänta på klagomålen på att vattnet är kallt , säg då att ni kan dra en 3-fas kabel från grannens garage.

VARFÖR är det "ok" att använda grannes pool men inte hans garage, kolla om det finns nåt godare i hans kyl som man inte själv har etc etc kanske till o med sluta med att man lånar grannens fru  <love>

Att det är ok att bada i grannens pool, tja i det här fallet låter det ju som om den tidigare ägaren tyckt att det var ok och att seden då blivit etablerad. Att grannar lånar varandras fruar är väl inte så vanligt men det förekommer säkert sådana fall också - både med och utan grannens vetskap eller medgivande.

Ute på landet har man ofta mera kontakt och umgänge med grannarna än inne i stan. Man behöver ofta hjälpa varandra med olika saker (låna verktyg, röja vägen efter en snöstorm, såga upp träd som stormar fällt över vägar, elledningar eller hus o.s.v.) Barnen leker ofta med varandra, för några andra barn finns inte alls i närheten. Skall någon in till staden och det är långt så kanske grannen också vill ha något från affären. Man är helt enkelt mera beroende av varandra. Betr. uppvärmningskostnaden för poolen, den blir ju inte direkt dyrare av att fler badar, möjligen då en aning för att täcket tas av oftare, det går lite mer klor och så, men skillnaderna är ganska marginella. Men en förutsättning för att det skall fungera är förstås att man har ansvarsfulla grannar. Är det den typen som "glömmer" att sätta på poolskyddet, spiller öl i poolen o.s.v. så får man ju sätta stopp.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag