CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grönt hår och badhuslukt  (läst 16019 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2013, 10:44:01:01 »
Tvivlar på klorblockering, då det är en rörpool enligt avataren.

Lukt av klor blir det när man har för mycket bundet klor, det är kloraminerna som luktar. Det får man rätsida på genom chockklorering.

Hur mäter du? Har du mätt bundet/totalt klor? Eller mäter du bara fritt klor?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad tjommenp

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2013, 11:10:45:45 »
Har kommunalt vatten. Jag mäter med test stickor från Intex.

Utloggad Erica

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2013, 11:16:09:09 »
Men har du teststickor för BROM fast du använder KLOR ? Då stämmer ju ingentin, mätvärdena kan ju vara hur konstiga som helst.

Utloggad tjommenp

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #13 skrivet: augusti 06, 2013, 11:19:21:21 »
Det var dom som jag fick när jag frågade i butiken :(

Utloggad tjommenp

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2013, 11:21:56:56 »
Måste köpa nya med andra ord?

Utloggad TommyC

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2013, 11:41:01:01 »
Stickorna klarar både klor och brom. Samma indikator men olika skalning. Mina AquaChek Select är liknande.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #16 skrivet: augusti 06, 2013, 12:37:35:35 »
Ja tydligen skall stickorna klara båda om det är en sådan typ. Men värdena som du angav var för Brom. Då kanske det går bra att räkna om värdena, men det är ju klorvärdena som är intressanta här, brom är ju ett helt annat system.

Utloggad TommyC

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #17 skrivet: augusti 06, 2013, 12:54:39:39 »
Det framgår inte av bilden av burken ovan om Cl avser totalt klor eller fritt klor. Fick du ingen instruktion med stickorna?

Jag gissar att Cl avser totalt klor för så är det på min burk där det finns skala för dels totalt klor och totalt brom på samma indikator.

Man vill veta både halterna av fritt och totalt klor. Halten av bundet klor är skillnaden mellan totalt klor och fritt klor. Halten av bundet klor skall vara så låg som möjligt och maximalt hälften av halten fritt klor. Som flera redan konstaterat så har ni troligen för mycket bundet klor eftersom det luktar klor. Lösningen är då som redan sagts att chockklorera.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2013, 16:10:57:57 »
Grönt hår har i min värld varkened koppar eller ph att göra utan just klor. Ungarna ser ut som hulken i håret i perioder när dom badar mycket (timmar varje dag) men ph är stabilt på 7.4 och koppar kan inte finnas i vattnet i några mängder (kommunalt vatten och pexrör i huset).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Grönt hår och badhuslukt
« Svar #19 skrivet: augusti 06, 2013, 16:43:37:37 »
Grönt hår har i min värld varkened koppar eller ph att göra utan just klor. Ungarna ser ut som hulken i håret i perioder när dom badar mycket (timmar varje dag) men ph är stabilt på 7.4 och koppar kan inte finnas i vattnet i några mängder (kommunalt vatten och pexrör i huset).

Koppar kan förekomma i poolvattnet ändå om du har t.ex. kopllingar med mässingsdetaljer eller liknande. Jag har själv sett en pool bli rejält blå-grön-färgad av koppar i samband med att man fått felaktigt pH, trots att det i det systemet inte fanns andra kopparkällor än PEM-slangskopplingar, rörnipplar m.m. i mässing.

Att klor i sig självt skulle ge grönt hår vid normal pooldrift tror jag inte på. Vi har haft klordrivna pooler i över 20 år sammanlagt utan att någon av oss eller våra vänner råkat ut för någon grönfärgning. Får man så kraftiga problem så att man ser ut som Hulken så måste man ha något fel på kemin. Annars skulle ju inte klor användas till allt från privatpooler till badhus världen över.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag