CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rör och kopplingar till solvärmare  (läst 6971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cat

Rör och kopplingar till solvärmare
« skrivet: april 16, 2010, 19:56:44:44 »
Har precis beställt solvärmare från J-F Fritid, totalt 13.5 kvm till vår pool på ca 28 kvm.

Min tanke är att ta bort den trasiga elvärmaren och ansluta slingan till solvärmaren därifrån och sedan leda vattnet till poolen via ett rör "över kanten".
Vilka slags rör ska jag köpa?


Är det svår att få till det med anslutningen vid elvärmaren? Är händig, men har aldrig hållt på med plaströr.
Gärna bilder från er som har färdiga installationer!

/Jocke
Markpool 4 x 8 m. Elvärmare.

Poolgiganten

Utloggad Benny Andersson

SV: Rör och kopplingar till solvärmare
« Svar #1 skrivet: april 21, 2010, 16:30:49:49 »
Tack vare att systemet på retursidan (efter solfångaren) är mer eller mindre trycklöst skulle du kunna använda vanliga delar för inohusavlopp (sådana där vita rör som man ansluter vaskarna till).
Finns både PP och ABS rör.
Kör du med PP så tänk på att du måste ha antingen instickmuffar eller någon form av klämringslösning då dessa inte går att limma, lägg gärna in en liten sträng MS-polymer i insticken så att de klibbar ihopa lite med PP-rören och inte glider isär så lätt.
(PP går däremot att svetsa om du är haj på plastsvetsning)
Finns i både 32 och 40mm och är nog de billigaste "hårda" plaströren att få tag i.
Klarar av klorvatten men kan blekas/gulna något av solskenet.
Finns att få tag på i de flesta byggvaruhus av lite olika tillverkare.


Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Rör och kopplingar till solvärmare
« Svar #2 skrivet: april 21, 2010, 16:53:32:32 »
Jag skulle nog inte använda använda vanliga delar för inomhus avlopp, dessa är inte UV beständiga eller väderbeständiga. Jag skulle använt PEM slang alt korrugerad PVC slang (finns speciella som är mer böjliga än PEM). Limma sedan med PVC lim, funkar ej på PEM.

Dessutom så kommer du ju ha tryck på även på denna sida, du ersätter ju elvärmaren med en solvärmeslinga.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Cat

SV: Rör och kopplingar till solvärmare
« Svar #3 skrivet: april 22, 2010, 21:26:23:23 »
OK, tack för svaren.

Ska förbi Folkpool vid Kungens Kurva framöver med en skiss/foto över pumphuset för att kunna få rätt delar.

Den snyggaste lösninge skulle vara att ordna en genomföring direkt ut till poolen, frågan är om det är svårt att få det tätt?

Finns det alternativ till de styva pem-rören? Känns som att det blir en massa vinklar som måste köpas för att lösa ihopkopplingen framförallt uppe på taket....
Markpool 4 x 8 m. Elvärmare.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Rör och kopplingar till solvärmare
« Svar #4 skrivet: april 22, 2010, 23:04:41:41 »
Bifogar en bild på den armerade 50mm PVC slangen som är mycket mer böjlig än PEM slangen. Fråga efter den när du är hos folkpool.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Cat

SV: Rör och kopplingar till solvärmare
« Svar #5 skrivet: april 26, 2010, 20:48:37:37 »
Köpte ett trevägsset också och det verkar som om anslutningarna är för 50 mm rör. Anslutningarna till/från solvärmaren är ca 35-40 mm.

Blir det krångel om jag kör 40 mm hela vägen från filtret?
Markpool 4 x 8 m. Elvärmare.

Utloggad janne12

SV: Rör och kopplingar till solvärmare
« Svar #6 skrivet: april 27, 2010, 00:03:29:29 »
Har precis beställt solvärmare från J-F Fritid, totalt 13.5 kvm till vår pool på ca 28 kvm.

Min tanke är att ta bort den trasiga elvärmaren och ansluta slingan till solvärmaren därifrån och sedan leda vattnet till poolen via ett rör "över kanten".
Vilka slags rör ska jag köpa?


Är det svår att få till det med anslutningen vid elvärmaren? Är händig, men har aldrig hållt på med plaströr.
Gärna bilder från er som har färdiga installationer!

/Jocke

Har använt JP fritids solvärmemattor (precis de du köpt) till min bergpol två år och använder svarta slangar från Hornback med plastspiral och rostfria slangklämma Pumpen kör poolvattnet via värmemattorna i serie.Har en växel i kopparrör med en kran så jag kan koppla förbi mattorna när det blir för varmt i polen och en termostat som ligger vid mattorna på friggebodens tak som kör pumpen extra när solen ger mycket värme. Inga problem
Se länk  http://picasaweb.google.se/jan.cardell/Poolen#

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag