CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermopool i hela block.  (läst 224720 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Kalmarman

  • Fast i poolträsket
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 206
  • Total likes: 15
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #440 skrivet: augusti 15, 2016, 11:47:19:19 »
Min Romex fog kommer från flisby AB. Kan dock inte beställas som privatperson.

Romex fogen går att beställas från de som säljer Flisby.  Jag köpte min Romex fog från en leverantör i Trekanten..

Men den är kanon.. jag har haft min i två år nu.. och då på ojämn Ölandssten.


Snyggt jobbat.. det blev verkligen en bra miljö totalt sett..   O0 O0 O0 O0
DreamPool 730, Hayward Powerline 60, Saltklorinator FP15, DenForm TP100 Pump, 50kg sandfilter. Komposit trall. Min byggtråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7264.0;all

Poolgiganten

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #441 skrivet: augusti 19, 2016, 22:00:47:47 »
Hej!,

En liten fråga: Hur gjorde du under plastningen för att inte få polyester i skruvhålen för armaturerna? Inser att det kan vara lite trixigt att hålla dem rena när man börjar blaska på med plasten.

Har du några andra power-plast-tips så här innan helgens plastningsäventyr?

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #442 skrivet: augusti 20, 2016, 09:27:14:14 »
Hej!,

En liten fråga: Hur gjorde du under plastningen för att inte få polyester i skruvhålen för armaturerna? Inser att det kan vara lite trixigt att hålla dem rena när man börjar blaska på med plasten.

Har du några andra power-plast-tips så här innan helgens plastningsäventyr?

//MTQ
Min bror plastade vår pool, han är van att jobba med härdplaster, men det är egentligen inte speciellt komplicerat.
Jag tror att du läst det mesta från min tråd, men ändå....håll till godo.
-Man bör vara vara 2 personer som hjälps åt.....en som lägger dit väv och rollar och en som blandar plasten och hjälper till att rolla vid stora ytor.
-Ha många spann och rollers på plats, när det har börjar härda är det bara att byta.
-Ha allt nära poolkanten så det går smidigt.
- Har du polyestern i fat eller spann....måste vara enkelt att hälla upp.
- Märk upp på spannen hur mycket du ska blanda, tror vi körde 5 liter i taget.
- Riv av alla kanter på väven som blir synliga....ej klipp el skär.....då är det lättare att rolla ner dem, så dom inte syns.
.......så till din fråga om skruvhål. - jag rullade små kulor av klet (som man sätter upp papper med) och tryckte dit en liten kula i varje hål. Sedan plastade vi bara över. Sedan borrade jag bort plastskalet och pillade ut klettet med en liten virknål...funkade hur bra dom helst.

Lycka till nu....hör av dig om du funderar på något mer.
Jag kan bara säga att att vi hittills är jättenöjda med vår plastade pool.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #443 skrivet: augusti 20, 2016, 13:38:37:37 »
Kanon, tusen tack för tipsen.

5 liter i taget låter ju som en bra mängd o häftmassa va ju fiffgt. Kanske går lika bra med en klick silikonfog.

Först skall alla väggar primas så blir de plastning imorgon när det har härdat är planen.

Bara man får lite ordning på logistiken så skall de nog gå fint. Verkar ju inte vara så svårt egentligen.

/MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad TommyC

SV: Thermopool i hela block.
« Svar #444 skrivet: augusti 20, 2016, 20:19:29:29 »
Hans bror är väldigt van vid att plasta. Jag föreslår att du börjar med 2 eller 3 liter. Har du en billig roller så är det svårt att få ut 2 liter innan det börjar härda så köp lite bättre kvalité som bär mycket plast. För att få ut plasten snabbt så får man slabba på ganska ordentligt. Det går inte att finlira som vid vanlig målning. Äh, det där märker du ganska snabbt. Lycka till med plastningen och fuska inte med andningsmask eller kemhandskar. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #445 skrivet: augusti 20, 2016, 20:34:46:46 »
Hans bror är väldigt van vid att plasta. Jag föreslår att du börjar med 2 eller 3 liter. Har du en billig roller så är det svårt att få ut 2 liter innan det börjar härda så köp lite bättre kvalité som bär mycket plast. För att få ut plasten snabbt så får man slabba på ganska ordentligt. Det går inte att finlira som vid vanlig målning. Äh, det där märker du ganska snabbt. Lycka till med plastningen och fuska inte med andningsmask eller kemhandskar. 
Ja, det är rätt, det måste gå undan....slarva inte med säkerheten...jag hade vanliga handskar i början och råkade blöta ett finger i härdare....på kvällen hade jag en brännskada på fingret.
Kom på en sak till...ska ni lägga alla lager direkt ....vått i vått, så ni slipper slipa så mycket
När du skall lägga det sista gelcoat/topcoat lagrerna, så skulle jag byta spann/burk efter varje blandning för att slippa ev hårda rester som fastnar på den färdiga ytan ... Som sedan måste slipas bort och coatas om.
Silcon i hålen skulle inte jag ta....då silicon ibland kan påverka och "smitta" andra produkter så de inte fäster el härdar rätt. Har du inget klet, ta vad som helst, lite bomull kanske????
« Senast ändrad: augusti 20, 2016, 20:40:27:27 av Poolersw »
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad TommyC

SV: Thermopool i hela block.
« Svar #446 skrivet: augusti 20, 2016, 21:05:24:24 »
Jag kom på en viktig sak till. Förvara härdaren svalt. Glöm den inte i t ex ett uterum som blir varmt av solen. Det kan sluta med katastrof. Det förekommer hemska olyckor med MEK-peroxid. Googla på det.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #447 skrivet: augusti 21, 2016, 13:21:15:15 »
Jag kom på en viktig sak till. Förvara härdaren svalt. Glöm den inte i t ex ett uterum som blir varmt av solen. Det kan sluta med katastrof. Det förekommer hemska olyckor med MEK-peroxid. Googla på det.

Usch, det verkar inta vara några "snälla " grejer det där....men bra förhoppningsvis.
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Utloggad MTQ

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Norra Halland
  • Antal inlägg: 153
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Poolprojektet har startat sept 2014!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #448 skrivet: augusti 21, 2016, 13:29:11:11 »
Tack för råden TommyC o Poolersw. Ställde undan härdaren för säkerhets skull. Den stod ute, men under tak. Nu kom solen fram så för säkerhets skull så har jag den inne eller i skuggan i alla fall.

En en bra mask som jag köpte nytt filter till åsså handskar förstås. Har gått bra hittills. nu är alla väggar grundade och upp, över o runt kanten. Nu står jag och förriver matta för glatta livet och ger mig på kanter o hörn först.

Kör alla lager i ett svep. Lägger på 10cm extra på varje lager för att slippa skarvar som måste slipas. Fick en del tekniktips och sådant från den lokala plastfirman.

Fortsättning följer. Skall uppdatera min tråd oxå så att jag är i fas med den.

Som sagt, tack igen. Plast är helt grymt att jobba med och rätt enkelt när man bara har fått ordning på utrustning och logistiken.

//MTQ
Poolprojektet startat Sept 2014.

Planerat så här långt:
- Betongpool med skalblock. Djupdel/lågdel
- Värmning med luft/vatten-VP+ ved via VVX
- Motströmsaggregat för simmträning
- Pooltak
- Pahlén Minimaster autodos av klor
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10433.0;all

Utloggad Poolersw

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 569
  • Total likes: 63
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Thermopool i hela block.
« Svar #449 skrivet: augusti 21, 2016, 21:32:24:24 »
Tack för råden TommyC o Poolersw. Ställde undan härdaren för säkerhets skull. Den stod ute, men under tak. Nu kom solen fram så för säkerhets skull så har jag den inne eller i skuggan i alla fall.

En en bra mask som jag köpte nytt filter till åsså handskar förstås. Har gått bra hittills. nu är alla väggar grundade och upp, över o runt kanten. Nu står jag och förriver matta för glatta livet och ger mig på kanter o hörn först.

Kör alla lager i ett svep. Lägger på 10cm extra på varje lager för att slippa skarvar som måste slipas. Fick en del tekniktips och sådant från den lokala plastfirman.

Fortsättning följer. Skall uppdatera min tråd oxå så att jag är i fas med den.

Som sagt, tack igen. Plast är helt grymt att jobba med och rätt enkelt när man bara har fått ordning på utrustning och logistiken.

//MTQ

Lycka till!  O0
Thermopool 9x4.60m i hela block med egendesignad trappa på långsidan, invändigt plastad med Vinylester samt NPG topcoat BUFA swim.
Pump Speck Badu 90/15  1.3hk
Sandfilter Mega Nordic 625  150kg sand
3 Astral inlopp/2 Astral skimmer
Belysning  Astral 2x300w samt 2x50w i trappan
Saltvattenklorinator Zodiac Tri 18 PRO
Jetswim 5.5 hk
Granitsarg från Kina.
Värmer med Luxlama 12 kW Icebreaker
Pooltak i 4 mm Makrolon med måsvingedörr på mittensektionen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag