CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baqasil ger skador på pumpen?  (läst 8227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik777

  • Gäst
Patrik777
SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #10 skrivet: maj 26, 2015, 18:04:22:22 »
Hej,

Den här tråden är intressant. Jag har stött på liknande problem. Jag tror att min bronspump är snart 4 år och jag har fått bytt tätning 3 år i rad och jag kör bequacil. Nu när jag bytte inför detta år så var pumpen tät i ca 1v, sen har den börjat läcka.  Ringde pahlens service ombud ( egenföretagare) och det första han frågade var om jag använde bequacil??? Enligt han står pahlens i te för någon garanti om pumpen är körd med bequacil..

Tacksam för kommentarer o erfarenheter

Poolgiganten

Utloggad Tjalle

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #11 skrivet: juni 18, 2015, 09:22:54:54 »
Jag har använt Baquacil/Nicosil under 10 år - inga problem.

Den största säljaren av Baquacil är Miamipool, som också säljer Pahlens bronspumpar!

Baquacil/Nicosil har alltid bestått av 100% Biguanid/PHMB.

Baquashock, som bränner bort organiska ämnen - försvinner inom 24 timmar - innehåller 12% av det verksamma ämnat väteperoxid - Nicotop har 35%!

Utloggad MathiasS

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #12 skrivet: juni 18, 2015, 09:37:35:35 »


Den största säljaren av Baquacil är Miamipool, som också säljer Pahlens bronspumpar!



...menom Miamipool inte säljer bronspumpar till Baquacil-installationerna så spelar det ingen roll att dom är störst på det och säljer bronspumpar. => Information saknas för att dra några slutsatser.

Varför är Miamipool störst på Baquacil? Är det inte lite märkligt att pusha en metod för rening när andra är "lika bra"?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Tjalle

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #13 skrivet: juni 19, 2015, 08:07:02:02 »
Mathias, Miamipool har Baquacil som standard till sina pooler - även när de säljs med Pahlens bronspumpar - se deras katalog/hemsida.
Jag har gått över till Nicosil/Nicotop som är samma/likvärda kemikalier till lägre pris.

Utloggad Tjalle

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #14 skrivet: juni 19, 2015, 08:18:51:51 »
Jag glömde: de flesta har någon form av klorering i sina pooler - mer eller mindre avancerade system  :o - och flertalet är nöjda.
För de som INTE är nöjda - eller inte tål/vill ha klor - är Baquacil/Nicosil-systemen ett fullgott alternativ - dock lite dyrare.

Utloggad psau

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #15 skrivet: juni 22, 2015, 12:48:46:46 »
Tjalle, även i denna tråd försvarar du Baquacil med näbbar och klor, vari ligger ditt egenintresse av att visa oss andra hur perfekt Baquacil är som decificeringsmedel?

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Tjalle

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #16 skrivet: juni 22, 2015, 15:42:54:54 »
psau, jag vill ge korrekt information- jag har använt Baquacil/Nicosil i tio år.
-de flesta är nöjda med klor - i någon form, och det är då ett alternativ till lägre kostnad än Baquacil/Nicosil- systemen, som består av tre komponenter
- Nicosil systemet är billigare än Baquacil- därför har jag gått över till det.
-det finns inga dokumenterade problem för pumpar med B/N.

Notera: även med UV-ljus, måste man komplettera med klor - uppgifterna varierar men c:a 30-50% av normal klormängd.

Utloggad MathiasS

SV: Baqasil ger skador på pumpen?
« Svar #17 skrivet: juni 22, 2015, 16:36:13:13 »
Jag hittar ingen info på Miamopools hemsida som indikerar att dom har baquacil som någon sorts standard. Tvärtom verkar dom marknadsföra alla alternativ vilket också är vad man kan förvänta sig och helt rimligt.

Eftersom man med UV i kombination med autoreglering av kem kan hålla så låga klornivåer har jag själv ingen anledning att utforska andra alternativ. Kan man inte bada i min pool pga klor kan man inte ta en dusch i kranvatten i de flesta europeiska städer heller (måste vara jättejobbigt). Sett endast till klornivå är jag en tiondels ppm från att kunna klassa poolvattnet som dricksvatten...

Skulle man ändå titta på alternativ till klor tycker jag att varianterna på biologisk rening är mycket intressantare. Klor är inte speciellt trevligt öht som kemikalie betraktat och man ska nog inte lura sig och tro att några andra desinfektionsmedel är det heller. Senast jag hörde om just baquicil så var det en läkare som konstaterade att "något som är så cancerframkallande skulle jag aldrig använda i en inomhuspool i mitt egen hem".

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag