CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Badar vi för lite...?  (läst 7365 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Badar vi för lite...?
« skrivet: augusti 04, 2013, 22:55:11:11 »
Tror banne mig att vi är på landet och badar för lite i vår pool. :D



DPD3, d.v.s. bundet klor. Ingenting... Fast vår puck löser fortfarande upp sig för fort trots vår krämburk. Hade ca 2.0 i fritt klor (DPD1) och totalt (DPD4), kollade det för säkerhets skull så att inte DPD3 var felaktiga. Pucken är i stort sett slut, så det blir att stoppa i en ny om ett par dagar när halten sjunkit lite.

Igår blev det första doppet i havet. Ni som har saltvattenpool, är smaken på vattnet liknande det som det är i Östersjön? Gillar smaken på vattnet ute på landet, Stockholms skärgård. Hade nästan glömt bort hur det smakade, var helt klart för länge sedan man badade där. Inga alger just nu, det är det som håller mig från att bada oftare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Badar vi för lite...?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2013, 12:46:13:13 »
Om jag inte missminner mig helt fel så gör du fel vid mätningen med DPD3. Du kan inte få fram ett värde bara genom att använda DPD3 tabletten. Du skall först mäta fritt klor med DPD1 tabletten. Därefter lägger du i DPD3 tabletten i samma fack och får fram totalt klor. Diffen blir bundet klor. Observera att du skall vänta 2 minuter med att lägga i DPD3 tabletten efter du lagt i DPD1 tabletten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badar vi för lite...?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2013, 12:56:22:22 »
OK, ska testa någon gång när vi har bundet klor. Men just nu har vi inte det då jag även kollat det med DPD4, som mäter totalt klor och det är samma som DPD1. Kan iofs prova ikväll med att göra enligt som du säger och se om det blir skillnad.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badar vi för lite...?
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2013, 10:01:54:54 »
Har inte testat, men googlat lite. Enligt vad jag hittat så ska man kunna använda DPD3 fristående.

En intressant sak jag läste var att man kan få någon hint om det är överklorerat med hjälp av den.

http://www.easypools.com.au/pool-maintenance/89-chlorine-testing-with-dpd

Citera
Very high levels of chlorine can bleach out and destroy DPD #1 indicator. Very high levels of chlorine will react with the DPD #3 tablet to produce a brown or yellow colour. Thus, if you do not get a reading for chlorine on the DPD #1 tablet, you can use the DPD #3 tablet to determine if there is no chlorine at all or if chlorine levels are actually so high they are bleaching out the DPD #1 indicator.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Steffe

SV: Badar vi för lite...?
« Svar #4 skrivet: augusti 07, 2013, 18:17:57:57 »
Enligt tillverkaren Lovibond's instruktioner så skall DPD3 användas tillsammans med DPD1.

En annan variant för att testa om man har för höga värden av fritt klor (vilket kan bleka testet) är att ta halva facket med poolvatten och fylla resterande med kravatten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badar vi för lite...?
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2013, 20:39:06:06 »
På den här sidan står det bara att man ska stoppa i DPD2 efter DPD1. Ingen sån kommentar på DPD3.

http://www.thomassci.com/Supplies/Water-Quality-Test-Kits/_/DPD-CHLORINE-TABLETS/

Är det den här texten du menar? Den säger inget om att man måste använda den tillsammans med DPD1. Men om man vill mäta totalt klor med den så måste man använda den tillsammans med DPD1.

Citera
The Lovibond DPD No 3 tablets must be used together with the Lovibond DPD No.1 tablets to get the total chlorine reading.
« Senast ändrad: augusti 07, 2013, 20:46:35:35 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Badar vi för lite...?
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2013, 21:24:22:22 »
Varför använder du inte scuban?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Steffe

SV: Badar vi för lite...?
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2013, 22:23:09:09 »
På den här sidan står det bara att man ska stoppa i DPD2 efter DPD1. Ingen sån kommentar på DPD3.

http://www.thomassci.com/Supplies/Water-Quality-Test-Kits/_/DPD-CHLORINE-TABLETS/

Är det den här texten du menar? Den säger inget om att man måste använda den tillsammans med DPD1. Men om man vill mäta totalt klor med den så måste man använda den tillsammans med DPD1.

Nej, det är ju inte Lovibond. Det är ju Lamotte den återförsäljaren säljer i länken du skickade (på bilden du hade i ditt första inlägg visades en testcell som brukar komma med Lovibond-tabletter, så antog jag att du hade det). Om du går in på Lamottes hemsida och letar efter instruktioner där så hittar du nog bara instruktioner där DPD3 används i kombination med DPD1.

Jag kan väl länka till en hederlig gammal Pahlen-produkt annars som använder sig av DPD-tabletter för att få fram fritt, bundet och totalt klor.

http://www.pahlen.se/download/manual/manual-autocheck-III.pdf

Jag hittar bara övervägande instruktioner på nätet att DPD3 används i kombination med DPD1. Det innebär ju bara att jag är lite feg (ingen gambler) och följer dessa instruktioner, men du får ju göra som du vill.  ;)

http://lamotte.com/images/pdf/instructions/6907.pdf
http://www.pollardwater.com/pages_product/l0301202tablets.asp
http://www.poolandspaadvice.co.uk/testing.htm
http://www.poolmarket.co.uk/water-testing-supplies/lovibond-dpd-no-3-comparator-test-tablets.html
http://dl.lovibond.com/cat/en/cat_reagents_pool.pdf

Utdrag från Lovibonds katalog;

Combined Chlorine
DPD No.1-Tablet (free Chlorine = A)
+ DPD No.3-Tablet (total Chlorine = B)
Difference between B and A = Combined Chlorine

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badar vi för lite...?
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2013, 23:03:33:33 »
Jag ska ha detta i beaktande och fram till dess jag finner mer info mäta enligt det övervägande sättet, dvs DPD1 + DPD3. Eller DPD1 först och sedan DPD4 så länge jag har kvar såna, de har jag färst av.

Jag mäter med Scuban ibland, men den har inga tabletter för bundet klor. Dessutom tycker jag att det är mycket enklare och snabbare att mäta med mätglaset. Att köra båda metoderna gör att man har någon referens som gör att man kan lita mer på värdena man får fram.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Badar vi för lite...?
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2013, 19:07:13:13 »
Idag tog jag mig tid att göra ett komplett test. Kan tillägga att pucken är slut, och jag har tänkt chockklorera med kalciumhypoklorit innan jag lägger i nästa puck.

Scuba+:
Fritt klor=>0,02
Totalt klor=>0,64
pH=>7,64
Cyanursyra=>62
Alkalinitet=>Low

Mätsticka Aquacheck burk:
pH=>finns ingen färg som matchar
Fritt klor=>0
Alkalinitet=>80
Cyanursyra=>30-50

Mätglas:
pH=>7,6
Fritt klor (DPD1)=>0,1
Totalt efter att jag lagt i DPD3 i samma vatten=>0,6
Endast DPD3=>noll reaktion
Totalt med DPD4=>0,6

Så jag böjer mig för det resultatet, jag hade fel. Man kan inte mäta med bara DPD3. Ska chockklorera ikväll eller i morgon bitti.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag