CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur ofta chockar ni poolen?  (läst 14797 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #10 skrivet: juli 26, 2015, 18:26:03:03 »
Jo, men hela poolen är ganska ovanlig också. Den är byggd på plats av glasfiberarmerad polyesterplast, gelcoat och topcoat. Det är plastat mot träskivor som ligger mot träreglar mot en mur av betonghålsten. Exakt hur det ser ut under ytan vet jag inte då jag inte har byggt poolen, den fanns här när vi köpte huset. Det var lite för tunt med glasfiber på många ställen. Troligen har träreglarna delvis murknat p g a läckor. Hur det står till med ev impregnering av trä i stommen har jag ingen aning om. Detta gör att det uppstår småsprickor i plasten. Jag brukar lappa ihop dom genom att lägga på mer glasfiber på någon lämplig yta varje vår. I år fick halva botten ytterligare ett lager glasfiber, polyester, gelcoat och topcoat. Poolens botten är i tre olika nivåer med små ramper emellan. Inbyggd trappa finns också. Tömningen görs delvis för att spara plasten från isen och delvis för att kunna inspektera och lappa lite mer. Huruvida den här lappa och laga strategin är vettig kan man verkligen fundera på. Fördelen är att arbetsinsatsen per år begränsas till några timmar per dag under en vecka.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #11 skrivet: juli 26, 2015, 20:06:58:58 »
En skvätt är kanske bra för att höja klorvärdet lite, men du får inte gå i tron att detta har något med chockklorering att göra då lurar du både dig själv och poolen, en chock skall vara precis som det låter annars har den inte önskad effekt !

Chockklor ( Action-chock )
Vid badsäsongens början bör du chockklorera poolen. Chockklorering kan även bli nödvändig under säsongen om du råkat missa kloreringen en tid så att algtillväxten har börjat. Använd: Actionschock ( kalciumhypoklorit ) i pulverform som löses upp mycket hastigt och därigenom snabbt bygger upp ett högt klorvärde. OBSERVERA även om test visar att det finns klor i vattnet kan detta klor vara bundet eller kloaminer. En chockklorering bränner bort kloraminerna och ger aktivt klor. Det är meningslöst att försöka spara pengar genom att göra en försiktig chockklorering. En chockklorering måste göras ordentlig annars består problemen. Dosering: 200 gram per 10 kbm vatten. Äldre pooler med kopparrör bör inte kloreras i bräddavloppet.
Nä min tanke med det är absolut inte att chockklorera,

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #12 skrivet: juli 26, 2015, 22:50:43:43 »
Nä min tanke med det är absolut inte att chockklorera,

Trodde du menade så när du skrev att detta tar bort det bundna kloret, det gör det alltså inte, för detta måste du chocka, jag förstår tanken att du vill höja klornivån lite när man badat mkt, men det skall inte behövas om du ligger på ett bra värde och sköter den normala tillförseln via klockpuckar, har du ett bra värde då dör bakterierna oavsett om du höjer ett steg till, så tipset = sparar chockpulvret och chocka rejält istället mer sällan.

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #13 skrivet: juli 27, 2015, 10:51:18:18 »
Trodde du menade så när du skrev att detta tar bort det bundna kloret, det gör det alltså inte, för detta måste du chocka, jag förstår tanken att du vill höja klornivån lite när man badat mkt, men det skall inte behövas om du ligger på ett bra värde och sköter den normala tillförseln via klockpuckar, har du ett bra värde då dör bakterierna oavsett om du höjer ett steg till, så tipset = sparar chockpulvret och chocka rejält istället mer sällan.
Konstigt, mitt bundna klor sjönk då från 0,7 till 0,2 på ett dygn då jag körde 2dl chockklor.

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #14 skrivet: juli 27, 2015, 11:41:56:56 »
Konstigt, mitt bundna klor sjönk då från 0,7 till 0,2 på ett dygn då jag körde 2dl chockklor.

Intressant , vad har du för vattenvolym ? hur och med vad mäter du ? fritt och totalklor ? för att få fram bundet ? eller annat sätt ?

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #15 skrivet: juli 27, 2015, 12:13:22:22 »
Intressant , vad har du för vattenvolym ? hur och med vad mäter du ? fritt och totalklor ? för att få fram bundet ? eller annat sätt ?
Ca 45 kubik, mäter med en scuba, och precis som du skrev totalt-fritt=bundet.

Utloggad MathiasS

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #16 skrivet: juli 27, 2015, 12:18:51:51 »
Det är ju helt naturligt att bundet klor minskar om man häller i chockklor. Häller man i mycket minskar det mycket, häller man i lite minskar det lite...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad nyburjare

SV: Hur ofta chockar ni poolen?
« Svar #17 skrivet: juli 27, 2015, 13:51:15:15 »
Det är ju helt naturligt att bundet klor minskar om man häller i chockklor. Häller man i mycket minskar det mycket, häller man i lite minskar det lite...

Jo det är ju klart, jag fortsätter som jag brukar , när jag chockar gör jag det enligt instruktioner dvs rejält istället för att "smådutta" var o en gör som den känner bäst

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag