CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grumligt vatten och larver  (läst 11645 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tjatte

Grumligt vatten och larver
« skrivet: juli 28, 2014, 16:24:35:35 »
Hej!
Jag är ny medlem på forumet, men har många gånger tidigare kikat in här och sökt information. Jag har en fråga om vattnet i vår Intexpool på 12 kubik som rengörs med patronfilter. Vi var bortresta i två veckor och hade lagt i två puckar veckoklor, precis som vi gjort tidigare år men nu var det ju extremt varmt här och vi råkade ut för algangrepp. Vattnet var illgrönt, så vi chockklorade när vi kom hem i fredags. Sen dess är det gröna borta, men vattnet är mjölkigt som bara den - det går inte att se botten. Efter filterbyte, lite påfyllnad av rent vatten och en till chockklorering började det se bättre ut. I morse kunde jag se botten och alla värden var ok (enl sticka), så jag lät barnen hoppa i. Då blev vattnet genast mjölkigt igen och det började åka upp en sjuk massa skräp från botten - trots att botten såg helt ren ut innan! Sen upptäckte jag att det vimlar av levande larver i vattnet, troligen mygglarver. Vad tusan ska jag hitta på nu? Är det bara vattenbyte som gäller? Tror ni skulle hjälpa om vi bytte till sandfilterpump? Jag är mycket tacksam för alla tips vi kan få!
/Tjatte

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2014, 16:47:53:53 »
Ni har haft ett rejält algangrepp och sedan dödat alla algerna med chockklorering. Men de döda algerna som nu blivit vita finns kvar i poolen och måste filteras bort. Tydligen hade en anselig del av dem lagt sig på botten och rördes upp igen när det badades. Patronfilter har tyvärr ofta sämre förmåga att hantera sådant här, men om ni fortsätter att filtrera plus att bottensuga emellanåt så kommer det att klarna. Larver kommer inte att överleva i ordentligt klorerat vatten, dessutom blir de av med sin föda när ni dödat algerna.

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2014, 16:49:46:46 »
Patronfilter borde bannlysas , det förstör glädjen för många nya poolare , som tror att pool.skötsel är jobbigt o svårt...

Utloggad Tjatte

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2014, 16:57:45:45 »
Vad härligt med så snabba svar!  :)

Dammsuga botten har vi inte gjort, men det ska jag sätta fart på en gång. Och åka iväg och köpa en sandfilterpump ;-).

Utloggad MathiasS

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2014, 17:25:33:33 »
Det där ordet borde förbjudas. Det du ska köpa är ett sandfilter och en vattenpump. Inte en pump för att pumpa runt sandfiltret.


:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2014, 17:39:13:13 »
Det där ordet borde förbjudas. Det du ska köpa är ett sandfilter och en vattenpump. Inte en pump för att pumpa runt sandfiltret.
Kan bara hålla med. Ett annat ord jag ogillar starkt är stupränna. Antingen är det en hängränna eller ett stuprör, men en stupande ränna har jag aldrig sett monterat på något hus.
Det enda jag kan komma på är fritt fall vattenrutschbanan (Skara sommarland) som möjligen skulle kunna klassas som stupränna...
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tjatte

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2014, 17:43:19:19 »
Fniss. Medan jag har dammsugit mig svettig (det fanns visst en hel del på vår botten!) har ni startat en språkdiskussion  ::). Jag lovar att försöka lära mig att det är en vattenpump med sandfilter som vi behöver.

För övrigt säger jag hängrännor och aldrig stuprör, såvida jag inte pratar om väldigt tajta jeans.

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2014, 17:44:52:52 »
dammsuga ? i vatten >:D

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2014, 17:49:14:14 »
Hur gör vi här då http://www.bactive.se/spel/fotbollspump
pumpar man fotbollar ?
för att inte tala om luftmadrasspump eller gårdspump ? pumpar man gårdar...
http://www.gårdspump.se/

Nja jag tror nog inte vi kan hårdra språket så... de flesta förstår nog vad en sandfilterpump är , fast bättre är ju att skriva sandfilter pump.

Utloggad Holton

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #9 skrivet: juli 28, 2014, 19:04:28:28 »
Nja, en sandfilterpump är ju givetvis en pump avsedd för sandfilter, om den sedan ska pumpa vatten, sandfilter eller saft framgår ju av sammanhanget. Sandfilter pump... Det är bara en uppräkning av substantiv.

Men till ämnet... När ni var borta, täckte ni över poolen då? Lite udda annars om 2 veckopuckar tog slut så algerna kunde ta över. Ja, nu gissar jag att ni nog inte hade något täcke på, larverna tog sig ju i. Nästa gång så se till att täcka över poolen ordentligt så inte kloret vädras bort.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Tjatte

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #10 skrivet: juli 28, 2014, 21:27:00:00 »
Att särskriva, sandfilter pump, känns inte som ett alternativ men det är väl kanske inte språket som är den stora frågan här  ;). Vi hade täckt poolen, men skyddet hade åkt av och låg nere i poolen när vi kom hem. Det är rent generellt väldigt svårt att få skyddet att sitta kvar på dessa pooler (rund stålrörsram).

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #11 skrivet: juli 28, 2014, 22:42:24:24 »
Bej skall man vara strikt med språket får det väl bli "sandfilter med tillhörande pump" eller något sådant. Det är alltid lite problem om man skall lämna en pool en tid. Bäst är ju om man har någon granne eller god vän som kan ta en titt någon gång i veckan. Vi har i.o.f.s. själva varit bortresta även lite längre perioder ibland, men då är det en inomhuspool och vi har automatik som sköter pH och klor. Det kommer inte mycket skräp i en täckt inomhuspool när det inte badas, så backspolningsintervallerna är ju då rejält långa.

I ert fall blev det ju illa när skyddet åkte ned, skräp kom i, kloret försvann, troligtvis satte filtret sedan igen sig och sedan går det fort fram till att poolen liknar en algodling...

Utloggad nyburjare

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #12 skrivet: juli 28, 2014, 23:24:32:32 »
Jag tycker nog att order sandfilterpump är helt korrekt, skulle det inte vara korrekt och folk skulle tro att det är en pump som pumpar sandfilter  ::) som någon tyckte då får vi rensa rejält i "ordlistan"
cykelpumpar runt en cykel och inte luft ?
Gårdspump, pumpar hus ?
Penispump, pumpar runt penis och inte vaccum,undertryck
Dammpump pumpar damm och inte vatten
Impellerpump, pumpar impellrar och är inte en beskrivning på konstruktionen.

Ja ni fattar, men som sagt detta är helt off topic så nu går jag som vanligt och lägger mig  O0
« Senast ändrad: juli 29, 2014, 13:59:22:22 av nyborjare »

Utloggad Tjatte

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #13 skrivet: juli 29, 2014, 22:17:10:10 »
Vare sig det är rätt namn eller ej är nu en sandfilterpump införskaffad och inkopplad. Vi ska resa bort en kortis och det ska bli spännande att se om vattnet är klart när vi kommer hem. Hoppas!  <antman>

Utloggad Erica

SV: Grumligt vatten och larver
« Svar #14 skrivet: juli 29, 2014, 22:39:55:55 »
Se till att ni har tillräckligt med klor i och låt sandfiltret vara igång dygnet runt så lär det lösa sig. Läs av sandfilrets manometer direkt efter uppstart, när det sedan stigit med 0.2 bar eller så så är det dags för backspolning av filtret.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag