VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Söker input och råd på mitt teknikrum  (läst 9240 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #20 skrivet: april 26, 2017, 21:34:07:07 »
Hmmm... jag köper absolut ert resonemang Castrol, Erica och MathiasS. Så jag kommer att flytta den men är ändå förbryllad av att Aseko själva ritar in placeringen av mätvattenuttaget mellan pump och filter. Håller med om att det är mer logiskt att ha det efter filtret. Kanske bara är för att de ska sälja fler elektroder.....
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #21 skrivet: april 26, 2017, 23:02:48:48 »
Det kanske är så att det behövs ett högt tryck för att få mätvattnet att komma fram till sensorerna i din automatik därav avtappning efter pump men innan sandfilter, och retur efter (i.o.m. att det är hög tryckskillnad före mot efter sandfilter).....har du bilder eller länk till automatiken så kanske det går att förstå/utesluta.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #22 skrivet: april 27, 2017, 21:57:23:23 »
Här är själva produktsidan: http://orders.aseko.com/en/dosing-and-control-system/41-asin-aqua-home-redox

Såhär ser det ut i deras manual för automatiken:




3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Utloggad Poolbutik

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #23 skrivet: april 28, 2017, 09:12:25:25 »
PH+ behöver du inte koppla in, finns ingen anledning eftersom natriumhypokloriten kontinuerligt höjer PH.
Som du gjort på bild 7 i första posten är lite tokigt avseende flock. Ska du använda flock (du verkar inte få med någon turbiditetelektrod eller elektronik som hanterar detta) så ska det doseras minst 10 sekunder innan filtret.
Finns lite mer att läsa här: http://www.processing.se/sv/produkt/flockningsfiltrering

Utloggad MathiasS

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #24 skrivet: april 28, 2017, 09:29:19:19 »
10 sekunder innan filtret - det måste ju i praktiken vara  i poolen? Eller på väg ut i poolen?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #25 skrivet: april 28, 2017, 10:10:04:04 »
Hmmm... jag köper absolut ert resonemang Castrol, Erica och MathiasS. Så jag kommer att flytta den men är ändå förbryllad av att Aseko själva ritar in placeringen av mätvattenuttaget mellan pump och filter. Håller med om att det är mer logiskt att ha det efter filtret. Kanske bara är för att de ska sälja fler elektroder.....

Jag rekommenderar att du följer din tillverkares rekommendationer istället för lösa spekulationer. Kanske har du tunnare slangar, annan avtappning, större tryckfall i mäthuset etc som gör att din utrustning behöver högre arbetstryck på insidan.

Utloggad MathiasS

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #26 skrivet: april 28, 2017, 11:29:31:31 »
"Lösa spekulationer". Skäms på dig för att inte välja dina ord bättre.

Det har inte spekulerats något här, bara beskrivits hur det brukar göras.

Givetvis är det lämpligt att höra av sig till tillverkaren med en fråga om varför det ska göras på detta sätt. Angående tryck och flöde så utgår jag från att mätenheten har någon sorts flödesjustering, det lär inte fungera speciellt bra annars.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Plums

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #27 skrivet: april 28, 2017, 13:14:00:00 »
Nja castrol och erika har ju tydligt sagt att den ska flyttas till efter filtret. Då spekulerar (tycker) man väl att leverantörens placering inte behöver följas?

Om de nu inte är experter på detta system, villet de inte verkar vara, om jag får tillåta mig att spekulera. Jag har inget emot tyckande eftersom jag själv ägnar mig det men det bör framgå att det är en spekulation och inget faktum.
« Senast ändrad: april 28, 2017, 14:58:13:13 av Plums »

Utloggad Plums

SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #28 skrivet: april 28, 2017, 15:26:01:01 »
När jag tänker på det så kommer jag ihåg att för mitt system rekommenderade tillverkaren nogsamt att mätelektroderna skulle placeras mellan pump och sandfilter. Man kan ju spekulera i varför. En anledning kan vara att det bildas mindre biofilm och påväxt i den mest trycksatta delen av systemet. En annan att elektroderna mäter bättre (eller längre) under tryck. En tredje att det kan komma mer skräp och klumpar efter en backspolning av filtret som inte fångas av någon silkorg. En tredje att ett eventuellt filterhaveri (eller sand) är skadligare än lite skit.

Utloggad jbend99

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kvänum
  • Antal inlägg: 53
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Söker input och råd på mitt teknikrum
« Svar #29 skrivet: april 28, 2017, 17:01:43:43 »
Jag har ställt frågan till Aseko angående punkten för vattenuttag till mätningen. Återkommer när jag fått svar med besked.

När det gäller Flock/Alg doseringen så är det just dosering, ingen mätning eller liknande. En turbiditetelektrod vet jag inte varför jag skulle behöva heller då det inte ska mätas. Och en pump är inkluderad för att hantera doseringen av Flock/Alg så vad skulle jag behöva mer för elektronik?

Jag kan ställa in mängden i ml/dygn som skall tillföras flödet av Flock/alg medel. Detta värde står i manualen hur man räknar fram har jag för mig, så OM jag kopplar in det så blir det inga större mängder som doseras och punkten för doseringen blir enligt manual dvs direkt efter pumpen men innan filtret. Där borde det bli bra tryck så det blandas väl med vattnet som går ut i poolen igen.
3x6m Thermopool Kelly Ellipspool
Hörntrapp Ellipspool
Pooltak Dallas 3x6 Antracite
GJ VP-30 Värmepump
Sandfilter 150kg Mega
Astral Pump 0,75hk
Aseko Asin HOME Redox Poolautomatik
Brilix SPII 40w UV
Zodiac Vortex 4 4WD Poolrobot
Carmague Massimo II Spabad

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag