CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med högt Ph.  (läst 7306 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle950

Problem med högt Ph.
« skrivet: augusti 07, 2007, 20:49:10:10 »

Har problem med att ph hela tiden envisas med att bli för högt.
Använder Folkpools multiklor-puckar.
Bär hem hinkvis med ph-sänk, vattnet är bra i några dagar sedan så får man häva i några
kilon igen. Ska det verkligen vara så? Jag lägger mera pengar på ph-sänk än vad kloret kostar.

Den lokala färghandlaren rekommenderade saltsyra :o istället för att få balans i vattnet.
Någon som vet hur det funkar? Och i så fall dosering? Låter farligt.....

Finns det klorpuckar som är bättre i ph-avseende än de som folkpool säljer?

Tacksam för synpunkter.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Problem med högt Ph.
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2007, 20:56:11:11 »
Hur ligger du till på alkaliniteten?
Jag har för mig att långverkansklor (puck) med tiden sänker Ph lite o att chockklor höjer det, kommer jag ihåg fel?

Jag använder Nitors o de fungerar hos mig. Ph plus o minus går inte åt mycket här hos mig.
« Senast ändrad: augusti 07, 2007, 22:18:04:04 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Problem med högt Ph.
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2007, 22:09:48:48 »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad kalle950

SV: Problem med högt Ph.
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2007, 22:15:43:43 »

Hur doserar man saltsyran?
Min pool rymmer ca 50m3 vad krävs det för att rubba ph 0,1 om man utgår
från saltsyra som finns i färghandeln (40%?)
Har bara läst kemi i grundskolan och det var länge sedan ???

Utloggad cap

SV: Problem med högt Ph.
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2007, 12:33:38:38 »
Hur du ska dosera beror på din alkalinitet, hög alkalinitet = mer saltsyra för att sänka PH. Jag har en pool på 43m2 och hade från början högt PH (8.0) och alkalinitet 160. Ingen visste hur man skulle dosera så jag provade mig fram. Tog en 10l hink fyllde med vatten och hällde i 2l saltsyra (det är viktig att först ha vatten i hinken och sedan tillsätta saltsyran) sedan hällde jag innehållet försiktigt i poolen (spill inte på poolsargen då saltsyra fräter). Mätte PH och alkalinitet dagen efter fortfarande för höga värden. Blandade mer saltsyra denna gång 1 liter och mätte nästa dag, totalt 5 liter saltsyra gick åt hade då PH 7.6 alkalinitet 110.
Du kan läsa mer om ph och alkalinitet på detta forum http://x.havuz.org/viewforum.php?f=16 där finns många med samma problem.

Utloggad kalle950

SV: Problem med högt Ph.
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2007, 13:45:52:52 »

Tack för svar,

Alkanitet? Jag har ett testset som jag fick med på köpet av poolen plasthistoria med
med skalor och två rör att fylla med vatten och tabletter.
Med denna kan jag bara mäta klorhalt och ph?

Men alkanitet är det samma som hårt eller mjuk vatten?
Bor på Öland och här är det mycket hårt vatten. Kan detta hänga ihop med mitt ph-problem?

Bör jag skaffa ett bättre testset?

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Problem med högt Ph.
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2007, 15:24:08:08 »
Hej,

Du bhöver kanske inte köpa ett tes men få vattnet testat någonstans för att kolla om ditt vatten är balanserat eller ej,
balanserat vatten är ett sammansatt värde av pH, hårdhet, alkalinitet mm se t.ex. http://www.pahlen.com/sve/poolguiden.php?page=balanserat

Är vattnet balanserat bör pH bli mer stabilt.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag