CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bidda's 3-årige pool-prosjekt, FERDIG 2007  (läst 210194 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006
« Svar #270 skrivet: november 01, 2006, 16:00:03:03 »
Hej Bidda.
Pratade med Aqua Line Pipe systems idag om att köpa rördelar. Dom kände till dig  ;D Du har köpt dina delar hos dom.
Jag har en fråga till dig. Tittade på din hemsida. Bild 56 som visar din trevägs ventil till solfångarna.
Är det en L-borrad eller T-borrad ventil. Det måste vara en T-borrad ventil. När solfångarna INTE värmer så går flödet rakt igenom ventilen. Men då är det också öppet upp till solfångarna. Men håller trycket emot vattnet så det inte går över solfångarna då. Eller hur fungerar det.
Enligt Aqua Line så måste det vara en T.borrad ventil för att få det att fungera som Du har satt det.

PS. Svara med "snäll" norska. Lättare att förstå  ;)
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006
« Svar #271 skrivet: november 01, 2006, 16:39:09:09 »
Riktig, det er en T-borret ventil, men den er ikke oppe til solfanger, den stenger mot solfanger.
Har en skiss av dette på forumet men husker ikke hvor ::)

PS fant den:


Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006
« Svar #272 skrivet: november 01, 2006, 18:50:35:35 »
Ahhhhh. Vad smart Du är. Det går att snurra kulan i sätet när man tagit bort handtaget.
Tack för det Bidda. Det är tur vi har dig.
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006
« Svar #273 skrivet: november 17, 2006, 08:46:30:30 »
Da er valget tatt det blir varmepumpe til poolen i stede for oppgradering av projektor i hembio'n  8)
Vi velger en lokalt sammensatt VP som er solgt i 160 stk over 4år. Har kollat referenslistan og tatt 5 telefoner hvorav 3 hadde 2 års erfaring 1 hadde 1 års og 1 hadde ikke fått tatt i bruk VP'n.
Ingen meldte om feil mangler, bare positive opplevelser. En sa at den overgikk forventningene og en av referansen hadde erfaring fra VVS-bransjen og han hadde tydligvis gjordt noe forarbeid før valget. Han fortalte om byggekvalitet som var meget god med Daikin hovedenhet og meget bra sveiset/utført varmeveksler i solid kvalitet.

Tekniske verdier og beskrivelse finner dere her:
http://www.partnerline.no/Varmepumpe.pdf

Utloggad Poolnicke

SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006
« Svar #274 skrivet: november 17, 2006, 19:14:11:11 »
Inga lätta val bidda  :D Så här års så är uppgraderingen av projektor mer värd men till sommaren kan inte hundra projektorer mäta sig med 30 grader i vattnet  <antman> Tycker att du prioriterar helt rätt.

Själv har jag valt att vänta till 2008 med hembio nr 2. Det är först då som hd-sändningar byggs ut på allvar i marknätet i sverige. Dessutom så är de platta LCD-tv som är HD-ready ett risigt alternativ. Väntar på att äkta(1080p) HD-apparater sjunker i pris.

Blir det den stora eller den lilla värmepumpen?

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006
« Svar #275 skrivet: november 17, 2006, 22:18:57:57 »
Tenkte å oppgradere fra BenQ 7800 til 8720 men tror jeg venter til at 1080p pj'ene kommer for fullt så det får bli julegaven neste år. Blir VPS10 (10kw) som blir valget, vi har jo en liten pool ;) Så blir det litt røromlegging igjen, må skissere litt i vinter for å få en god løsning.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006/2007 nesten ferdig :)
« Svar #276 skrivet: januari 07, 2007, 08:14:47:47 »
Godt nytt år!

Begynner å bli lysere ute og på tide å begynne planlegging av vårens oppstart 8). Har 2 tekniske forhold som skal endres før oppstart:

1) Varmepumpe
Denne skal monteres etter solfangere og før klordoserer. Rør er demontert og delvis limt ferdig, mangler litt PVC rør og ett langt bend. Lurer litt på hvordan jeg skal styre denne, ønsket er at den skal holde en basis temperatur på 26-27 grader, opp til 30 grader tar solfangerne seg av.
Skal jeg la VP bare gå når renseprosessen går (timer) og ha konstant strøm på VP? Det blir da flowvakten på VP som slår den av og på i tilegg til om instilt temp. er oppnådd.

2) Temperaturmålinger for solvarmesystemet.
Registrerte et problem forrige sesong og det er at jeg har tempmåler (pooltemp.) i tilførselsrør etter skimmer. Når rensepumpen stopper vil temperaturen i målepunket i røra synke raskere enn i poolen. Dette selvsagt på grunn av lite volumvann i målepunktet, dette skjer selv om røra er isolert. Selv om jeg har lagt en tidsdrøyning i PLC for ventilvridningen til solfangere, så hender det at rett etter at pumpen starter vil målt temp øke og diff til temp på taket bli endret til lavere verdi som i sin tur slår systemet av. Vil derfor flytte pooltemp målingen inn i poolen. Noen som har denne løsningen?

Utloggad Poolnicke

SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006/2007 nesten ferdig :)
« Svar #277 skrivet: januari 07, 2007, 08:43:09:09 »
Godt nytt år!

Begynner å bli lysere ute og på tide å begynne planlegging av vårens oppstart 8). Har 2 tekniske forhold som skal endres før oppstart:

1) Varmepumpe
Denne skal monteres etter solfangere og før klordoserer. Rør er demontert og delvis limt ferdig, mangler litt PVC rør og ett langt bend. Lurer litt på hvordan jeg skal styre denne, ønsket er at den skal holde en basis temperatur på 26-27 grader, opp til 30 grader tar solfangerne seg av.
Skal jeg la VP bare gå når renseprosessen går (timer) og ha konstant strøm på VP? Det blir da flowvakten på VP som slår den av og på i tilegg til om instilt temp. er oppnådd.

2) Temperaturmålinger for solvarmesystemet.
Registrerte et problem forrige sesong og det er at jeg har tempmåler (pooltemp.) i tilførselsrør etter skimmer. Når rensepumpen stopper vil temperaturen i målepunket i røra synke raskere enn i poolen. Dette selvsagt på grunn av lite volumvann i målepunktet, dette skjer selv om røra er isolert. Selv om jeg har lagt en tidsdrøyning i PLC for ventilvridningen til solfangere, så hender det at rett etter at pumpen starter vil målt temp øke og diff til temp på taket bli endret til lavere verdi som i sin tur slår systemet av. Vil derfor flytte pooltemp målingen inn i poolen. Noen som har denne løsningen?


Hej Bidda,

På fråga ett svarar jag: Vet inte, min renseprosess får gå dygnet runt.

På fråga två svarar jag som på fråga ett. Min renseprosess är igång dygnet runt så detta problem uppstår inte hos mig. Om jag skulle placera en tempsensor i poolen så skulle det bli i bräddavloppets botten så att inga barn skulle slita i den.

Min pump drar 0,5 KW vilket innebär ca 12 kwh/dygn. Mao en kostnad på ca 1000 kr en normal säsong. Vet inte om pumpen mår bättre eller sämre av att gå hela tiden. Har inte tyckt att det är värt 500 kr genom att stänga av halva dygnet.

Dessutom så vill jag att värmepumpen går nattetid så att det är 30 grader när man hoppar i på morgonen. Dagtid känns det fräscht att renseprosessen är igång så att det inte flyter en massa skräp i poolen när man badar.

Lösningen är kanske helt enkelt att du låter renseprosessen vara igång hela dygnet.

Förstår att du är en Viking bidda men 26 grader? Låter fjuttigt för en som har värmepump ;)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006/2007 nesten ferdig :)
« Svar #278 skrivet: januari 07, 2007, 08:51:07:07 »
Ok, men løsningen blir for enkel  ;)

Hmm...26 grader som bas på sommer men 30 i mai og september, må kunne bruke solsystemet også når jeg først har brukt 20 store på det  ???

Utloggad Poolnicke

SV: Bidda's pool-prosjekt 2005/2006/2007 nesten ferdig :)
« Svar #279 skrivet: januari 07, 2007, 08:57:42:42 »
Ok, men løsningen blir for enkel  ;)

Håller med fullständigt ;D

Hmm, undrar om vattnet i bräddavloppet blir varmare än i resten av poolen i direkt solljus när pumpen är avstängd. Kanske inte är den bästa placeringen ändå.


/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag