CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: solfångare eller värmepump?  (läst 6236 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
solfångare eller värmepump?
« skrivet: september 08, 2007, 08:42:57:57 »
Hej! O0
Har tänkt skaffa någon form av uppvärmning efter denna bedrövliga sommar. :'(  Undrar nu vad ni är nöjda med eller inte. Skulle vilja veta varför många kompletterar VP och solfångare, räcker det inte med det ena alternativet om man nu bara behöver höja några grader? Vill gärna ha många synpunkter: ekonomi, underhåll, temperatur, installation, inköpspris, livslängd m.m.
Har en 4x8 pool, isolerad träkonstruktion, helt nergrävd. Pump (0,75W 1,0Hk) placerad ca 20 m ifrån poolen i en jordkällare under vattennivån. Har en gäststuga intill med möjlig placering av solfångare på taket. Behövs det en extra pump för solfångare i så fall? <hmm>
Har kommit upp i 25 grader som mest i år men för det mesta har det legat runt 22 grader.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #1 skrivet: september 08, 2007, 21:50:18:18 »
.....Skulle vilja veta varför många kompletterar VP och solfångare......

Hmm...er vel slikt at noen av de som har satset på solfangere så koplettert med VP andre veien har jeg ikke sett at noen har gjordt.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #2 skrivet: september 09, 2007, 16:19:24:24 »
Tack för ditt svar bidda, men åter till våra frågor, någon som vill tipsa oss om den bästa uppvärmnigen.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #3 skrivet: september 09, 2007, 20:50:02:02 »
Har du fjernvarme er vel det den beste metoden å varme vannet med (..ubegrenset tilgang på varme), dernest bergvarme/pellets..., VP, solfangere og sist elkolbe er mitt tips.

Utloggad Janne

SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #4 skrivet: september 09, 2007, 21:03:40:40 »
Hej,

Jag säger VP.

Har haft solfångare på min förra pool.
Men värme blir det bara när solen är uppe och det kostar en del också inkl automatik.
Någon extra pump hade vi inte.

Vi har idag en vp och är kanon nöjda.
Har inte märkt någon större el-kostnad detta året och har haft 27 grader hela tiden.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #5 skrivet: september 10, 2007, 09:09:58:58 »
Hej Janne!
Vad menar du med liten kostnad går pumpen mera sällan när den rätta tempen 27 är uppnådd.
Vad täcker du poolen med, har själv funderat på att ha både solfolie samt pressening i alla fall nu
på hösten och vid tidig vår.
Kör nu bara pressen eller vanlig täckning som är köpt av folkpool.
Såg när jag var tidigt ute i morse att det ångade av poolen måste ju vara en del förluster där.
Hur har ni andra gjort som kör VP eller annan uppvärmning gäller ju att hålla ner kostnaden
saludos carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad tobbe

SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #6 skrivet: september 10, 2007, 18:26:06:06 »
Om man har en rejäl yta på solfångaren (typ Bidda) så borde det väl rimligtvis värma en del även då det är molnigt?
Jag hoppas iallafall att en sofångare skulle kunna avlasta min VP lite även vid dåligt väder, eller?
Pool 8x4x1.70 gjuten i frigolitblock, bergvärme och saltvatten

Utloggad Janne

SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #7 skrivet: september 10, 2007, 18:40:18:18 »
Hej,

Jag har solfolie på min pool.
Vad jag menar med liten kostnad är att jag inte har märkt att el-kostnaden har gått upp mycket.
Vp:en har en termostat så vp:en slår av vid rätt temp i vattnet.

Inköpskostnaden är nästan det samma solfångare med automatik resp VP.

Mina solfångare på min förra pool, värmde inte vid molnighet.
Det kanske finns annan automatik en vad jag hade då..... en givare vid solfångarna och en givare vid pumpen.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Mica

SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #8 skrivet: september 10, 2007, 19:11:03:03 »
Hej,
Jag kör värmeväxlare mot min l/v-vvp och solfångare med automatik och fördelen med vvx/pumpen är att kunna värma upp redan i maj (och hålla ut här i september) när solfångarna inte skulle ge något samt då det är trist väder. Jag värmde tex upp inför midsommarafton då det annars inte skulle vara 27-28 grader som jag vill ha. I övrigt har pumpen nästan inte gått något denna sommar. Det är skönt att veta att man kan maxa tempen vid fester och liknande oavsett väder. Det är inte kul att bjuda till party och så är det kallt i vattnet... ;)

Jag har den inställd så att den värmer upp till 25 och att solfångarna ger allt utöver. Måste säga att det har varit få dagar då värmen hamnade under 25. Generellt slutade kvällen på ca 29 grader och jag startade på 26-27 grader. Har solfolie i övrigt och den upplever jag hjälper upp en hel del.

Har du möjlighet (råd) att köra båda tycker jag att du ska göra det.  O0 Fast å andra sidan... om Janne säger att hans pump inte dragit särskilt mycket under sommaren så borde det räcka. Äsch, nu är jag ju inte till någon hjälp alls.  :-\
Folkpool Octavia 6.6 x 3.6 x 1.44.
Uppvärmning: 15 kvm solfångarpaneler + Folkpools värmeväxlare 75 kW som är kopplad till IVT Optima 500 (luft/vattenvärmepump) http://goto.glocalnet.net/tradgardsprojektet/

Utloggad Janne

SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #9 skrivet: september 10, 2007, 21:45:13:13 »
Mica det finns kanske inget 100% svar.  :)

När jag köpte min första pool så kostade solfångare ca:22000:- och VP: ca: 50000:-
Så fick bli solfångare, men tyvärr så var inte solen alltid när man vill bada i varmt vatten.  :D

Så jag bestämde mej för vp i den andra poolen. som kan värma alla dagar.
Visst var jag lite rädd för höga el-kostnader, men efter en säsong så ser jag inga srora ökningar på elen.

Men kanske solfångare och tillsamman med vp är det maximala lösningen det vet jag inte.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: solfångare eller värmepump?
« Svar #10 skrivet: september 13, 2007, 08:42:05:05 »
Våre solfangere varmer ikke ved skyet vær. Hadde i dag valgt bare VP, men sikret at VP kan ta hele flødet som vår kan. MEN.....det gir jo ikke noe særlig med prylar ..... :D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag