Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: storlek på solfångare  (läst 2601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
storlek på solfångare
« skrivet: augusti 14, 2007, 22:00:07:07 »
Hej jag har idag en VP Pahlens maxitemp 35 och funderar på att komplettera med en solfångare! Problemet är att jag har begränsat med plats plus att jag inte vet riktigt hur man ska koppla in den!
Jag har en bod som står idag ca 2 meter ovan poolen där har jag poolpump och filter! Från den går vattnet till VP som står bredvid poolen alltså 2 meter ner och närmare inlopet.

Taket på boden har bästa solläge, sol hela dagen och blir jättevarmt men det är bara ca 4 meter långt och 2 meter högt! Alla paneler som jag har tittat på är större!

Plus om jag kopplar in en sådan ska jag då koppla in den på poolpumpen så den alltså kommer att skicka det varma vattnet genom sandfilter och sedan till VP och låta VP värma det sista!

Kommer detta i så fall ge någon effekt med tanke på hur liten panelen kan vara på taket? Är det värt pengarna med andra ord!

Plus ska man ha automatik på ett så litet system? 
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad pär

SV: storlek på solfångare
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2007, 23:01:52:52 »
 Hej

 uponor kan du måttbeställa utan extra kostnad dom kostar per kvadratmeter.

 Men ditt tak är för litet.

 Bygg en ställning på marken mot altanen?

 mvh pär

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: storlek på solfångare
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2007, 09:05:09:09 »
Hej

 uponor kan du måttbeställa utan extra kostnad dom kostar per kvadratmeter.

 Men ditt tak är för litet.

 Bygg en ställning på marken mot altanen?

 mvh pär

Hej Pär, Okay tack men någon ställning är inte aktuellt! Jag tycker inte det ser så snyggt ut så ska det vara så får det bli på taket! Jag skulle ju visserligen kunna lägga en sektion på andra sidan av taket men då ligger ju den lite mot skuggsida hur fungerar det om en panel ligger mot solsida och en ligger mot skugg sida?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: storlek på solfångare
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2007, 09:54:18:18 »
Solpanel fra Primastar kan du kappe til i den lengden du selv vil. I ditt tilfelle kan du koble inn solpaneler før VP. Automatikk bør du ha ellers risikerer du å kjøle ned istede for å varme opp vannet. Ingen/liten effekt på skyggesiden. 2*4 meter er mok for lite og vil gi minimalt med varme og samtidig må du nok bruke by-pass. Kan du forlenge taket til 6 meter?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag