CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solvärme  (läst 3760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mark5696

Solvärme
« skrivet: juli 20, 2007, 16:53:26:26 »
Monterade förra sommaren upp solvärme på taket. Ett system med automatisk styrning. Efter lite strul ibörjan funkade det utmärkt. Likaså när denna säsong började. Men så började problemet. När ventilen slår av värmen och går över till normal så "rinner" vattnet tillbaks i poolen (har panelerna på hustaket och pumpen under marknivå). Sen orkar inte pumpen "lufta" systemet själv. Om jag däremot stänger ena ventilen på utloppsidan och sen tar isär en koppling och släpper ut luft så funkar allt ok. Misstänker att systemet drar "tjyvluft" nånstans, eller? Nån, som erfarit något liknande och framför allt hur åtgärdar man det? Har kollat och dragit åt alla kopplingar men problemet kvarstår. Tacksam för tips.

Poolgiganten

Utloggad utopiazz

SV: Solvärme
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2007, 01:16:46:46 »
Om du får in tjuvluft borde det finnas en läcka någonstans som med lite tur även droppar om du trycksätter systemet lite.

Från det att du stänger av solfångaren, hur lång tid tar det innan systemet blir fullt med luft? Kan du stänga av hela solfångaren så att vattnet inte kan rinna tilbaks i poolen?

/johan

Utloggad mark5696

SV: Solvärme
« Svar #2 skrivet: juli 24, 2007, 21:54:41:41 »
Tycker jag också men trots övertryck hittar jag inget läckage. Har inte lyckats ta reda på tiden.
Jag kan stänga av på utloppssidan men inte på inloppssidan (bortsett från trevägsventilen)

Mark

Utloggad matsa

SV: Solvärme
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2007, 05:38:33:33 »
Hej ! har själv testat lite med mina solfångare och även räknat lite på effektivitet.
Kommit fram till att högt flöde genom är klart bäst.
Visserligen ger varmare vatten i fångarna mindre effektiv uppvärmning av vattnet , men detn stora skillnaden består av att ju varmare vatten i solfångare desto högre värmeutsrålning till omgivning  O0
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Peter Palm

  • Poolexpert
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Åsa
  • Antal inlägg: 83
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Poolexpert
    • Visa profil
SV: Solvärme
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2007, 14:59:24:24 »
Har du någon backvententil på vattnet från solpanelerna??

Hälsningar

Peter
Miamipool 8x4m,Zodiak värmepump.
Sundance Chelsee 780 Spabad

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Solvärme
« Svar #5 skrivet: september 02, 2007, 08:46:00:00 »
Behøver vel ikke backventil da han har tre-veis som stenger.

mark5696 velkommen til forumet.
Mine solfangere tømmes også for vann hvis de står en tid (har en liten luftlekasje). Men vår pumpe har ikke problemer med å fylle opp og få ut luften. Har du baypass mulighet så går vannet letteste veien og det er nok ikke igjennom solfangere, så prøv å kjøre hele flødet igjennom.

Utloggad utopiazz

SV: Solvärme
« Svar #6 skrivet: september 03, 2007, 10:19:22:22 »
Monterade förra sommaren upp solvärme på taket. Ett system med automatisk styrning. Efter lite strul ibörjan funkade det utmärkt. Likaså när denna säsong började. Men så började problemet. När ventilen slår av värmen och går över till normal så "rinner" vattnet tillbaks i poolen (har panelerna på hustaket och pumpen under marknivå). Sen orkar inte pumpen "lufta" systemet själv. Om jag däremot stänger ena ventilen på utloppsidan och sen tar isär en koppling och släpper ut luft så funkar allt ok. Misstänker att systemet drar "tjyvluft" nånstans, eller? Nån, som erfarit något liknande och framför allt hur åtgärdar man det? Har kollat och dragit åt alla kopplingar men problemet kvarstår. Tacksam för tips.

En variant är att montera en automatisk avluftare uppe på taket. Det löser problemet men inte felet så det kanske inte är rätt väg att gå  <hmm>

/Johan

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag