CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare - PEM-slang på tak  (läst 23692 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtibadet

Solfångare - PEM-slang på tak
« skrivet: maj 27, 2014, 11:36:15:15 »
Jag är inte riktigt nöjd med enbart VP som värmekälla.
Detta för att det går lite sakta att få upp tempen och blir det en kall dag emellan så får man nästan "börja om" (mina förutsättningar: bubbelplast på , inget pooltak)
Plus att de 27-28graderna som jag kommer upp i ganska snabbt gärna hade fått vara 30-31 istället :)

Jag har ett friggebodstak på ca 18m2 som ligger 3m från poolen och som har sol från morgon till kväll!
Poolen är på 17m3 vatten.
Får jag in tillräckligt med slang på taket för att det ska värma vattnet nämnvärt?

Tacksam för all input.

ps. sökt som attan på forumet men inte hittat något konkret som hjälper mig ds.

Poolgiganten

Utloggad jonas h

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #1 skrivet: maj 27, 2014, 12:47:29:29 »
Slangen värmer på dagen när solen lyser svar ja, du måste ha nått system som stänger av när det är under tex 18 grader, annars kyler den ner poolen.
Vi körde med det i flera år men det blev ingen större skillnad hos oss, trots att vattnet var jätte varm som kom ur slangen.
Mitt råd är att köpa en värmepump. Enklast, smidigast.

Utloggad Varmtibadet

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2014, 13:23:33:33 »
Jag har redan en värmepump, men vill ha det varmare snabbare och längre...
Vet du hur många meter slang du hade?

Det jag behöver veta är egentligen:
1. Hur många meter PEM rymmer mitt friggebodstak som är ca 18m2.
2. Hur stor inverkan på värmen kommer dessa meter slang att göra?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2014, 13:41:25:25 »
Bozton har skrivit en hel del trådar om det där.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad jonas h

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2014, 10:13:08:08 »
Det var cirka 30-40 meter 20-25 mm PEM slang.
Jag tempade på morgonen och på em, det gjorde ingen skillnad trots att vattnet var mycket varmare som kom ur slangen.
Jag körde med en separat villa-värme cirkulationspump med en temp timer.
Detta kostar pengar och tid och gjorde ingen skillnad för oss.
Mitt råd köp större VP.

Utloggad MathiasS

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #5 skrivet: maj 28, 2014, 11:00:15:15 »
Håller med Jonas. Solen kommer inte ge tillskott när du behöver det....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Varmtibadet

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #6 skrivet: maj 28, 2014, 14:48:02:02 »
Har bekanta som enbart värmer med solfångare, och gör det med bravur. Ofta närmare 30-sträcket. Visst detta gäller soliga dagar och de har riktiga solfångare som dessutom har större area än pool om jag inte missminner mig.

I jonash fall så låter 30-40m väldigt lite... (?)
Jämför med Bozston tex så har väl han 300m ?
Om jag på mitt tak kanske får in 100m och det skulle ge 2-3graders ökning så skulle jag se det som lyckat.

Syftet är att få det varmare tidigare på dagen plus få det varmare totalt samt det är en bonus om VPn kan gå mindre antal timmar...


Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #7 skrivet: maj 28, 2014, 20:05:27:27 »
Hej Hopp... Här kommer jag :-)
Poolen är nu igång för andra året med solfångaren.
Det stämmer att jag kör totalt 300 meter 16 mm PEM i en kasett med korrugerad plåt i botten och drivhusplast över.

De 300 meterna PEM är fördelat på 3slingor ×100m
Konstruktionen med kasetten är suverän då där blir varmt som attan även vid blåsiga dagar.
Det jag hade gjort annerlunda om jag skulle byggt en förbättrad version är att jag skulle använt grövre slang och istället kört på en lång slinga för att få högre flöde.

I år när poolen sattes upp och fylldes så drog jag igång pumpen så var det 16 grader. Vi hade strålande sol dessa dagar och dag 2 var vi uppe på 24 grader.
Som bäst har den gett +6 grader vid kontinuerlig drift. (Ca 6-700 liter/ timma)
Låter man den stå stilla en stund så når vattnet i slingan snabbt 55-60 grader. Brände handen faktiskt.

Jag har ingen ventil utan kör slingan på timer. Är det en riktigt ruskig dag så rycker jag cirkulationen till slingan. Kör en vanlig cirkulationspump för element.  (Typ grundfors fast från biltema)

Planerar däremot att bygga en termostat som startar och stannar pumpen.
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad TommyC

SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2014, 09:56:06:06 »
För att värma 700 liter vatten 6 grader behövs 4,9 kWh. Gör man det på en timme så är medeleffekten 4,9 kW. Om solinstrålningen är 900 W/m2 så bidrager direktuppvärmningen av 488x122cm med minst 5,4 kW (solen värmer kanske del av väggarna i en ovanmarkspool också).

Bidraget från solfångaren är således nästan lika stort som direktuppvärmningen av poolen från solen och det är ju inte illa.

Man borde jämföra investeringskostnaden för att bygga eller köpa solfångare och energibidraget som det ger med motsvarande kostnader för en värmepump. Man kan ju använda de medelvärden för solinstrålning som finns hos t ex SMHI och räkna på.

Oavsett hur bra solfångaren fungerar när solen lyser så behövs värmepumpen när solen inte lyser så det är lämpligt att börja med värmepump och komplettera med solfångare om man kommer fram till att det är värt det. Värdet kan ju vara rent ekonomiskt och/eller att det är tekniskt intressant att experimentera med om man har tid över.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Solfångare - PEM-slang på tak
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2014, 11:27:43:43 »
Hej Tommy.
Tack för din uträkning, det var ganska intressant och något jag själv funderat på att göra, men som aldrig blivit gjort :-)

Det du skriver om att man bör ta med i beräkningen gällande investeringskostnaden är helt rätt.
I mitt fall så köpte jag 300m 16mm ny PEM för 500kr av en kille på blocket som tänkt bygga en solfångare men konstaterat att 16mm var för tunn och lade ner sitt projekt.
Det han inte tänkt på var att man kunde dela slangen och köra flera slingor.
-Hade det slutat med de 500 kronorna så hade det varit en fantastiskt investering, dock så spårade jag ur och byggde kasetten osv så totalsumman blev kanske ca 3-3500kr istället.

Problemet med en ovanmarkspool är att den tappar mycket i temp över en sval och blåsig natt.
I morse när jag kom ut vid 08,30 så var det 13 grader i luften och 17,5 grader i vattnet.  (i går kväll 21,5 grader i vattnet)

Det är halvmolnigt och småblåsigt idag och inget badväder, men jag återkommer med pooltemp framåt kvällen.
Fördelen med att ha pemsilingan under drivhusplasten är just att man slipper avkylning ifall det blåser.
-Med en termostat med kännaren monterad mot slingan borde jag kunnat dra ännu bättre nytta av även dessa halvkassa dagar.

-Vill tillägga att solvärme av enklare varianter Är inte den ultimata lösningen om man inte har ett brinnande intresse för att konstruera och experimentera.

-Solfångare av mer avancerade slag är nog svåra att räkna hem om man jämför det med en värmepump som även jag själv skulle se som ett självklart alternativ vid en fast poolinstalation.
« Senast ändrad: maj 29, 2014, 11:33:07:07 av Bozton »
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag