CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Regn på poolöverdraget - tungt!  (läst 7681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Regn på poolöverdraget - tungt!
« skrivet: augusti 23, 2007, 08:29:04:04 »
Jag har ett poolsafe överdrag. När det regnat på överdraget, så är det en större operation att lyckas rulla upp överdraget tots att det finns ett dräneringsnät nära ena änden. Jag har provat med att försöka sopa bort vattnet från överdraget och även med att rulla upp en liten bit, pausa och rulla igen. Båda dessa metoder tar lång tid.

Har någon förslag på hur detta görs på bästa sätt?
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Poolgiganten

Utloggad maga05

SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2007, 08:55:50:50 »
Om det är mycket vatten som finns där kan det vara bra med en dränkbar pump att få bort vattnet med. Annars brukar jag lägga en liten tyngd på överdraget så det mesta vattnet stannar där, och sedan tar jag en vanlig vattenslang och suger bort vattnet med häverteffekt.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2007, 09:38:38:38 »
Själv använder jag en dränkpump, lite knöl med sladd och få den att börja pumpa, men när den väl startar är vattnet snart borta och jag slipper få ner det i poolen! Hävert har jag också provat, fungerar men tar en ansenlig tid jmf med pumpen!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad cg_joh

SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #3 skrivet: augusti 23, 2007, 09:39:00:00 »
Jag har ett poolsafe överdrag. När det regnat på överdraget, så är det en större operation att lyckas rulla upp överdraget tots att det finns ett dräneringsnät nära ena änden. Jag har provat med att försöka sopa bort vattnet från överdraget och även med att rulla upp en liten bit, pausa och rulla igen. Båda dessa metoder tar lång tid.

Har någon förslag på hur detta görs på bästa sätt?

Jag köpte en 12 V dränkbarpump från Biltema som jag driver via en gammal batteriladdare. På detta vis pumpar jag först bort allt regnvatten innan jag öppnar poolskyddet. Tar bara några minuter.

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2007, 13:32:02:02 »
Hej Samses och ni andra

 Kan man inte använda sig av vanliga öljetter? Titta ut var det samlas "mest" vatten (markera med lämplig penna) och sätta i några stycken på lämpliga platser runt där? Har man bara ett hyvsat överfyllnadskydd på poolnivån, gör det väl inget om regnvatten kommer i poolen. Öljetter finns ju ned till väldigt små diametrar, men blir de för små kan ju tjockleken på överdraget bli "riktmärket" för hur långt ner man kan gå i diametern. De behöver ju dock något att krampa fast i för att bli kvar på plats, men det står nog på förpackningarna hur tjockt de kan sitta i.
 
Simma lungt.. JPe

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #5 skrivet: augusti 24, 2007, 00:08:25:25 »
Tackar för svar. Det får bli en dränkbar pump. Den kan jag ju ha annan nytta av också.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad Ingvar

SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #6 skrivet: augusti 24, 2007, 10:15:51:51 »
Idén med öljetter tror jag endast fungerar för poolskydd som har egen bärkraft som t.ex. solfolie med luftbubblor, alternativt poolskydd som hänger fritt i luften ovanför vattnet (t.ex. PoolGuard).

Ett vanligt poolskydd som ligger på vattnet har ingen egen bärkraft. Vattnet kommer då att kunna rinna genom öljetterna åt båda hållen. Risken är därför stor att du får mer vatten ovanpå poolskyddet med öljetter än utan.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #7 skrivet: augusti 24, 2007, 16:48:30:30 »

 ???

Ligger era poolskydd på vattenytan...?
Antar att det måste vara så för annars är det väl bara att klippa
upp några små hål i skyddet och låta vattnet rinna ner i poolen...?
Jag har hål i mitt.
Funkar sjyrrre  O0
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #8 skrivet: augusti 24, 2007, 18:59:08:08 »
Har små hull i mitt overdrag slik at regnvattnet renner igjennom. Legger samtidig bobleplasten unner slik at den holder duken oppe, fungerer fint.

Utloggad Ingvar

SV: Regn på poolöverdraget - tungt!
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2007, 16:55:25:25 »
Det verkar inte vara någon inbjudande lösning med dubbla överdrag för spontandopp?
Själv kör jag överdraget med motor. Vattnet ovanpå pressas så småningom av sig självt ut genom dräneringsnätet på kortsidan. Har dock inte reflekterat så mycket över om det sliter på motorn...
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag