CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vintertäckning  (läst 6448 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Vintertäckning
« skrivet: oktober 16, 2006, 11:37:29:29 »
Hej.

Jag är ny på detta enimenta forum, har läst en hel del inlägg, även en del om vintertäckning.
Jag har en ide som jag vill ha synpunkter på.

Om man tömmer ur en del av vattnet och lägger en "bal" frigolit i poolen, sen spänner man
en pressening över frigoliten och fyller därefter upp poolen igen med vatten så att frigoliten
pressar upp presseningen, då blir det liksom en kon som gör att regnvatten och (hoppas jag)
snön rinner/kasar av.

Vad säger ni?? Finns det en chans att det funkar??

Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: Vintertäckning
« Svar #1 skrivet: oktober 16, 2006, 13:44:48:48 »
Det funkar säkert bra! Jag vet inte om frigoliten, som suger åt sig lite vatten, kommer att frysa sönder och bli till smulor. Du kan ju alltid stoppa frigoliten i en (stor) plastpåse så att den håller sig torr.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Vintertäckning
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2006, 14:44:32:32 »
Velkommen til forumet Badpojken. Har selv en luft pute under men klarte ikke å stramme opp systemet så godt at det ble avrenning alle kanter. Derfor fikk jeg tak i brukte takplater. Husk at du også får snø oppå og ikke bare regn. I tillegg vil det frysne vannet presse opp ekstra så duken kan revne.

Edit: trykkfeil
« Senast ändrad: oktober 16, 2006, 16:20:34:34 av Bidd@ »

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #3 skrivet: oktober 16, 2006, 22:53:12:12 »
Det funkar säkert bra! Jag vet inte om frigoliten, som suger åt sig lite vatten, kommer att frysa sönder och bli till smulor. Du kan ju alltid stoppa frigoliten i en (stor) plastpåse så att den håller sig torr.

Det finns ju frigolit som man lägger i marken O0, den är rosa eller blå. T ex så finns det en som heter S80, det är vanlig som man har i väggar och tak inomhus, det har med tätheten att göra.
Tror iofs att man kan lägga den i en plastsäck som du säger :).
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad aromata

SV: Vintertäckning
« Svar #4 skrivet: oktober 17, 2006, 17:22:44:44 »
Jag är inte orolig för frigoliten i sig utan mer för alla elektrostatiska små frigolitkulor som kanske kan bli ett helsike att få bort till våren.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #5 skrivet: oktober 17, 2006, 21:59:11:11 »
Jag är inte orolig för frigoliten i sig utan mer för alla elektrostatiska små frigolitkulor som kanske kan bli ett helsike att få bort till våren.

Ok, då stoppar jag frigoliten i en stor plastsäck så får vi se hur det går.
Tack för varningen :)
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad Poolnovisen

  • Kan lite mer
  • ***
  • Antal inlägg: 31
  • Total likes: 0
  • Frågan är om man någonsin kommer bli helt färdig
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #6 skrivet: oktober 30, 2006, 12:38:21:21 »
Hej!

Jag har haft "frigolit" liggandes ute under vintern och den har aldrig frusit sönder, så jag kan inte se någon anledning att lägga den i plastpåse.

Har också hört att "frigolit ska vara bra att lägga i vattnet under vintern, för att på så sätt ta upp den expansion som bildas när vattnet fryser (i stället för plastdunkar)

MVH
Kenneth
Primastarpool 4,6X1,05 Byggd sommaren 2006.

Utloggad Badpojken

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Staffanstorp/Skåne
  • Antal inlägg: 67
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #7 skrivet: oktober 30, 2006, 22:51:54:54 »
Hej!

Jag har haft "frigolit" liggandes ute under vintern och den har aldrig frusit sönder, så jag kan inte se någon anledning att lägga den i plastpåse.

Har också hört att "frigolit ska vara bra att lägga i vattnet under vintern, för att på så sätt ta upp den expansion som bildas när vattnet fryser (i stället för plastdunkar)

MVH
Kenneth


Se där, då fyller frigoliten två funktioner O0.
Nu är det så att blåst och regn fick frigoliten att flytta på sig, den "landa" i kanten på poolen >:(.
Någon som har idèer hur man ska få den att ligga kvar mitt i poolen <help>? Presseningen blir inte så hårt uppspänd att den håller regnvattnet borta >ohno>,tyvärr, utan den sjunker vid polkanten, när sen vinden ligger på så flyttar frigoliten sig och då sjunker pressen ner pga regnvattnet och då är det näst intill omöjligt att flytta den till mitten igen.

Rörigt, hoppas ni fattar vad jag menar ::)
Bestway steel pro frame pool.
Sandfilter från Harald Nyborg.

Utloggad Ello

  • Stolt byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Everöd
  • Antal inlägg: 176
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Mitt poolbygge
    • Visa profil
SV: Vintertäckning
« Svar #8 skrivet: oktober 31, 2006, 07:19:34:34 »
Javisst allt är solklart <sol>
En linerpool inbyggd I trädecket med rillade bruna trallbrädor som sarg.
Uppvärmning med 17 m2 solpaneler som drivs av pumpen till reningsverket och ger 30 grader I poolen.Bilder på bygget finns här https://www-lagring.telia.se/Shares/Home.aspx?ShareID=b25c99f4-d150-4b0c-8688-80386bf88fc7&IsMedia=True

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag