Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11  (läst 3470 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« skrivet: juni 06, 2013, 23:06:57:57 »
Jag har problem med uppvärmningen med Nibes poolvärmekit pool 11.
Jag installerade förra året Nibes pool11 till min Nibe 1135-10kW.
Jag gjorde då endast en funktionskontroll av anläggningen och det funkade. Nu i år så körde jag igång och testade  poolvärmaren igen. Anledningen till att jag inte kört igång kontinuerligt är att jag inte har löst problemet med vad jag ska ha för sorts upprullare till bubbelplasten, eftersom jag har en stor rund pool som är 7,3m i diameter. Men jag tror att jag har löst problemet. Jag tar helt sonika en flyttbar upprullare som är ca 6m bred och viker in överskottet på bubbelplasten på var sida när jag rullar in.

Men nu till problemet; jag får inte upp någon temperatur på fram ledningsvattnet till värme-växlaren. I morse kl 10:00, då jag startade igång poolvärmaren var temperaturen i poolen 19,4 grader och VP-ut fram ledningstemperaturen till värme-växlaren 27,5 grader. Nu på eftermiddagen 16:30 så har pooltemperaturen stigit till 22,1 grader och fram ledningstemperaturen till poolvärmeväxlaren sjunkit och är nu endast 22,7 grader och börvärdet står på 20,5 grader. Utetemperaturen är 23 grader. Brie in är 12,5 grader. Vad är det för fel?  <hmm> Det är ju långt ifrån dom framledningstemperaturer på VP-ut på 38-40 grader som man brukar tala om.<dontkn> Jag har svårt att tänka mig att jag ska kunna uppnå önskad pooltemp på 28 grader när framledningen till värmeväxlaren ligger lägre. Mitt system är kopplat på följande vis. Jag har en huvudslinga med två stycken returer till poolen från poolens cirkulationspump. Efter cirkulationspumpen på huvudslingan, så finns det en kran, med vilken man kan stänga eller strypa flödet, på huvudslingan. Före denna kran sitter ett klenare (by past) avstick, som också är försett med en kran. Det här avsticket leder ner i pannrummet till poolvärmeväxlaren. Returen från växlaren är sedan påkopplad på huvudslingan före returerna. Jag har försökt att ratta lite på dessa kranar, men inte nått något resultat som höjer VP-ns framledningstemperatur. Jag vore tacksam om jag kan få lite råd så jag kan få ordning på prylarna.  <help>

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2013, 06:10:59:59 »
Har du ställt in rätt temp på pool11 och mäter den temp på rätt ställe? Antar att pool11 styr när vp ska producera varmt vatten....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Jarlen

SV: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2013, 12:15:08:08 »
Har du ställt in rätt temp på pool11 och mäter den temp på rätt ställe? Antar att pool11 styr när vp ska producera varmt vatten....
Tack Mathias för ett snabbt svar. O0
Jag har inställt på 30 grader, och känselkroppen för poolvärmaren sitter på poolcirkulationsledningen mellan poolpumpmotorn och värmeväxlaren. Jag har strypt vattenflödet från poolen in i värmeväxlaren ganska kraftigt och fått upp temperaturen på VP-ut till 27 grader Men det är inte tllräckligt, tycker jag.

Utloggad MathiasS

SV: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2013, 13:51:45:45 »
Då har du grunden rätt iaf.....vet inte om jag kan råda mer eftersom jag inte har en sådan manick själv....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2013, 17:00:11:11 »
Det är nog bara fysiken som spökar. Det tar tid att värma vatten om man inte har oändlig effekt och du har ”bara” 10 kW som mest, i praktiken troligen mindre.

Om flödet är t ex 20 liter/minut och man värmer med 10 kW så ökar temperaturen ca 7 grader. Lägre flöde ger större temperaturökning men hos en mindre volym vatten.

Om din pool har vattendjupet 1,35 m och 7,3 m i diameter så blir det 56 kubikmeter. Ska man höja temperaturen på den volymen vatten 10 grader med 10 kW så tar det 65 timmar om det sker helt utan förluster. I praktiken finns förluster men också solen som hjälper till.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Jarlen

SV: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2013, 17:21:44:44 »
Det är nog bara fysiken som spökar. Det tar tid att värma vatten om man inte har oändlig effekt och du har ”bara” 10 kW som mest, i praktiken troligen mindre. Om flödet är t ex 20 liter/minut och man värmer med 10 kW så ökar
temperaturen ca 7 grader. Lägre flöde ger större temperaturökning men hos en mindre volym vatten. Om din pool har vattendjupet 1,35 m och 7,3 m i diameter så blir det 56 kubikmeter. Ska man höja temperaturen på den volymen vatten 10 grader med 10 kW så tar det 65 timmar om det sker helt utan förluster. I praktiken finns förluster men också solen som hjälper till.

Tack Tommy!
Du konfirmerar precis de tankar som jag kommit fram till. Spörsmålet är nu; vinner jag någonting på att dämpa flödet och få en högre fram ledningstemperatur eller ska jag släppa på och få en lägre fram ledningstemperatur. Har jag något att tjäna i något av fallen? <hmm>

Utloggad Kojak

SV: Problem med uppvärmning med Nibes pool 11
« Svar #6 skrivet: juni 07, 2013, 21:01:03:03 »
Jag föreslår att du ger upp dina tankar med att poolen skall vara en oas i paradiset och täcker över den så ska du se att du får upp värmen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag