Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Virvel och gurgel i breddavloppet  (läst 4602 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielF

Virvel och gurgel i breddavloppet
« skrivet: juni 23, 2010, 18:31:18:18 »
Hej,

Har en gjuten/murad ovanmarkspool som är åttakantig 4,85x1,50 ~ 30m3 (inköpt på Pool & Hälsa i Kungsbacka av förra ägaren av huset). Får ofta virvel i breddavloppet som för med sig att ibland kommer det lite luft ur de två inspruten av vatten, vilket medför "bubblor" efter poolkanterna, klorpuckarna går åt snabbare och överklorerar poolen samt själva "ojludet" i sig.

Cirkulationen drivs av en Badu 90 (11m3/hr) som sitter monterad i källaren, poolen värms med bergvärme och en värmeväxlare från Pahléns. Breddavloppet är också Pahléns.

Just nu ligger vattennivån knappt 1cm under breddavloppet topp, jag har haft den så högt som 1mm, men efter tag börjar det ändå "gurgla", men det är inte helt konsekvent.

Har jag luft i systemet, isf. hur blir jag av med det? Har fyllt på vatten flertal ggr (eftersom det dunstar i solen) och det dämpar högst temporärt för att sen återkomma. Sandfiltret ligger under 1bar i tryck och glaset är rent, trots detta backspolar jag det minst varannan vecka.

Poolen är lite använd hittills i år. Hur attans blir jag av med virveln och gurglet?

Tack på förhand!
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2010, 18:43:44:44 »
Det låter som om du har en överdimensionerad cirkulationspump som ger för högt flöde.
Ett standard breddavlopp skall inte kunna sugas tomt om man har så hög nivå som du har om inte flödet är för kraftigt.
Stryp flödet lite, eller skaffa en mindre pump, då spar du lite elenergi på köpet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad DanielF

SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2010, 19:05:58:58 »
okej det är Specks nästa minst pump i deras Badu 90 serie (90/11). Det känns som problemet accelerat i takt med att poolen blivit varm (ca 29C) och att temperaturen ute blivit +10.

Probelmet är att manualen är på ca 12sidor och det står inget om hur man sänker hastigheten på den, och det finns bara en av/på knapp på den. T ex på min lilla Wilo pump för golvvärmen, där kan min minsann ställa tre olika hastigheter, den kostar väl knappt 1 500:-, medans poolpumpen går runt 8-10Tkr.

Får väl tömma pumpen och rengöra filtret och se om det hjälper, men tycker det ser hyfsat rent ut där, fast de lär juh inte påverka att den är "för bra".

Är du säker på att 11m3/hr för 30m3 vatten är överdimensionerat, jag som hade tänkt att byta "upp mig" om några år?!
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Utloggad DanielF

SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2010, 19:37:05:05 »
okej gjorde några tester som inte gör mig klok:

Stängde av ventilen "in" med tanke på att tömma pumpen, då började det med gång knorra och "läcka" från filtret, vilket gav mig siglanen att "in" nog är till poolen och inte från poolen. Så jag stänge "ut" istället, vilket borde fyllt pumpen, vilket det inte gjorde.

Gick upp och lyfte ur lövkorgen i breddavloppet, med gång tystnade det, och det fylldes, för att snart spruta luft i inloppen för att sen gurgla, i med lövkorgen, precis samma fenomen.

Blir inte klok på det.  :-\
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2010, 22:30:59:59 »
sitter skvalpluckan korrekt monterad. Om inte får du gurgel om någon badar

Utloggad aromata

SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2010, 23:00:40:40 »
Min pump är på 0,55 kWh och den ska vid 1 kg tryck ge 200 liter per minut vilket är det samma som 12 kbm/timme (min pool är 45 kbm). Din pump verkar vara rätt dimensionerad.

Jag gissar, i likhet med Nimajneb, på skvalpluckan.

Fattar inte riktigt hur du menar när du ställer dina ventiler.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2010, 06:13:51:51 »
Kan du inte bifoga en bild över installationen av pump och sandfilter.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2010, 10:21:06:06 »
Kolla så att inte filterkorgen i pumpen är igensatt, kan bli samma fenomen.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad DanielF

SV: Virvel och gurgel i breddavloppet
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2010, 23:43:44:44 »
Det var svall-luckan som fastnat och hakat upp sig. När man är ny i poolvärlden och inte vet vad som skall var hur, då är det inte lätt. Forumet är grymt får alltid bra svar!

Luckan är nu sin plats igen och inte fastkilad och inget gurgel. Nu får man bara hoppas på inte för starka kalla vindar imorgon, så kanske man kan slå något rekord med 17 vuxna och 6 barn i poolen samtidgt. ;-)

Glad midsommar och tack för hjälpen!
4,85x1,50 murad ovanmarkspool. Badu 90 poolpump, uppvärmning IVT Bergvärme.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag