CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fråga om pumpplacering, lite brådis...  (läst 1750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stregnil

Fråga om pumpplacering, lite brådis...
« skrivet: juli 14, 2013, 08:26:44:44 »
Hej,

Sista dagen av trädäcksbygget runt poolen och det är dags att fixa pumpen.
Min svåger som hjälper mig att bygga tycker det vore bästa att ställa ner den på marken mellan 2 reglar för att inte få så hög låda på däcket. Fördelen blir att själva motorn ligger under trädäcket och får bra ventilation i det utrymmet.
Vad bör jag sätta pump och sandfilter på, kan det funka med 5cm inlodad byggfrigolit? Jag vill givetvis göra den så tystgående som möjligt...
Eftersom slangarna nu kommer gå under trädäcket så funderar jag på om dessa skall bytas till några i bättre kvalitet, läst något om PEM-slang?
Andra allmänna tips och råd inför dagens arbete?

Ps. enligt bild så ska pumpen in i hörnan mellan några reglar för att komma ner ca 35cm

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Fråga om pumpplacering, lite brådis...
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2013, 08:35:04:04 »
Kan du få ner pumpen under vattennivån underlättar det förstås. Ingen risk att pumpen går  torr och lättare att starta upp om vattner rinner självt till pumpen.

Det är klart att det blir lite mer beständigt om du byter ut de blåa flimsiga slangarna me jag gissar att det drar med sig en del extra jobb i slangändarna - är armaturerna förberedda för andra kopplingar?

PEM kan ju bara lite jobbig att brottas med om du inte förberett för det, men mjuk PVC slang går bra att böja och tål att frysas. Dock mycket dyrare än pem.

Friggo under blir säkert bra - kanske ska du blanda ett par säckar betong som fundament?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Fråga om pumpplacering, lite brådis...
« Svar #2 skrivet: juli 16, 2013, 20:46:04:04 »
Glöm inte bort att pumpen behöver ordentligt med kylluft för att inte bli överhettad och förstörd ! En bekant till oss lyckades bränna sin pump när han byggde in den i en isolerad låda för att få ned ljudet. Ca 10-14 % av effekten blir värme och måste bort via ventilation.

PEM-slang är tålig men lite styv, dock inte värre än att den går att hantera. Har man något särskilt svårt ställe kan man ju värma den lite.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag