Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Novisfrågor om att värma poolvatten.  (läst 29760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde73

Novisfrågor om att värma poolvatten.
« skrivet: maj 31, 2009, 09:18:52:52 »
Har precis fått en mindre rampool på knappt 7 m3 som nu är fylld med vatten. Min fråga är om solvärmen räcker för att värma vattnet i poolen? Solen kommer stegvis att täcka poolen från kl. 10 och hela poolen är täck av sol en dryg timma senare. Måste jag ha någon form av extra värmare för att få upp en behaglig temp i vattnet? Vad skall jag satsa på då ekonomin är starkt begränsad för tillfället? Poolen är 3,6 x 0,8. Till poolen följer en billigt pappersfilter pump.

Tacksam för alla tips och rådgivningar.

Poolgiganten

Utloggad William

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2009, 09:24:49:49 »
Har precis fått en mindre rampool på knappt 7 m3 som nu är fylld med vatten. Min fråga är om solvärmen räcker för att värma vattnet i poolen? Solen kommer stegvis att täcka poolen från kl. 10 och hela poolen är täck av sol en dryg timma senare. Måste jag ha någon form av extra värmare för att få upp en behaglig temp i vattnet? Vad skall jag satsa på då ekonomin är starkt begränsad för tillfället? Poolen är 3,6 x 0,8. Till poolen följer en billigt pappersfilter pump.

Tacksam för alla tips och rådgivningar.

Beror ju på vad du räknar som behaglig badtemperatur. Annars har ju Primastar billiga solpaneler.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad hedde73

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #2 skrivet: maj 31, 2009, 09:42:32:32 »
Vad är troligt att man skulle kunna komma upp i för temperatur genom enbart uppvärmning av solen, alltså inga solpaneler?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #3 skrivet: maj 31, 2009, 09:56:20:20 »
Under sommaren så skulle jag säga allt emellan 18-25 grader, beroende på vilken tempertatur du har ute o hur mycket sol det finns. För det mesta kommer den att ligga mellan 20-22 grader. Det gjorde i alla fall våran gamla runda uppblåsbara 3.6m pool.

Vill du ha en budget variant till uppvärmning så köper du helt enkelt lite trädgårdsslang o lägger uppe på garagetaket o en liten cirkulationspump till detta.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad hedde73

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2009, 10:12:19:19 »
Kommer inte åt primastars hemsida. Någon som har koll på vad en solpanel till min pool skulle kunna gå på? Om man kör på budgetvarianten, finns det någon som kan förklara i detalj hur man gör en sådan lösning, då jag själv ej har riktigt den kunskapen vad det gäller det. :)
Hur funkar det med poolvärmare, typ en sådan som dom säljer på Jula: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=951101 eller liknande?
« Senast ändrad: maj 31, 2009, 10:27:13:13 av hedde73 »

Utloggad William

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2009, 19:30:22:22 »
Kommer inte åt primastars hemsida.

Den är ju helt förändrad bara på ett par dagar???????? Går ju inte hitta ett dugg av deras prylar.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Fia

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2009, 19:43:55:55 »
Vill du ha budget så är nog dessa El nino bättre och räcker bra att värma upp din pool.
Köper du båda bas satsen o expansionen så får du varmt när solen skiner.

http://www.poolfixaren.se/Pool-Spa-tillbehr/Solpaneler/

Jag fick den att fungera.
http://www.primastar.nu/index.htm
« Senast ändrad: maj 31, 2009, 19:47:23:23 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad wanegardh

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #7 skrivet: maj 31, 2009, 19:54:33:33 »
Jag har i heller inte haft problem med deras sida,och den ser likadan ut som vanligt.
Använder ni IE eller Firefox?

Utloggad nic2

  • Budgetpoolare
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 57
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Bestway 7m3, sandfilter 3m3/h, 2kW elvärmare.
    • Visa profil
SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2009, 20:07:14:14 »
Hej hedde73!

Jag har en likadan pool som du, 7m3 rörpool.
Jag har även värmaren från Jula som du länkade till.

Solen kommer åt poolen hela dagen, nu när jag drog på täcket så var det 23gr i poolen, ingen värmare igång på ett par veckor.
Fyllde poolen i början på maj, hade lovat tösen poolparty på hennes födelsedag.
Vattnet höll 8gr när den var färdigfylld på söndagen, körde med värmaren på konstant till fredagen då partyt skulle äga rum.
19gr var vattentempen då, och då hade det ändå vart 2 frostnätter under veckan. Så värmaren gör ett bra jobb, men blir dyrt när den används.

Ska man bara bada vid rejäla högtryck så fixar solen ganska lätt en badtemp på 22-25gr, med värmaren konstant på så kanske 4-5gr extra.
Vill man däremot ta ett dopp även vid halvdant väder, då är nog värmaren ett perfekt komplement.

Jag är nog för snål för att ha värmaren igång hela sommaren. ;)

/nic2

Utloggad William

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #9 skrivet: juni 01, 2009, 05:19:34:34 »
Jag har i heller inte haft problem med deras sida,och den ser likadan ut som vanligt.
Använder ni IE eller Firefox?
Kanske var tillfälligt igår, för nu funkar sidan som vanligt. Igår försökte jag i första hand med Safari sen med Firefox och Camino. (Jag har Camino som startsida till det här forumet)
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad hedde73

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #10 skrivet: juni 01, 2009, 12:27:32:32 »
Om man har ett överdrag på poolen, alltså inget värmeöverdrag utan det som följer med poolen. Värmer man då vattnet snabbare om man låter det ligga kvar tills dess att man skall bada, eller är det bättre att ta av det när solen kommer fram?

Utloggad Fia

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #11 skrivet: juni 01, 2009, 19:07:06:06 »
Om du tillför någon form av värme så skulle jag låta det ligga på, men om du inte gör det o solen skiner så skulle jag ta av det.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #12 skrivet: juni 01, 2009, 21:12:14:14 »
Om du tillför någon form av värme så skulle jag låta det ligga på, men om du inte gör det o solen skiner så skulle jag ta av det.

nja.. om överdraget har en mörkare färg så är det bättre att ha det på. Vitt eller silver kan man ta bort.

Men överdriv inte detta bestäm erdagför dag, baddag....överdrag av....icke baddag överdrag på oberoende av väder.
Tänk på att överdraget ur värmeisolerande synvinkel är lika viktigt som att isolera upp mot vinden.

Utloggad William

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #13 skrivet: juni 01, 2009, 21:44:47:47 »
Om du tillför någon form av värme så skulle jag låta det ligga på, men om du inte gör det o solen skiner så skulle jag ta av det.

Håller helt med Fia. Efter många år så vet jag hur det funkar.

Förresten, Glömde säga God Natt för nu loggar jag ut.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #14 skrivet: juni 01, 2009, 22:09:14:14 »
Hej,

Vill inte direkt säga emot William och Fia, men jag tror det beror mycket på vilken typ av täckning det är, det har större betydelse än t.ex färgen. Är det ett täcke som inte släpper igenom vatten dvs blir torrt på ovansidan så skulle jag låta det ligga på när man inte badar oavsett väder. Logiken bakom det påståendet är att den största energiförbrukaren är vattenavsdunstning, det går åt mycket energi för att omvandla vätskeformigt vatten till vattenånga. Har man ett vattentätt överdrag så dunstar inte vattnet --> varmare pool.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #15 skrivet: juni 01, 2009, 22:50:53:53 »
Om man har ett överdrag på poolen, alltså inget värmeöverdrag utan det som följer med poolen. Värmer man då vattnet snabbare om man låter det ligga kvar tills dess att man skall bada, eller är det bättre att ta av det när solen kommer fram?
Hänger på vad du menar med "det som följer med poolen"? Är det vanlig s.k. solfolie så rekommenderas det endast att tas av vid bad pga. (citat): "Tack vare att folien är något transparent och har luftkuddar fungerar solfolien även som poolvärmare eftersom den verkar som en solfångare. Den absorberar solvärmen som överförs till vattnet och undersidan är silverbelagd så att värmen återreflekteras vilket gör den upp till 18% effektivare än utan. Klorförbrukning och algtillväxt minskar och poolen blir mer lättskött." (slut citat Folkpool)
http://www.folkpool.se/pool-produkter/pooloverdrag/solfolie

Se även solfolieprincipbild som är hämtad från http://www.hempool.se/prodtype.asp?PT_ID=914&MotherPT_ID=0&blnMenuExpand=y&blnMenuNew=y&strPageHistory=cat&gclid=CKeNqqD46ZoCFcE63godhCa8BA och kanske kan ge en förklarande uppfattning.

Är det annan sort du menar håller jag helt med "Housedad", dvs. "det beror mycket på vilken typ av täckning det är, det har större betydelse än t.ex färgen"

Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #16 skrivet: juni 01, 2009, 23:50:38:38 »
Idealtäckningen har:

Svart värmeabsorberande ovansida (Tillför maximal energi till poolen)
Ljus/Silver reflekterande undersida
Termos bubbler (förhindrar dock lite av uppvärmningen)
tät mot vattenånga och vind (Den stora värmeförlust boven)

Mao en ganska typisk solfolie med undantaget av den svarta ovansidan som ingen vill ha för då ser man inte poolbelysningen.

det viktigaste är svart ovansida och att den håller vattenångan på plats.


Utloggad William

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #17 skrivet: juni 02, 2009, 07:52:47:47 »
Jag tog för givet att det var ett pooltäcke som släpper igenom regnvatten så det inte bildas några vattenpölar som på mitt. Mitt är grönt och hårt "säckvävt".
Hindrar avdunstning och kemikaliförbrukning samt håller värmen hyfsat.
Trodde det var den typen som följer med nya pooler.

Men antag att det är 20° i vattnet då jag lägger på det, och inte tar av det under en solig vecka så har det inte direkt värmt vattnet något.
Normalt lägger jag inte på det annat än om vi är borta, utan det får räcka med bubbelplasten. Visserligen skyddar den inte lika bra mot kemikalieförbrukningen men får duga.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad puttalex

SV: Novisfrågor om att värma poolvatten.
« Svar #18 skrivet: juni 04, 2009, 18:50:15:15 »
hej på er.
 innan vi grävde våran folkpool, så hade vi en bestway (14000 liter).
 Fick då en lösning på uppvärmning av en bekant (och då en mycket billig sådan) Vi slängde helt sonika i svarta sopsäckar i poolen när solen sken och kan garantera att detta funkade väldigt bra.
 En ganska simpel lösning, men bra!!!
 
Ha en bra badsommar alla glada

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag