CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Laga kanot  (läst 3922 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Laga kanot
« skrivet: juli 02, 2017, 02:30:40:40 »
Vet ju att det finns en del kunniga i plastning här på forumet, så jag tänkte att jag ställer frågan här.

Vi har en kanadensare som var lagad när vi köpte den för några år sedan. Den läcker i den lagningen, men inte mer än att man hinner paddla sin lilla tur och det har kommit in kanske 1-2 deciliter. Men det retar mig att den läcker, och sedan kan jag tänka mig att det är en försvagning när man kliver i den i samband med i- och urstigning.

Hur tycker ni att man bör gå tillväga? Min tanke är att slipa ner ca 2-3 mm både på ut- och insida, sedan plasta på med plast och glasfiber. Slipa slätt och sedan lacka med gelcoat i lämplig färg. Blir att ta bort gummilisten i kanten i samband med det jobbet. Bör man ha tält över när man lackar? Två st enkla 3x3 meters? Kanadensaren är ca 5 m lång. Vad ska man ha för spruta till gelcoaten? Eller kan man lägga på den med pensel?






/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Laga kanot
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2017, 10:51:06:06 »
Det verkar vara något fundamentalt fel med hur den är byggd. Påminner lite om min pool som ju också spricker. Om inte dina sprickor är resultatet av mycket våld så är den nog för tunn i laminatet. I så fall är det nog hopplöst att laga så det håller någon längre tid. Är det inget strukturellt fel så är det kanske lönt att laga? Vad kostar en felfri begagnad?

Arbetsgången är ungefär:

Tvätta så rent som möjligt med såpa eller liknande och vatten.
Tvätta med ren aceton. Använd hanskar som helst ska vara av butylgummi men de vet jag inte var man får tag på längre. Seasea säljer handskar för plastning som håller 1-2 dagar.
Om man slipar före tvätt med aceton så gnider man in fett i plasten, ett vanligt fel som många gör.
Slipa ur rejält runt sprickorna.

Plasta fast lagom många lager glasfiber med polyester. Glasfibern ska mättas ordentligt och all luft ska pressas ur. Det går bra med vanlig roller. Jag använder roller med mindre diameter än den man brukar använda till väggar och tak. Det blir mindre spill så. Rollerhylsorna kasseras efter en användning. Hopplöst att få rent och aceton är inte gratis. Köp ren aceton på dunk.

Använd en bra andningsmask som t ex Sundströms halvmask i silikon som inte trycker sönder näsan lika illa som sämre masker. Gas och partikelfilter behövs till masken.

Polyester och gelcoat köps lämpligen i 20kg hinkar som brukar kosta 1500-1700kr styck.
Som härdare används MEK peroxid. Tänk på att alltid förvara härdaren svalt (googla på MEK peroxide accident). Det är viktigt att härdaren blandas ordentligt med en riktig omrörare. Rör minst en minut kanske två. När man lägger polyester har man oftast mer än 20 minuter på sig.

Ett av problemen vid plastning är att det måste vara minst 20 grader ända tills plasten har härdat. Helst ska man plasta alla lager efter varandra innan förra lagret har härdat helt. Härdar det helt ska man rugga upp ytan lätt med slipmaskinen.

När man är nöjd med antal lager glasfiber och polyester så lägger man ett lager gelcoat. Här har man kanske bara 15 minuter på sig. Det går inte att slöa ner härdningshastigheten med mindre mängd härdare. Det lär vara ett bra sätt att skaffa sig böldpest/plastpest.

Efter gelcoatlagret så lägger man ett lager topcoat. Topcoat får man genom att blanda 4-5% vaxlösning. Blanda vaxet i gelcoaten strax före härdaren blandas. Blanda inte större mängd topcoat och försök spara i burken någon längre tid. Det förstörs på några månader.

Jag har aldrig sprutat plast. Det är olika varianter som läggs för hand eller sprutas så det måste man bestämma före köp. Jag inbillar mig att stanken av styren blir om möjligt ännu värre vid sprutning än vid handpåläggning. Jag blandar aldrig mindre än 1 liter plast åt gången. Som mest har jag blandat 5 liter och lyckats få ut det på 15-20 minuter men det är ju lite andra ytor i en pool. Mindre än 1 liter gör det svårt att dosera härdare. 1 liter plast ska ha 15-20 ml härdare.

Se till att ha gott om trasor eller en rulle bra papper tillgängligt för att torka bort spill och slabb. Använd heltäckande klädel. Plast på huden är inte kul.

Plasten är väldigt hård och svår att slipa. Med de små ytorna på en kanot kanske det går med en enklare slipmaskin men det blir svårt att hitta slippapper som biter bra. Jag insåg att jag behövde en riktig slipmaskin och anskaffade direkt en Festool Rotex 150. Papper använder jag Festool Saphir P24. Sernbrandt i Stuvsta är en bra affär för riktiga maskiner. Eventuellt kan man köra Festools slippapper på någon enklare maskin, det har jag aldrig provat. Med en riktig dammsugare kopplad till slipmaskinen håller papperen väldigt bra, närmare en timme är möjligt.

Färger annat än vit finns inte i lager utan måste beställas. Det går normalt på ca en vecka men inte alls i semestertider. De gånger jag har beställt från Seasea har det alltid gått fel på olika sätt. Han som sköter plasten har svårt för sig. En gång har jag beställt hos Erlandssons brygga, den gången blev det rätt direkt. Nu har jag gått över till vitt som Seasea alltid har på hyllan. Vit gelcoat blir svagt blått när vattnet kommer i poolen. Ganska snyggt som vi sett flera exempel på här.

https://www.seasea.se/plast-glasfiber/polyester-epoxi/polyester/polyesterplast-norpol-440-m850
https://www.seasea.se/plast-glasfiber/gelcoat/gelcoat-20kg/gelcoat-norpol-gs
https://www.seasea.se/plast-glasfiber/h%C3%A4rdare-l%C3%B6sningsmedel/h%C3%A4rdare/h%C3%A4rdare-mek-peroxid
https://www.seasea.se/plast-glasfiber/gelcoat/gelcoat-0-10kg/vaxl%C3%B6sning
https://www.skyddskompaniet.se/product/halvmask-sundstrom-sr-100?referer=google-shopping&gclid=CI3R65Ob6tQCFQaLsgodMyYPYg

Det finns lite gamla trådar om plastning. Poolersw körde med högre kvalité på plast. Oklart om det är lönt på en kanot?
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9992.msg75210#msg75210

Lycka till och fråga på om något är oklart!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Laga kanot
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2017, 12:45:17:17 »
....eller köp en havskajak istället, det är mycket roligare.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Laga kanot
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2017, 12:49:40:40 »
Låter som ett gott råd men då får han ju inte lära sig att plasta  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Laga kanot
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2017, 14:27:43:43 »
Han kan köpa en svindyr kajak i glasfiber? Från götakanalfilmerna vet vi ju att det blir tokigt med en i plåt iallafall.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Laga kanot
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2017, 15:09:43:43 »
Då kanske han får plasta ändå, om han gör som i filmen  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Laga kanot
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2017, 15:28:15:15 »
Jag tror att den utsatts för orimligt med våld, typ tappats när man lyft ner den från takräcke eller liknande, alternativt att någon har "hoppat" in i kanoten. Jag har ju inte tänkt plasta om hela kanoten, vilket då medför att 20 kg är liiiite för mycket. Men det kanske man måste?

Om jag tolkar din beskrivning rätt så har du inte sprutat gelcoat, du har inte skrivit hur du gjort men jag gissar på roller.

Hur stor yta räcker 1 kg gelcoat till?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Laga kanot
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2017, 15:34:15:15 »
Man ska lägga gelcoat och toppcoat i 0,5 mm tjockt skikt. Literpriset på 1 kg förpackningen är väldigt högt. Tyvärr finns inget mellan 1 och 20 kg. Är det bara små ytor kanske 1 liten burk räcker? Roller med liten diameter har jag kört med. Från Seasea eller Woody. Bra att tvätta ur roller före användning, de brukar släppa ludd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag