CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Finns det billiga flödesvakter?  (läst 9939 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad utopiazz

Finns det billiga flödesvakter?
« skrivet: juni 17, 2009, 15:25:35:35 »
Är på jakt efter ett par billiga flödesvakter. Kan kineserna bygga poolvärmare som innehåller en flödesvakt och sälja hela kitet för 1500-200:- så borde det ju finnas lösa flödesvakter till en billig penning  <dontkn>

Eftersom jag kommer att styra min anläggning med kontaktorer så är det inget krav att flödesvakten klarar 220V utan 12V räcker.

Förvisso finns Pahlens flödesvakt men den är inte speciellt billig.

Poolgiganten

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2009, 16:41:55:55 »
Hej hur har det gått fick du tag på flödesvakt eller?
Såg idag att ÖoB säljer denna vecka för 109kr finns även en
länspump passande 129kr
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad utopiazz

SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2009, 23:50:44:44 »
Om jag ser rätt i deras annonsblad så är det en nivåvakt som kostar 109:-
http://www.öob.se/annonsbladet/nyttannonsbladoverskottsbolaget/pdf/5.3.html

Det jag är ute efter är en flödesvakt som ska känna av att pumpen verkligen går som den ska. Min tanke är att ha en flödesvakt som stoppar pumpen om den går torr och ett övertrycksskydd som ska stoppa den om trycket blir för högt (t.ex. vid stopp i filtret).

Utloggad Drogen

SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2009, 06:21:56:56 »
Jag har tänkt att använda en analog tryckgivare för det ändamålet. Om pumpen inte får vatten är trycket lågt och då får pumpen stoppa för det. Då får samma givare stoppa både för lågt och högt tryck. Fast jag misstänker att även dessa givare är dyra. Jag har fått min ifrån en skrotad kylvattenanläggning på en industri. Två "tryckbrytare" varav en för väldigt lågt tryck kanske skulle funka..?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad utopiazz

SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #4 skrivet: juni 26, 2009, 07:49:05:05 »
Det skulle säkert fungera med tryckgivare. Jag antar att du syftar på den typ som används till pumpautomater och kompressorer. Nackdelen är att dom oftast inte går att ställa tillräckligt lågt.

Eller jag kanske tänker fel

Utloggad imtkjlu

  • Glad pool ägare...
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #5 skrivet: juni 26, 2009, 16:14:07:07 »
Även jag skulle vilja ha en tryckvakt som bryter om inte pumpen startat.
Jag kan vid timerstyrning ibland råka ut för att den ej startar bara brummar å sen löser motorskyddet ut. vid nästa startförsök så går det utan problem.
Vad är det som gör att den ej startar ibland ?
Pumpen är en 3-fas Pahlen brons pump.

Mvh Kjelle
Pool: Lomart 15*30 (oval 9.22*4.50)
Uppvärmd med 18m2 solpaneler

Utloggad Guiness

SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2009, 00:30:12:12 »
Men.....
Jag utgår ifrån att flödesvakten är seriekopplad med tex en timer. Om nu pumpen stannar av naturliga skäl (typ timern stänger av den) då reagerar flödesvakten med att bryta strömmen eftersom trycket är noll. Hur skall man få igång pumpen sedan? Strömmen når ju inte pumpen innan flödesvakten rapporterar att vattnet flödar vilket det inte gör innan pumpen startar...osv. Moment 22. Fast man kanske kan koppla ihop någon krets där pumpen tillåts gå några sekunder trots att flödesvakten rapporterar "inget flöde". Någon som har lösningen på det?
Ovanmarkpool 6m * 3m gjuten med skalblock på betongplatta. Solfångare med automatik och värmeväxlare kopplad till pelletspanna och luft/vatten VP CTC EcoAir 107. Baquacil och inga röda ögon. :)

Utloggad utopiazz

SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #7 skrivet: juli 21, 2009, 07:51:37:37 »
Det finns flera olika varianter som man kan lösa det med.

Den enklaste är att man har en tryckknapp som sitter som en brygga över flödesvakten. Medans pumpen bygger upp tryck så får man vackert trycka på knappen. Jämför med att hålla startnyckeln i bilen i startläget tills motorn startat. Funkar dåligt med timer

Lite mer avancerat så sitter det ett tidrelä istället för tryckknappen. Tidrelät sluter kretsen medans trycket byggs upp. Tror nog att det är en av de vanligaste lösningarna.

Jag har löst det med en PLC (Programmable Logic Controller) som sköter om det hela. Den innehåller diverse funktioner men en av dessa är just tidsfördröjningen vid pumpstart. En annan är att den inte stänger av pumpen direkt bara för att det kommer lite luft  ledningen. Om flödesvakten bryter strömmen så måste det ske under minst 2 sekunder för att pumpen ska stanna.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #8 skrivet: juli 21, 2009, 11:55:18:18 »
Använder 2st tryckgivare av denna sort http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/mekanisk-tryckbrytare-250-v-foerzinkad-staal-0-2-t.html

Mekanisk tryckbrytare - 250 V - förzinkad stål - 0,2 till 400 bar - växlare
0,2...2,5 bar  25 bar 233,60 SEK 351729150023 (511kr med frakt/moms, inte så billigt som jag tänkt mig)

Låg tryck är tidsfördröjt vid start av pump med 3s. Inga problem med dessa, de löser ut direkt både vid högt o lågt tryckt.

Enda jag är lite besviken på är hysteresen som är lite för stor, men det fungerar. Tog bara lite längre tid att trimma in.

Finns även tryckbrytare till pumpautomater min justerbar hysteres etc, men då börjar pengarna springa iväg.

Har inte heller hittat någon billig flödesvakt, men jag behöver inte det. Kan fixa allt med tryckvakterna istället o dessutom för något som slår av vid igensatt filter O0

Min lägsta tryck är inställt på när vattnet i filterhuset är ca 50%, dvs strax under dammsugar tryck för mig.

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad tipe63

SV: Finns det billiga flödesvakter?
« Svar #9 skrivet: augusti 18, 2009, 11:29:30:30 »
Värmepumpen jag köpte (Brilix) har en styrning för poolpumpen inbyggd. Lågtrycksvakten i VP stänger även av poolpumpen (med inbyggd fördröjning) det enda jag behöver komplettera med är en högtrycksvakt. Denna köper jag på Jula, en vanlig tryckströmbrytare för pumpanläggningar, och kopplar den på kontaktorns hållkrets. Bra lösning om man ändå skall köpa värmepump - annars är den nog lite dyr....

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag