CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?  (läst 8222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2009, 10:37:14:14 »
Citera
Detta händer inte i en klor pool, vad jag har hört ifrån internet och via olika leverantörer i Sverige.

Det hände för mig i alla fall, i.o.f.s. i samma veva som jag bytte pooltäckning, men ändå, jag utesluter ändå inte att det mest hade med det "gamla" vattnet att göra.

Däremot kan jag hålla med om att Baquasil är lite dyrare än klor, men bara marginellt, och speciellt med tanke på den höga temp (32-33 grader) som vi kör med tycker jag inte att förbrukningen är så hög, jag räknar med att förbruka ca 2 dunkar av Baquasil och två av Baquachock, samt två flaskor algicid.

Totalt ca 3000 kr.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #11 skrivet: juli 22, 2009, 10:52:01:01 »
Jag kör inte på Miamipools anvisningar, verkar vara alldeles för mycket kemikalier man skall tillsätta. Kör istället på arcchemical anvisningar.

Förra årets värden finns här http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3604.0

Bifogat en fil som påvisar skillnaden med de båda olika anvisningarna.

3:e året med Baquacil o än så länge har jag perfekt o klart vatten.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Janne

SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2009, 12:49:56:56 »
Jag tänkte ge det ett nytt försök detta år för att se om det funkar bättre.

Hittar så många i USA som har problem efter något år.

I thought Baquacil was great - for the first few years. I don't know if Baquacil changed their formula or what, but the past couple of years, and especially last year, we were adding Baquacil Oxidizer every week. We also had problems with cloudiness. But worst of all was the expense. We also developed some kind of brown stuff on the bottom of the pool. So suffice it to say, we were not happy at all with Baquacil.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #13 skrivet: juli 22, 2009, 13:12:25:25 »
Man byter ju ut ganska mycket av poolvattnet under en säsong. Backspolningar och hösttömning/vårpåfyllning innebär ju rejäla tillskott av nytt vatten. Jag tror dock att det finns en risk att överdosera PHMB och då får man problem. Jag hällde i för mycket i början av juni och fick då geggiga klumpar och flagor i vattnet. Jag tolkade detta som att det flockades på grund av överdosering av PHMB. Efter två dammsugningar och backspolningar så var dock vattnet perfekt igen. Därför tror jag att problemen med vattnet beror på överdosering av PHMB. Man häller i mycket vid höststängning och häller man på enligt anvisningarna vid vårstart så kan det nog bli för mycket. Alger har jag aldrig haft problem med och Algiciden verkar mycket effektiv. I fråga om alger verkar dock geografiskt läge betyda mycket.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad svedinr

SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #14 skrivet: juli 31, 2009, 09:35:55:55 »
Har nu tagit tag i det grumliga och lätt gröna vattnet igen - efter att jag trasslat några dagar med trevägsventilen till solvärmen >:( (startar en ny tråd om det strax) - men jag blir bara mer och mer frustrerad -HJÄLP!!! <help>

Såhär är laget nu: när jag tog isär rören för att laga trevägsventilen så såg jag att det var en tjock vitgrön "smet" på insidan av alla rör, det verkar sitta överallt i systemet. Jag har kollat där jag kan komma åt och det ser likadant ut på alla ställen.
Jag börjar undra om det är det som ställer till algproblemen för mig - det kanske sitter alger i smeten som inte går att få bort och som kommer tillbaks direkt efter att verkan av algicide o shock avtar?
Jag misstänker att smeten kom till för tre år sedan då jag fick en riktig "algblomning" pga slarv med doseringen (flockade sedan åt h-te för mycket) - och sedan dess har jag haft problem med alger och grumligt vatten trots att alla värden är bra och trots att jag doserar mycket mer algicide och shock än vad som är rekommenderat.

Om det är så att det är smeten som är "boven" så får man väl lov att försöka göra rent hela rörsystemet inkl. solvärmepaneler - hur f-n det nu ska gå till - några tips?
Analysera smeten, kanske? Men vem gör det, då? Eller försöka få bort den i alla fall, den gör väl att cirkulation m.m. blir sämre?
Tacksam för tips!
/RS
Miamipool (byggd 2000), oval 3,5*7m, saltklorinator, solvärme med automatik
Uppsala

Utloggad utopiazz

SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #15 skrivet: juli 31, 2009, 14:47:53:53 »
Att göra rent rören borde gå med en rörrensare om man har högtryckstvätt
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=221018

annars kanske det går med en sån här som kopplas till en vanlig kran
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=870931

En annan variant som kanske kan fungerar är att fylla systemet med en lösning av vatten och kaustiksoda. Det gäller bara att se till att man inte får ut det i poolen.

Beroende på rördiameter så kan man kanske använda en modifierad (kortat skaft) rund toaborste  som dras igenom med en flagglina. Är det smala rör borde en större flaskborste kunna användas

Kanske lite svårare då med solfångarna. Om det är en modell med tunna rör/slangar som sitter ihop som en matta kanske det kan kanske gå att göra rent på ett liknande sätt som man gör rent skjutvapen med. En låååång stång med en borste (Dremel's mässingsborste kanske) i änden, alternativt ett grovt snöre som dras igenom kanalerna ett flertal gånger. För att få in snöret borde man kunna använda fiskelina och dammsugare.

Svårare är det med mattor liknande El Nino som består av två skickt som är punktsvetsade. Dör är det nog bara vatten och kasutiksoda som kansek kan hjälpa.

Utloggad svedinr

SV: Baquasil - vilka doseringsanvisningar följer ni?
« Svar #16 skrivet: augusti 04, 2009, 12:17:00:00 »
Hej igen!
Efter att ha tagit isär de delar av rörsystemet som gick att komma åt så kan jag konstatera att läget inte var så allvarligt som jag först trodde. Det verkar vara mest "smet" där flödet är sämst, alltså i skarvar och vinklar m.m., i de raka rören var det oftast rent.
Men jag tog isär sandfiltret och kollade hur sanden såg ut och där var det fullt med vit sörja och vattnet var helt grönt...trots att jag backspolade innan jag började. Det tog mig många urspolningar av alggrönt vatten innan det mesta var borta, fick inte bort allt det vita ändå men det mesta...man kan ju fundera varför inte backspolningen klarar det?
Gjorde dessutom ren pumpen och allt annat ordentligt.
Efter hopmontering så startade jag upp alltihopa igen och märkte att trycket verkade vara högre, cirkulationen kändes bättre.
Slog sedan i en halv dunk baquashock - och igår var poolen betydligt roligare  :o - inte kristallklar men det gröna hade ersatts av den vanliga "dimman". Nu återstår väl att se om filtret klarar av att få bort den. Har lagt i en flockrulle för att hjälpa till lite. <antman>
Det verkar ju bli badväder så det vore ju kul om det gick att få klart vatten... 8)
/RS
Miamipool (byggd 2000), oval 3,5*7m, saltklorinator, solvärme med automatik
Uppsala

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag