CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Chockklor hur ofta gör ni ?  (läst 8060 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nyburjare

Chockklor hur ofta gör ni ?
« skrivet: juli 31, 2014, 20:25:26:26 »
Kunde varit intressant att få in lite statistik hur ofta vi chockar och vad det är som styr detta ?
utseendet på vattnet ?
Väder ?
Antal bad ?
Tidsaspekt ?
Annat ?

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2014, 20:27:53:53 »
Jag kör två ggr per år. En gång innan vinterstängning och en gång vid uppstart på våren.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad nyburjare

SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2014, 20:48:21:21 »
Folkpool är helvilda och rek var 3-4 vecka :o

Utloggad MathiasS

SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2014, 21:01:42:42 »
Förra året vid uppstart och vinterstängning, i år har jag gjort det en gång i slutet på juni då jag tyckte jag hade lite mycket bundet klor efter drygt två månaders drift.

förhållandet mellan fritt och bundet klor borde styra när det chockas.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2014, 21:15:46:46 »
För mig har det inte funnits någon anledning att chocka mer än så. Har aldrig haft några problem med vattnet under mina tre år med pool. Får heller inte i särskilt mycket skräp i poolen. Vår och höst är väl den skräpigaste tiden med pollen och löv.
Bor man i Umeå kanske det är lite värre, björkar skräpar ju en hel del ;)
Vi har en björk 40 meter bort och det är väl den som bråkar mest. I övrigt är det mest ekar och de jävlas inte så mycket förrän det är dax att släppa alla löv.
Jag kör med ungefär en multipuck i veckan, håvar ur skräpet som hamnat på botten inför varje bad och dammsuger 3-4 ggr per säsong. Skräpet som ramlar i hamnar på ett och samma ställe i poolen så det brukar ta ungefär 30 sekunder att håva upp det.
För mig har det än så länge varit betydligt mycket mindre jobb än jag trodde innan att sköta om en pool.
« Senast ändrad: juli 31, 2014, 23:28:07:07 av gadden »
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2014, 22:17:44:44 »
Jag chockar precis som Mathias skriver när det behövs. Kollar med ung. en eller två veckors mellanrum värdena på vattnet. I år har det blivit lite oftare då jag installerat en klorpucksautomat och håller på att justera in den så att det blir lagom mängd klor. Väldigt skönt att slippa hålla koll på pucken i breddavloppet. Fyllde i ca 10 puckar första gången när jag tog den i drift, sedan för ca en vecka sedan fyllde jag igen.
Vi har inte så mycket restriktioner när det gäller bad, hunden brukar ligga nu när det är varmt i en jordhåla under pooldäcket. När vi ska bada kommer han fram och badar han också, vi har inga krav på duschning innan. Så det kanske går åt lite mer klor för oss än hos en normal poolägare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Holton

SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2014, 08:19:01:01 »
Chockklor vid uppstart och stängning, i övrigt har vi använt chockklor ett par gånger på fem år. Ett par gånger var vattnet grumligt, några gånger var det slut på puckar :)
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad TommyC

SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2014, 08:43:03:03 »
Jag brukade chocka vid uppstart. Vi tömmer poolen på hösten och fyller med bra kommunalt vatten vid start. I år skippade jag chockning vid start och lade bara i en puck. Har därefter lagt i en puck per vecka. Det fungerar alldeles utmärkt. Lite tidigt att dra några slutsatser efter att det har fungerat en gång utan chockklorering. Vattentemperaturen har varierat mellan 32 och 34 grader.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2014, 10:20:16:16 »
Det glömde jag faktiskt bort, i år hade vi fortfarande hög halt av klor när vi öppnade i våras så vi skippade chocken då. Däremot senare (i maj tror jag) hade jag relativt högt bundet klor (närmare hälften av fritt) så då chockade jag.

Med tanke på hur lite jobb man lägger på att sköta vattnet känns det som overkill, men man borde banne mig börja föra bok på vad man gör för minnets skull.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2014, 18:16:13:13 »
Jag chockklorerar vid uppstart och vid stängning. Tidvis har jag haft problem med pumpen, som stått stilla och då har vattnet blivit vackert grönt och då har jag chockat kraftigt. Kollar nu kontinuerligt förhållandet mellan fritt och bundet klor med Aqua-Check stickor och så länge det inte är fritt klor finns ingen anledning av chocka.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Utloggad aromata

SV: Chockklor hur ofta gör ni ?
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2014, 19:27:51:51 »
Jag chockar alltid, typ. Jag använder enbart kalciumhypoklorit och doserar lite på frihand, inga stora doser. Efter några år med pool kan man se på vattnets klarhet om det behöver klor. Man kan även känna på lukten. Jag kollar pH och justerar vid starten i maj. Sen mäter jag inget mer utan tillsätter klor vid behov. Vi har alltid kristallklart vatten som sällan luktar klor. Använder man kalciumhypoklorit slipper man dessutom problem med klorblockering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag