CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dubbla poolvärmare  (läst 4409 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fialotta

  • Gäst
Fialotta
Dubbla poolvärmare
« skrivet: juli 03, 2017, 11:56:13:13 »
Kanske en dum fråga av en ny poolägare....men kan man ha två poolvärmare i samma pool istället för en? Pool på 26 kubik o två värmare som tillsammans kan värma 30? Fungerar det så? Skulle bli billigare i så fall :D

Poolgiganten

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2017, 12:32:52:52 »
På vilket sätt skulle det bli billigare?  ???
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Fialotta

  • Gäst
Fialotta
SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2017, 12:38:39:39 »
Billigare att köpa. Vad det sen kostar att värma upp om man har en jämfört med två vet jag heller inte....?

Utloggad MathiasS

SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2017, 12:58:34:34 »
"Poolvärmare" är lite diffust. Är det en elektrisk sk "elvärmare" du tänker dig?

Du kan ha två parralellt, borde ge samma verkningsgrad, men varför inte skaffa en värmepump som täcker hela behovet? Det måste vara den billigaste lösningen totalt sett.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Fialotta

  • Gäst
Fialotta
SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2017, 13:32:55:55 »

Fialotta

  • Gäst
Fialotta
SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2017, 14:02:32:32 »
Nu kanske jag gjort något fel här men vet inte hur jag ska ta bort det....!!!! Kanske inte får kopiera in en adress med en produkt som jag gjorde i inlägget innan, men vet inte hur jag får bort det???? Okunnig på mkt! Det jag undrade var ju egentligen om det gick med någon form av två sådana?

Utloggad Dimitris76

SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #6 skrivet: juli 03, 2017, 14:18:24:24 »
Poolvärmare på länket är underdimensionerade skräp.

Spara el - dvs pengar i långsikte - och köp en luft-vatten värmepump som matchar din poolvolym!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Fialotta

  • Gäst
Fialotta
SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #7 skrivet: juli 03, 2017, 14:30:14:14 »
Tack för svar!

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #8 skrivet: juli 03, 2017, 14:58:04:04 »
Det där är väl bara en värmare med direkt el om jag såg rätt som drar 2800W?
Lite lustigt dock om det bara är den effekten vid +20 om det är en "elpatron"

Köp en riktig poolvärmepump som distributörerna säger istället så blir det mer ekonomiskt i längden.

Utloggad Erica

SV: Dubbla poolvärmare
« Svar #9 skrivet: juli 03, 2017, 23:13:52:52 »
En elvärmare ger ju i princip precis samma effekt, oberoende av omgivningstemperaturen...  Elvärmare är enkla, billiga och rätt tillförlitliga, men väldigt oekonomiska energimässigt jämfört med värmepumpar. Men i vissa lägen kan det ändå vara ett bra val. T.ex. som tillskottsvärme för att klara enstaka tillfällen då annan värme inte räcker till. Om du t.ex. har en inomhuspool och värmer den med en luft/vatten-värmepump så klara du kanske inte att hålla värmen om det blir någon riktig kallvinterperiod. Värmepumpen ger i princip ingen värme om det t.ex. är -20 ute. Men elvärmaren ger samma effekt som alltid. Vi har en elvärmare som komplement till uppvärmningen av vår pool. Den används endast vid några enstaka tillfällen och då spelar energieffektiviteten inte så stor roll.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag