CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Gratis vintervärme till poolen?  (läst 2049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Gratis vintervärme till poolen?
« skrivet: november 28, 2015, 12:23:11:11 »
Jag har en Thermopool med pooltak och skulle vilja åstadkomma:
  • Tunnare/ingen is i poolen på vintern för minskad skaderisk
  • Tidigare poolstart på våren
  • Högre start-temperatur = Lägre startkostnad på våren
3 meter från poolväggen finns utblåset från mitt frånluftsaggregat. (Nibe FLM30 som värmer inkommande KB från bergvärmen genom att kyla ventilationsfrånluften i huset)

Temperaturen på den luften har jag loggat under några år och den har en jämn temperatur på mellan +7 till +10 grader och relativ luftfuktigheten 75-90%RH (varierar dock kraftigt) under perioden när poolen är vinterstängd.

Borde man inte kunna använda denna "gratisenergin"?

Kruxet blir väl att åstadkomma kondenseringen som kommer att ske på ett väl valt ställe eller....

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Gratis vintervärme till poolen?
« Svar #1 skrivet: november 29, 2015, 09:47:08:08 »
Jag skulle säga att det nog är rätt riskfritt att blåsa in den luften under taket. Låter som en bra grej.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Gratis vintervärme till poolen?
« Svar #2 skrivet: november 29, 2015, 14:03:52:52 »
Det blir en praktisk utmaning att leda den luften in under pooltaket utan att stypa luftflödet så att VP jobbar sämre.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Thermojito

SV: Gratis vintervärme till poolen?
« Svar #3 skrivet: december 02, 2015, 22:32:15:15 »
TommyC: Jag var nog inte så tydlig, det är en vanlig bergvärmepump så VP'ns funktion påverkas inte nämnvärt av luftflödet. KB in från borran blir dock någon enstaka grad varmare och risken för överuttag ur borrhålet med frysning som följd minskar över året.

Skulle luftflödet bli för litet så kan jag bara skruva upp fläkten något hack, den är ju justerbar för att man ska åstadkomma en lagom luftomsättningshastighet i huset.

Det som jag dock är mer orolig för är hur poolvattnet påverkas när man i många månader i sträck blåser frånluft från kök/badrum och tvättstuga in ovanför vattnet. Även om temperaturen är låg så är ju inte klorhalten kontrollerad...

Kommer det att lukta dåligt eller börja växa mer i vattnet eller på sarger/tak jämfört med om man låtit det hålla utomhustemperatur?

Sen vet jag ju att luftfuktigheten är hög och när det är kallt ute så kondenseras det i närheten av utblåset, den fukten med allt vad den innehåller kommer ju då att hamna i vattnet eller på tak/sarg....

Ett alternativ som jag funderat på är därför att dra ett vanligt ventilationsrör med denna "varmluft" rakt genom/under hela pooltakets längd eller kanske runt sargen för att sedan mynna ut utanför pooltaket så att kondenseringen/isen/frosten inte direkt läggs i vattnet eller på sargen? Värmeöverföringen blir dock såklart lägre på det sättet.... och kondenseringen som i sig själv frigör värme hamnar då kanske företrädelsevis utanför pooltaket....

Hmmm????  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag