CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?  (läst 8786 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« skrivet: juli 10, 2012, 07:56:22:22 »
Vi har börjat få lagerljud på vår cirkpump till poolen, hörs bäst just efter start när pumpen stått still en tid.
Det börjar alltså efter 11 år bli dags för renovering eller byte.
Då vi har vår cirkpump i förrådet skulle det vara en klar fördel om man kunde sätta in en mer tystgående än vår nuvarande Astral Glass Plus.

Vi har en  1hk pump.

Någon som kan tipsa om tysta och prisvärda cirkulationspumpar i den storleken?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad AnteMalm

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #1 skrivet: juli 20, 2012, 07:27:55:55 »
Jag är verkligen supernöjd med min vattenkylda Wilo.
Beställde en Astral super sprint, men det kom en Wilo men det verkar ju va exakt samma produkt.

Jag har 1hk 3-fas, köpte med den med poolen, så jag har inget annat att jämföra med annat än bekantas pooler och då är den verkligen tyst. Har filter nedgrävt under altanen och störs ej av pumpljudet. Då har jag bara en plywood och trall mellan mig och pumpen.

Är nöjd med att jag la ut lite extra på detta.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: juli 20, 2012, 07:41:52:52 »
OK, tack för det.
DOCK, jag har haft tur, det var inga lagerljud som hördes, det var bara fläkten som lossat på motoraxeln och skavde på motorhuset.  O0
Efter att ha demonterat fläktskyddet och låst fast fläkthjulet med lite bussningsmonteringslim så går den precis som vanligt.

Visst bullrar den (som den alltid gjort), men har vi accepterat bullret i tio år så får den gå något år till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erica

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: juli 20, 2012, 08:43:22:22 »
Om det handlar om bara lagerljud och pumpen är av god kvalite i övrigt så lönar det sig helt klart att renovera poolpumpar. Vi gjorde det med vår pump en gång pch priset blev bara hälften av vad det kostat att köpa en ny (Pahlens bronspump 1.5 hk).

Utloggad aromata

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: juli 20, 2012, 09:20:42:42 »
Samma här. Efter ca 10 år behövde pumpen nya lager. Tror det kostade 6-700 kr men det var nog minst 5 år sedan. Hur som helst blev det mycket billigare än en ny likadan Pahlen brons 0,55 kW.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2012, 09:43:22:22 »
Jag skulle tveklöst också renovera en tyst bronspump, nu var det ju så att vår plastpump bullrar rätt mycket, så när den väl ger upp kommer jag i vilket fall att uppgradera till en tystare och/eller kanske effektivare pump. T.ex. nåt sånt här: http://www.pahlen.se/produkter/vattencirkulation-pumpar/poolpump-badu-eco-touch.html

I vårt fall står cirkulationspumpen för nära hälften av energiförbrukningen som poolen genererar, och en effektivare och  smartare pump som man kan styra att gå för fullt bara när man badar eller backspolar tror jag skulle spara in sig på några år.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sjabth

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #6 skrivet: augusti 07, 2012, 16:50:57:57 »
Jag är supernöjd med min Pentair Intelliflo-pump. Drar för mig ca 130W på 1100rpm och överröstas av trädens sus.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #7 skrivet: augusti 07, 2012, 17:04:31:31 »
Mmm, den verkade fin, men dyr.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad sjabth

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #8 skrivet: augusti 07, 2012, 20:19:01:01 »
Beror möjligtvis på var man letar. Jag köpte min via Amazon (av alla ställen) och hade den hemlevererad och klar till vad jag tycker blev ett rimligt pris till slut. Glöm dock inte att samtidigt beställa unionkopplingar med rätt amerikansk gänga. Det kostade mig ca 600kr att efterbeställa två st, varav 400kr var frakt. :-/
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad MathiasS

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #9 skrivet: augusti 07, 2012, 20:47:06:06 »
Verkar kosta 1000 bucks på amazon? Med frakt, tull och moms är det ju mer pengar än vad en pahlen bronspump kostar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad sjabth

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2012, 14:28:52:52 »
Det stämmer. Den landade på strax under 10' SEK här vill jag minnas, men är tystare, billigare i drift och har en bättre styrning än vad jag har hittat någon annanstans. Kanske har det dykt upp bättre pumpar här hemma nu? Det händer mycket på det området.

Brons vs. plast. Ja, jag är inte säker på att bronspumpen fixat saltvattnet, så det blev plast.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Steffe

SV: Tyst och prisvärd poolcirkulationspump?
« Svar #11 skrivet: augusti 08, 2012, 16:02:50:50 »
Jag har idag en vanlig torrlöpande pump och det fungerar fint då pumprummet är beläget utanför ett förråd till huset. Dock så skall jag inom de närmsta åren bygga om detta förråd till ett extra sovrum. Pumpen jag har idag låter ju lite (ganska normalt pumpljud för torrlöpande pump), men då sovrummet står klart så kommer jag att byta ut pumpen mot en våtlöpande, t ex Astral Supersprint/Wilo. Den pumpen låter absolut ingenting. Jag har "hört" den live och det lät som den var avstängd. Dock kostar den en bra slant. 

Jag har hört Penrair Intelliflo live också och den är extremt tyst för att vara torrlöpande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag