Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: För tät pumprumskapsling!?  (läst 12323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #20 skrivet: augusti 09, 2012, 00:18:07:07 »
Med tanke på årstiden och vädret f.n. skulle jag inte utesluta åska som orsak om flera säkringar gått samtidigt. Vi har själva fått elavbrott i delar av huset två gånger på en vecka nu. I båda fallen var det jordfelsbrytare som löste ut när rejäla åskväder passerade över här.

Vatten i poolcentralen borde resultera i att jordfelsbrytaren löser, men för att ha sönder alla säkringarna som matar ström dit fodras det en ordentlig kortslutning. Hur stora är säkringarna till poolcentralen resp. dina huvudsäkringar.

Min man anmärkte betr. läckan i kapslingen att principen att hålla allt supertätt ofta inte fungerar som tänkt. Modellen med ett dräneringshål i botten fungerar ofta bättre...

Poolgiganten

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #21 skrivet: augusti 09, 2012, 09:43:55:55 »
Håber dt går på dansk. :)
Har elektrikeren checket det nedgravede el-kabel med en isolationstester (højspænding).
Lyder mest som en kortslutning i kablet mellem 2 af faserne.
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #22 skrivet: augusti 09, 2012, 13:58:48:48 »
Elektrikern hade någon form av apparat på magen med displayer och knappar för att mäta strömmar på alla håll och kanter till centralen när han installerade den, så jag antar att det är uppmätt som det ska.  :)

Åska kan definitivt ha hjälpt till, men det har nog räckt gott med att kapslingen var full av vatten.  :-\
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad Erica

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #23 skrivet: augusti 09, 2012, 23:31:39:39 »
Om kabeln till din central eller något i centralen har för dålig säkerhetsmarginal mot överslag så kan naturligtvis åska vara det som får den över gränsen. Men när jag berättade för min man om "lådan på magen" så trodde han att det var belastningarna på olika faser som de mätt upp. Det är i så fall inte detsamma som att kontrollmäta efter eventuella överslag - då behövs en utrustning som testar med överspänning, oftast som korta pulser. Finns det då något svagt ställe slår det över där och det hörs ett knäppande ljud från felstället, samtidigt som instrumentet varnar. Vatten i centralen är självklart inte bra alls heller, men om det ensamt skulle leda till en full kortslutning låter tveksamt.

Utloggad sjabth

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #24 skrivet: augusti 20, 2012, 13:53:40:40 »
På vilket sätt menar du att vatten i centralen inte skulle kunna vara tillräckligt för att orsaka en kortslutning?

Jag har saltvatten i poolen och kan inte garantera att det vattnet inte har skvätt upp och hamnat ovanpå kapslingen för att sedan droppa ner bland strömförande skenor, etc. Att fukten skulle vara kondensvatten är ett alternativ som redan avförts; möjligen kan det vara regnvatten.

Det ska väl också tilläggas att det kunnat rinna in förhållandevis stora mängder vatten i kapslingen genom de otätheter som fanns. Sedan de upptäcktes och de bytte toppen på kapslingen, så har allt fungerat och den har numera en torr insida.
Lecapool "snart färdig" 3.8x7.8x1.4m med trappa och GT-hylla
Pump: Pentair Intelliflo VS+SVRS
Värmeväxlare: Pahlen Aqua-MEX FE-40 T
Klorinator: Zodiac Tri compact
Belysning: Hayward 300W
Hushållsnära tjänst: Nitro NC-71

Utloggad MathiasS

SV: För tät pumprumskapsling!?
« Svar #25 skrivet: augusti 20, 2012, 14:16:41:41 »
Det erica menar är nog att det inte räcker med att det "droppar lite vatten" på en elcentral för att det ska börja spraka. Det krävs rätt mycket vatten för att det ska bli tok som hos dig. Bara lite kondens på insidan räcker normalt inte.

Men, jag tolkar dina senare inlägg som att det kunnat rinna rätt friskt med dagvatten över denna central och då kanske det inte är så märkligt att det blir fel.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag